• 1
  • 2
2008-06-24, 21:26
Medlem
jomenvisst84s avatar
Jahapp, har kört min mac mini i några dagar nu och har hunnit bilda mig en ganska bra uppfattning om det hyllade OS X. Köpte macen för att kunna koda till iphone och lite för att det är sjukt snygga grejor (mini+wireless alu-tangentbord+wireless mightymouse).

Om vi börjar med det positiva då: OS X är snyggt. Docken med magnifikation påslagen är riktigt flashig och överlag så känns Leopard modernt och stilrent. OS X är stabilt, hade en krasch det första som hände när jag körde igång datorn, men det är förlåtet då datorn gått 100% stabilt sedan dess. Det flesta program man kan behöva finns i gratisvarianter och jag har installerat motsvarigheterna till all mjukvara jag kör i windows. Vad gäller hårdvaran så känns själva minin mycket välbyggd, rätt tyngd och mycket tyst. Tangentbordet är riktigt skönt och designen är riktigt läcker. Att kunna scrolla i sidled med mightymouse är något man vänjer sig fort med. Det är också skönt att slippa ett register, gillar upplägget på programinstallationer i OS X.

Och nu till det negativa: Finder. Definitivt ingen värdig motsvarighet mot explorer. Saknar ctrl-x/ctrl-v otroligt mycket från windows. Dra och släpp- interface har jag aldrig gillat. Andra saker som irriterar är sorteringen av kataloger, avsaknaden av en steg-upp-i-katalogstrukturen-knapp (vet att det finns motsvarande funktion men jag saknar i alla fall ".."), att det är omöjligt att få alla enheter och kataloger att få exakt samma sortering, fönsterstorlek osv med en global knapp ("use as default" i view options gör det inte) och mycket mer gör att finder faktiskt känns riktigt dålig. Har kört lite med muCommander men den är ingen match mot TC i windows. Har kikat på pathfinder men det var inget för mig. Quicksilver ska jag prova, men jag saknar enkelheten och det cleana interfacet man kan få i explorer.

Fontsmoothing som inte går att stänga av globalt. Jag har vant mig till viss del, men jag föredrar definitivt orörda fonter. Jag vet att det går att stänga av till viss del, men det är ännu värre att blanda smoothade fonter med icke smoothade.

Trött interface. Precis som i Linux får jag inte den där tokigt snabba responsen som jag får i XP med motsvarande hårdvara. Visst, det går inte sakta, men den där blixtsnabbheten finns helt enkelt inte.

Den gröna knappen. Gör olika saker i olika program. Saknar det enkla dubbelklicket i namnlisten som i windows. Det är inte lika simpelt att maximera/minimera fönster med bra resultat i OS X.

Alt/tab vs cmd/tab. Funkar lika, men råkar man ha musen mitt i skärmen så blir det lätt fel fönster som väljs.

Att inte aktiva grejer hamnar överst på skärmen. Tar jag hem en .dmg-fil och kör den från download-stacken så lägger sig fönstret som öppnas i bakgrunden. Det är ännu en småsak som bidrar till irritation.

Det finns mycket mycket mer jag irriterat mig på men skulle jag skriva allt skulle ingen orka läsa allt.

Det negativa med hårdvaran då. Tangenbordet är som sagt riktigt snyggt och tangenterna har rätt känsla, men avsaknaden av en delete-knapp ter sig mycket ologiskt. Piltangenterna är minimala och svåra att använda om man har stora fingarar som jag. Mighty mouse är bara ett stort skämt, snacka om att kasta pengarna i sjön. Precisionen är urusel, t.om. med min snorbilliga trådlösa labtec mus har en precision som spöar skiten ur MM. Märks extra tydligt när man rör muspekaren riktigt sakta, den rör sig helt enkelt inte när man drar tillräckligt sakta. Jag har provat med olika musmattor men ingen skillnad. Ergonomin ska vi inte ens tala om och scrollkulan är alldeles för liten. Jag saknar känslan man har i normalt scrollhjul.

Det var mina åsikter och rätta mig gärna om det är nåt av det negativa som går att åtgärda
Senast redigerad av jomenvisst84 2008-06-24 kl. 21:54.
Citera
2008-06-24, 21:36
Medlem
qivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
....Saknar ctrl-x/ctrl-v....

Jag kör Mac sen ett litet tag. Riktigt nöjd med allt. Och testa command+x/c/v så ska du få se på grejer
Citera
2008-06-24, 21:42
Medlem
steam-engeniuss avatar
Du kan i alla fall gå upp ett steg i katalog-hierarkin med Cmd+Pil Upp.

Ang. font-smoothing så gav mig en googling detta: http://ask.metafilter.com/47897/Plea...asing-in-Tiger. Vet inte om det funkar.

