Jag har fått för mig att katter kompenserar ett förlorat öga bra, stämmmer det?
Det gäller min 7 år gamla innekatt, vid ~2 års ålder fick han en svart prick i ena ögat, varpå jag blev skitskraj och trodde att det var hornhinnelossning.
In till veterinären och det konstaterades att det var ett "vanligt" födelsemärke.
Om det däremot blev mörkare eller större skulle jag höra av mig igen eftersom det då kunde vara malignt (elakartat).
Nu har det enligt mig blivit både mörkare och större och svarta skuggor skymtar i andra delar av ögat också.
Vi har tid hos veterinären på fredag, så jag
kommer att få svar på min fråga, men tänkte kolla lite först om det nu kanske blir så att jag borde förbereda mig på en operation.
Visar det sig att det är malignt, antar jag att ögat ryker i vilket fall som helst.
Min undran är nu, tycker ni att jag ska be dem operera bort ögat ändå, för som det är nu går jag och oroar mig hela tiden, och kollar den stackars katten i ögat i tid och otid. För det skulle iaf lugna mina nerver en aning, frågan är då hur katten klarar sig enögd. Han slipper ju jaga och ska inte klättra i träd och några större faror tror jag inte lurar i min lägenhet.
Är jag egoistisk som tycker så? Katten verkar inte störa sig nämnvärt av pricken.
Jag ska givetvis ta diskussionen med veterinären också, tänka bara höra lite vad FB folket tyckte.
katten
http://archive.pixbox.se/arkivet/syn...0/13453841.jpg
pricken skymtar i ögat till höger på bilden
Kan tillägga att samma katt har ett litet navelbråck och käkar Bricanyl för sina kopiösa mängder(för att vara katt) allergier. Men han mår bra ändå