Citat:
Ursprungligen postat av Company
Lånar tråden lite...
Jag märkte förut när jag jobbade med en broschyr att jag fick TIFF-bilder som var frilagda. Sparar man filen med en urklippsbana då eller?
Vill gärna veta hur man gör + om det är så det går till.
Jag brukar göra så här i Photoshop: Frilägger mitt objekt som vanligt, raderar Background-lagret, väljer "Save As" och kryssar i "Save Layers", Compression: "LZW" och "Save Transparency" när jag sparar en tiff. Sen är det bara att montera i Indesign utan vidare jidder.
Dock är detta lite av "lagt kort ligger" och det blir surt om man måste göra en förändring eftersom du måste göra om från scrath i Photoshop. Kan man Illustrator så kan man förmodligen "Pen Tool" och den finns ju även i Indesign.
För maximal flexibilitet gör du så här, 3 steg:
Indesign:
* Använd Pen-tool (P) och rita upp formen friläggningen ska ha (eller använd en oval eller polygon. Eller varför inte text omgjort till banor?). Det är OK att slarva lite här eftersom det sedan kan tweakas i efterhand hur mycket man vill.
Photoshop:
* Öppna bilden du vill använda och kopiera den till urklipp.
Indesign:
* Välj "Selection Tool" (V) och markera formen du skapade och välj sedan "Edit/Paste Into" så att bilden hamnar innanför formens gränser.
Sedan är det bara att lägga till fler ankarpunkter och mecka med dem tills du är nöjd. Använd "Direct Selection Tool" (A) för att skala din bild upp/ner inuti formen.
Dessutom: Du kan i praktiken ta vilken vectorform som helst, t.ex sånt där trendigt blombjäfs från Illustrator och klistra in bilder i med denna metod.
Det finns säkert ännu smidigare sätt men det här funkar för mig och då blir det tid över till annat.