2008-06-25, 13:55
Medlem
flipis avatar
Jag har fått för mig att katter kompenserar ett förlorat öga bra, stämmmer det?

Det gäller min 7 år gamla innekatt, vid ~2 års ålder fick han en svart prick i ena ögat, varpå jag blev skitskraj och trodde att det var hornhinnelossning.
In till veterinären och det konstaterades att det var ett "vanligt" födelsemärke.
Om det däremot blev mörkare eller större skulle jag höra av mig igen eftersom det då kunde vara malignt (elakartat).

Nu har det enligt mig blivit både mörkare och större och svarta skuggor skymtar i andra delar av ögat också.
Vi har tid hos veterinären på fredag, så jag kommer att få svar på min fråga, men tänkte kolla lite först om det nu kanske blir så att jag borde förbereda mig på en operation.
Visar det sig att det är malignt, antar jag att ögat ryker i vilket fall som helst.

Min undran är nu, tycker ni att jag ska be dem operera bort ögat ändå, för som det är nu går jag och oroar mig hela tiden, och kollar den stackars katten i ögat i tid och otid. För det skulle iaf lugna mina nerver en aning, frågan är då hur katten klarar sig enögd. Han slipper ju jaga och ska inte klättra i träd och några större faror tror jag inte lurar i min lägenhet.

Är jag egoistisk som tycker så? Katten verkar inte störa sig nämnvärt av pricken.
Jag ska givetvis ta diskussionen med veterinären också, tänka bara höra lite vad FB folket tyckte.

katten

http://archive.pixbox.se/arkivet/syn...0/13453841.jpg

pricken skymtar i ögat till höger på bilden

Kan tillägga att samma katt har ett litet navelbråck och käkar Bricanyl för sina kopiösa mängder(för att vara katt) allergier. Men han mår bra ändå
Senast redigerad av flipi 2008-06-25 kl. 13:57.
Citera
2008-06-25, 14:48
Medlem
flipis avatar
14 visningar och inga svar? Ingen som tycker något ens en gång?
Citera
2008-06-25, 16:11
Medlem
Snurrens avatar
Min katt förlorade synen gradvis på båda ögonen. Först märktes det att an gick försiktigt i trappan och ibland gick rakt på någon liten sak. Sedan blev han helt blind, men han klarade det väldigt bra, ända tills vi flyttade. Lite respit fick han när vi var på landet för där kände han igen sig. Trots att helt saknade syn så gick han raka vägen mot platsen för matskålen, sen kollade han toalådan i badrummet, sedan hoppade han upp i vår säng och lade sig och var väldigt tillfreds. Observera att han inte såg ett dugg då. När han kände för det så gick han ut på altanen eller på en liten plätt gräsmatta. Enda problemet var när han fick lust att kissa ute i rabatten så virrade han in sig bland alla växter och fick hjälpas ut

Jag läste i en kattbok att katter memorerar sitt revir in i minsta detalj att dom har det som en karta i hjärnan, och att förlora synen på ett öga borde väl bara innebära att han får svårare att göra avståndsbedömningar och kan inte se faror som kommer från just det hållet. Men glöm inte att katten har andra mycket välutvecklade sinnen och han förstår säkert att han måse vara försiktigare. Lycka till!
Citera
2008-06-25, 17:49
Medlem
Eliza CTs avatar
Din innekatt kommer att klara sej jättebra även om ett öga är borta!
Det gäller bara att inte möblera om utan låta allt ha sin plats - ja, med ett öga ser han ju faktiskt en hel del men kanske inte lika snabbt som när han hade två. Däremot måste han ha tillsyn om han är ute - han kan då bli anfallen av andra djur som kan skada honom, men det lär väl inte bli något problem?
Hoppas det går bra!
Mvh
Citera
2008-06-25, 19:30
Medlem
en polare hade en katt som blev typ 17 människoår, och stackarn blev skjuten av nåt pucko rätt i ena ögat med ett luftgevär han klarade sig rätt bra med ett öga... han var världens finaste,fetaste och mest älskvärda krake

RIP Kompis
Citera
2008-06-25, 21:05
Medlem
flipis avatar
Okej, då är jag iaf inte helt egoistisk som tänker att en operation kanske är bäst i vilket fall som helst.
Citera
2008-06-25, 21:12
Medlem
Det fixar han! Avståndsbedömningen/djupseendet påverkas och synfältet blir ju något mindre, men de vänjer sig snart och lär sig kompensera för det. Brukar inte vara något större problem. Fin katt förresten, helsvarta katter är snyggast!
Citera
2008-06-25, 21:14
Medlem
maitans avatar
han fixar det nog lika bra som en människa med bara ett öga
Citera
2008-06-28, 23:50
Medlem
flipis avatar
Det är nu bestämt att hans öga skall opereras bort, det är troligtvis elakartat och slemhinnorna i ögat var väldigt irriterade. Han fick dessutom världens gulligaste lilla astmainhalator för sina allergier...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in