2008-06-24, 22:46
Medlem
mentozs avatar
Hejsan.
Har precis vart iväg och köpt en startsats som innehåller 2 st påsar (en med vinjäst och en med jästnärsalt).
Nu undrar jag vad jästnärsaltet är till för, är det istället för att man har i socker?

Om det är så, är det bara att hälla i båda påsarna i drycken man ska tillverka så det börjar jäsa?

tacksam för svar

Edit: kan tillägga att jästen är från märket vinosol, så kommer man kunna komma upp över 12-13%?
Senast redigerad av mentoz 2008-06-24 kl. 23:24.
Citera
2008-06-24, 22:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentoz
Hejsan.
Har precis vart iväg och köpt en startsats som innehåller 2 st påsar (en med vinjäst och en med jästnärsalt).
Nu undrar jag vad jästnärsaltet är till för, är det istället för att man har i socker?

Om det är så, är det bara att hälla i båda påsarna i drycken man ska tillverka så det börjar jäsa?

tacksam för svar
Jästnäringen är för att jästen ska jäsa bra det ersätter inte socker utan som sockret är det som ger alkoholen.
Lite syra av nått slag är inte fel att tillsätta, förslag är citrus frukter.

Vad har du tänkt att göra för vin?
Citera
2008-06-24, 22:59
Medlem
mentozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jästnäringen är för att jästen ska jäsa bra det ersätter inte socker utan som sockret är det som ger alkoholen.
Lite syra av nått slag är inte fel att tillsätta, förslag är citrus frukter.

Vad har du tänkt att göra för vin?

Hade mer tänkt mig som i denna tråd: https://www.flashback.org/showthread.php?t=438622

Fast med vattenlås så kolsyran försvinner. Har gjort cidern/vinet som står i denna tråd fast med torr jäst som man gör matbröd med.

Alltså vill få upp alkoholen lite mer än 12-13%. Kan tillägga att ja inte är nån veteran på att tillverka alkoholdrycker, börjat bara för någon vecka sen.
Citera
2008-06-25, 01:02
Medlem
mentozs avatar
Kan någon kunnig person räkna ut hur mycket socker och jäst det ska vara för en och en halv liter och alkoholhalten ska vara mellan 14-17%?
Citera
2008-06-25, 21:42
Medlem
mentozs avatar
trippelpost, menmen.

hittade denna text:

"Säg att du vill jäsa 10 L vätska till 5.5% så behövs
10 L * 5.5 % * 17g = 935g socker."

vad är det som är 17g? är det jästen?
Citera
2008-06-25, 22:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentoz
trippelpost, menmen.

hittade denna text:

"Säg att du vill jäsa 10 L vätska till 5.5% så behövs
10 L * 5.5 % * 17g = 935g socker."

vad är det som är 17g? är det jästen?
Du ser ju vad det är i uträkningen du lagt upp ju.
Eftersom du är ute efter det som är i tråden du länka till, varför tar du inte det dit för?

Men mitt råd om du inte har bråttom är att du tar det lugnt och ger din dryck tid att bli klar.
Då kommer du istället få nått som smakar okey som du kan näst intill njuta av än att skynda och tvinga i dig det du gör.
Citera
2008-06-26, 17:10
Medlem
mentozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du ser ju vad det är i uträkningen du lagt upp ju.
Eftersom du är ute efter det som är i tråden du länka till, varför tar du inte det dit för?

Men mitt råd om du inte har bråttom är att du tar det lugnt och ger din dryck tid att bli klar.
Då kommer du istället få nått som smakar okey som du kan näst intill njuta av än att skynda och tvinga i dig det du gör.

Men ja fick för mig att inte vinjäst var måtten på den tråden, alltså att det blir andra mått till vinjäst eftersom det jäser bättre osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in