• 2
  • 3
2008-06-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickbutt
Låter otroligt osannolikt då dom har tystnadspikt

Tystnadsplikt och sekretess
Alla som arbetar inom hälso- och sjukvården har tystnadsplikt. Det betyder att ingen får lämna ut uppgifter om dig, din sjukdom, din behandling eller om din privata situation utan att du själv har godkänt det. Den som bryter mot tystnadsplikten och sekretesslagen kan straffas.
Tystnadsplikten gäller både inom offentlig och privat vård. Den gäller all personal verksam inom hälso- och sjukvården, även praktikanter, oavsett om de har direkt eller indirekt kontakt med patienter. Den gäller också för tolkar och översättare som arbetar på uppdrag inom hälso- och sjukvården.

Den som bryter mot tystnadsplikten och sekretesslagen kan straffas.

Det är bra om du berättar för vårdpersonalen vem de får lämna ut uppgifter till, till exempel en anhörig eller närstående som ringer och vill veta hur du mår.

Inom sjukvården gäller samma sekretesskydd för alla patienter och oberoende av om du har rätt att vistas i Sverige eller inte. Sjukvårdspersonal får inte ta kontakt med myndigheter eller andra om det skulle skada patienten.

http://www.vardguiden.se/templates/A...Articleid=3480

Precis ett sådant här svar jag ville ha. jag skall ändå fråga läkaren om tystnadsplikten för att det skall framkomma att jag tar skada om det kommer fram! tack för din information!
Citera
2008-06-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thebush
Hej!

Har väll funderat lite på att köra en kur nu ett tag, men nått jag skulle vilja få undanstökat är att göra en grundlig hälsokontroll först, ta lite värden på lever m.m

Problemet för mig är för det första att mitt läns vårdcentral inte anser att jag ska göra det, (Dom vägrar att ta in mig, en sa tillockmed att "Du kommer inte innanför sjukhusets dörrar, det lovar jag dig!" anledning? - För du är inte sjuk!)

Finns det någon privat sjukvård ni har att rekomendera ang detta som inte kostar 7000+ bara för lite blodprov m.m...

Min andra fråga lyder, om man någon dag skulle få problem med lever, njurar, dongeln eller vad som och sticker ner till vårdcentral/sjukhus och får en diagnos.. Kan man då vara ärlig med vad man använt, eller riskerar man att farbror blå väntar utanför och fuckar upp hela ens liv?

där lyder ju sekretess men där finns ju alltid om och men...

Någon med erfarenhet av något av ovanstående?

Mycket tacksam för svar!

var på vårdcentralen idag fick mkt bra bemötande skickat iväg blodprover.
så din vårdcentral måste va dumma i huvudet som vägrar ge dig en undersökning!
Citera
2008-06-26, 18:22
Medlem
Snehls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrPatron

Sa du då att du har brukat aas? Antar att du har gjort det när du tog blodprover bara så dära.
Citera
2008-06-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snehl
Sa du då att du har brukat aas? Antar att du har gjort det när du tog blodprover bara så dära.

yes berättade allt kändes mkt bra att prata med han om de. mkt trevlig docktor. va skit orolig innan jag gick dit då jag inte varit på sjukhus besök sen jag va 12 år å de va ett bra tag sen. blev nästan shockad av bemötandet.!
Citera
2008-06-27, 11:34
Medlem
Thebushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrPatron

Jo jag måste säga att jag är mycket besviken, man får en känsla av att ens hårt förvärvade skattepengar inte betyder ett skit om du inte är en nyimport.
Citera
2008-06-27, 11:39
Medlem
Jag vila göra lever prover men då sa dom att dom bara prioterade sjuka människor , men då frästa ja i från och sa att det satt sig psykiskt att ja trodde ja var sjuk och voala fick ja min lever testad
Citera
2008-06-27, 11:41
Medlem
Thebushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benga
Jag vila göra lever prover men då sa dom att dom bara prioterade sjuka människor , men då frästa ja i från och sa att det satt sig psykiskt att ja trodde ja var sjuk och voala fick ja min lever testad

Haha respekt till dig min vänn, jo jag skällde ut dom som fan (kort stubin) men hjälpte inte, kan säga öppet här och nu att JÖNKÖPINGS LANDSTING KAN SUGA MIN DONGEL! =P
Citera
2009-03-06, 08:11
Medlem
ang hälsoundersökning på vårdcentral

Hälsometern på Sturegatan genomför hälsoundersökningar för under 500 spänn.
Vårdcentralerna är överbelastade, men konstigt nog förstår inte personalen där fördelen av att kunna upptäcka sjukdomar hos människor som då kan få vård i ett tidigt skede, vilket i sig självklart blir billigare; att man kan slippa besök av människor med hypokondriska drag, vilka inte är så ovanliga som man tror, och som kostar sjukvården massor i onödiga utredningar; och sist men inte minst den allmänmänskliga vinsten i att kunna lugna människor som kanske tror att de är allvarligt sjuka.

Heidi
Citera
2009-03-06, 11:13
Medlem
Felons avatar
vårdcentralen gör inte hälsokontroller längre, hälsocenter har tagit över om du inte är sjuk alltså.
Citera
2009-03-17, 16:01
Medlem
tystnadsplikt ja tack

Ingen på ett sjukhus anmäler drogmissbruk eller doping till polisen. Aldrig. Som vårdpersonal får man inte ens hosta om någons hälsostatus om det inte misstänks ett brott som ger tre års fängelse eller mer. Full patientsekretess råder.

Var därför alltid ärliga mot er doktor. Det värsta som kan hända är att ni får en moralpredikan, och det är rätt sällan även det. Istället är det så att man som läkare verkligen behöver veta om vilka saker ni häller i er för att kunna göra en vettig bedömning. Läkare är inte präster, de är ingenjörer. Det är väldigt frustrerande att patienterna ljuger hela tiden när man bara vill deras bästa!

Hälsar doktorn
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in