• 1
  • 2
2008-06-25, 09:29
Medlem
Drainbamages avatar
Jag pillar med en katalog åt ett företag för stunden, det är min första katalog och jag har ingen vidare träning i InDesign annat än att jag kan Photoshop och Illustrator.

Frilagda bilder, oavsett hur jag importerar dem i InDesign, får alltid en vit bakgrund. Något som är rätt frustrerande då jag just på denna sida ska ha en övertoning som bakgrund.

Alla svar uppkattas!
Drain
Citera
2008-06-25, 10:55
Medlem
blackgarlics avatar
Kan du inte göra så mycket du kan av innehållet i illustrator - spara - och importa till indesign? Förstår du vad jag menar?
Citera
2008-06-25, 11:25
Medlem
perifärs avatar
Spara den frilagda bilden i PSD-format (förutsätter alltså att bakgrunden verkligen är transparent i PS = "grårutig") och montera direkt i InDesign.
Eller, frilägger du med banor sparar du dem som friläggningsbanor i PS, då kan du spara filen i EPS-format och montera i InDesign.
Citera
2008-06-25, 11:28
Medlem
Leijonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drainbamage
Jag pillar med en katalog åt ett företag för stunden, det är min första katalog och jag har ingen vidare träning i InDesign annat än att jag kan Photoshop och Illustrator.

Frilagda bilder, oavsett hur jag importerar dem i InDesign, får alltid en vit bakgrund. Något som är rätt frustrerande då jag just på denna sida ska ha en övertoning som bakgrund.

Alla svar uppkattas!
Drain

Tror jag har ungefär samma problem om jag förstår dig rätt..
Jag vill frilägga ett objekt och få texten att gå intill objektet..
Det fungerar inte! Lägger jag texten bakom objektet så syns ingen vit ruta runt liksom, men om jag kontursätter text och bild så blir det en jäkla ruta :/

Som någon sa, spara den som .ai och montera din bild i InDesign. .psd funkar också så. Jag sparade min bild som .psd, men den vill inte bli kontursatt!
Citera
2008-06-25, 11:29
Medlem
systems avatar
Rätt svar:

Om banan är angiven som urklippsbana i Photoshop ska det funka utan krångel.

Om banan inte är angiven som urklippsbana, men finns, så gör du såhär:

I menyraden:
Objekt > Urklippsbana > Alternativ
(då bilden är markerad, såklart)
Citera
2008-06-25, 11:40
Medlem
Leijonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Rätt svar:

Om banan är angiven som urklippsbana i Photoshop ska det funka utan krångel.

Om banan inte är angiven som urklippsbana, men finns, så gör du såhär:

I menyraden:
Objekt > Urklippsbana > Alternativ
(då bilden är markerad, såklart)

Fast det funkar inte, så jag måste göra nått fel.. Bilden är transparent i PS, har sparat den som .psd fil. Monterat den i InDesign men det funkar ändå inte.
När jag klickar på "Wrap around object shape" så blir det en ruta. Texten följer inte objektet :/
Citera
2008-06-25, 11:45
Medlem
Drainbamages avatar
Helt plötsligt valde det att fungera när jag sparade som PSD (suttit ett bra tag och näst intill litit av mig allt hår för att den för mig obvious metoden inte fungerade)

Tack för svaren!
Senast redigerad av Drainbamage 2008-06-25 kl. 11:58.
Citera
2008-06-25, 11:47
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leijona
Fast det funkar inte, så jag måste göra nått fel.. Bilden är transparent i PS, har sparat den som .psd fil. Monterat den i InDesign men det funkar ändå inte.
När jag klickar på "Wrap around object shape" så blir det en ruta. Texten följer inte objektet :/

Okej. Bilden är inte frilagd med bana, utan har en transparent kanal?

Isåfall är det nog enbart psd-format som funkar, så vitt jag vet. I vilket format är bilderna sparade? Är du säker att det är psd?
Senast redigerad av system 2008-06-25 kl. 11:49.
Citera
2008-06-25, 14:16
Medlem
Leijonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Okej. Bilden är inte frilagd med bana, utan har en transparent kanal?

Isåfall är det nog enbart psd-format som funkar, så vitt jag vet. I vilket format är bilderna sparade? Är du säker att det är psd?

japp jag är helt säker på att den är sparad i psd. är ju så knasigt för om jag lägger texten bakom så försvinner ju självklart text, men då ser man ju kanterna på objektet och så, men så fort jag vill kontursätta den funkar det inte
Citera
2008-06-25, 22:15
Medlem
Companys avatar
Lånar tråden lite...
Jag märkte förut när jag jobbade med en broschyr att jag fick TIFF-bilder som var frilagda. Sparar man filen med en urklippsbana då eller?
Vill gärna veta hur man gör + om det är så det går till.
Citera
2008-06-26, 00:33
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Company
Lånar tråden lite...
Jag märkte förut när jag jobbade med en broschyr att jag fick TIFF-bilder som var frilagda. Sparar man filen med en urklippsbana då eller?
Vill gärna veta hur man gör + om det är så det går till.
Jag brukar göra så här i Photoshop: Frilägger mitt objekt som vanligt, raderar Background-lagret, väljer "Save As" och kryssar i "Save Layers", Compression: "LZW" och "Save Transparency" när jag sparar en tiff. Sen är det bara att montera i Indesign utan vidare jidder.

Dock är detta lite av "lagt kort ligger" och det blir surt om man måste göra en förändring eftersom du måste göra om från scrath i Photoshop. Kan man Illustrator så kan man förmodligen "Pen Tool" och den finns ju även i Indesign.

För maximal flexibilitet gör du så här, 3 steg:

Indesign:
* Använd Pen-tool (P) och rita upp formen friläggningen ska ha (eller använd en oval eller polygon. Eller varför inte text omgjort till banor?). Det är OK att slarva lite här eftersom det sedan kan tweakas i efterhand hur mycket man vill.

Photoshop:
* Öppna bilden du vill använda och kopiera den till urklipp.

Indesign:
* Välj "Selection Tool" (V) och markera formen du skapade och välj sedan "Edit/Paste Into" så att bilden hamnar innanför formens gränser.
Sedan är det bara att lägga till fler ankarpunkter och mecka med dem tills du är nöjd. Använd "Direct Selection Tool" (A) för att skala din bild upp/ner inuti formen.

Dessutom: Du kan i praktiken ta vilken vectorform som helst, t.ex sånt där trendigt blombjäfs från Illustrator och klistra in bilder i med denna metod.

Det finns säkert ännu smidigare sätt men det här funkar för mig och då blir det tid över till annat.
Senast redigerad av beyond 2008-06-26 kl. 01:15.
Citera
2008-06-26, 14:34
Medlem
Det allra enklaste sättet enligt min åsikt, är att
1. öppna bilden i photoshop
2. markera det som ska friläggas med lassot (el magnetlasso)
3. gör en arbetsbana av markeringen och spara som bana (inte urklippsbana).

Du kan nu spara bilden i vilket format du vill (jpg, tiff, eps, psd...).

4. Montera bilden i InDesign och välj urklippsbana (shift+alt+äpple+K). Här ska man alltid använd "Photoshop-bana" och inget annat trams såsom "känn av kanter" eller "alpha-bana".

Fördelen med den här metoden är att du slipper röra några pixlar. Om du vill justera banan kan du bara öppna bilden i photoshop igen och dra lite i din sparade bana. För snygghetens skull kan du i InDesign lägga till typ 0,7 mm ludd också. Då slipper du de skarpa kanterna som ofta förekommer vid friläggningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in