Sant är att man inte kan maximera lika enkelt i OS X. Vissa hävdar att det är bra för att man lär sig inte göra det. Vill jag koncentrera mig på ett (1) program brukar jag bara trycka Cmd+Alt+H för "Hide others" så syns bara det aktiva programmet.

Tycker också det är jobbigt när en DMG öppnas längst bak men samtidigt HATAR jag när program tar fokus (man spelar spel på Windows, anti-virusprogrammet vill något, allting minimeras och man kan inte öppna spelet igen ). F9 slänger upp alla öppna fönster, alternativt F11 för att visa skrivbordet och sen dubbelklicka på mountad fil är mina lösningar.
Citera
2008-06-24, 21:54
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qiv
Jag kör Mac sen ett litet tag. Riktigt nöjd med allt. Och testa command+x/c/v så ska du få se på grejer

Fungerar inte med filer tyvärr....

Citat:
Ursprungligen postat av steam-engenius
Du kan i alla fall gå upp ett steg i katalog-hierarkin med Cmd+Pil Upp.

Ang. font-smoothing så gav mig en googling detta: http://ask.metafilter.com/47897/Plea...asing-in-Tiger. Vet inte om det funkar.
Det gör det tyvärr inte... skrev föresten fel i mitt ursprungliga inlägg, jag kör såklart leopard.

Citat:
Ursprungligen postat av steam-engenius
Sant är att man inte kan maximera lika enkelt i OS X. Vissa hävdar att det är bra för att man lär sig inte göra det. Vill jag koncentrera mig på ett (1) program brukar jag bara trycka Cmd+Alt+H för "Hide others" så syns bara det aktiva programmet.

Tycker också det är jobbigt när en DMG öppnas längst bak men samtidigt HATAR jag när program tar fokus (man spelar spel på Windows, anti-virusprogrammet vill något, allting minimeras och man kan inte öppna spelet igen ). F9 slänger upp alla öppna fönster, alternativt F11 för att visa skrivbordet och sen dubbelklicka på mountad fil är mina lösningar.

Jag spelar sällan i windows så det är inget som har drabbat mig

Tack för tipsen!
Citera
2008-06-24, 23:38
Medlem
MassiveBs avatar
Tyvärr är ju Mac Mini sinnesjuk slö jämnfört med t.e.x iMac.

Ang filhantering. Det finns lite olika alternativ till findern det här t.e.x:

http://www.simplehelp.net/2006/10/08...-and-reviewed/
Citera
2008-06-25, 00:06
Medlem
Som inbiten Mac-taliban kan jag bara hålla med om att din kritik på de flesta ställen är rättfärdigad

Gällande filhanteringen så förstår jag inte hur du kan tycka explorer är så bra, själv hatar jag filhantering där lika mycket som i Finder.

Om du håller på mycket med filhantering så kan jag rekommendera en titt på Path Finder. I mitt tycke är det absolut inget super-program, men det har en del finurliga funktioner om man skall pyssla med filer.
Citera
2008-06-25, 10:10
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Fungerar inte med filer tyvärr....

Äpple+C och Äpple+V fungerar utmärkt på filer.
Citera
2008-06-25, 12:02
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Äpple+C och Äpple+V fungerar utmärkt på filer.

Jo, men det var klippfunktionen jag saknade....
Citera
2008-06-25, 12:48
Medlem
pythonxs avatar
Gränssnittet i OS X är segare än i Windows, det har inte den där "Direktheten" som Windows har.

Tyvärr bara att vänja sig vid det.
Citera
2008-06-25, 13:19
Medlem
slrslrs avatar
Jag käner igen dom flesta av dina åsikter och bara så du vet så är dom flesta vanesaker, kör du macen i 1 månad till så ska du se att du har glömt bort hur det var i Windows, det enda man kan gnälla på lite fortfarande är ju ctrl+x ctrl+v.
Citera
2008-06-25, 13:36
Medlem
dontpanics avatar
Håller med på nästan samtliga punkter då jag bytte från XP till OSX och apple för några månader sen. Det jag ändå stör mig mest på är denna förbannade katalogstruktur. Jag vill ha mina mappar överst, men visar sig totalt omöjligt i OSX. Allt ligger huller om buller. Skulle någon lösa detta är det jag som skickar en tårta eller något.

Dra och släpp har jag börjat vänja mig vid, men finner fortfarande finder helt värdelöst när det gäller översikt och struktur. Utforskaren är överlägsen i detta fallet. Sen måste jag tipsa om quicksilver, jag har gömt docken och använder den aldrig.

Deras tangentbord och möss är tydliga exempel på misstaget man aldrig får begå nämligen design framför funktion. Använder hellre en en kul-mus från 80-talet än mightymouse. Och hävdar att alla som gör det bara är fanboys/girls
Citera
2008-06-25, 14:16
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontpanic
Deras tangentbord och möss är tydliga exempel på misstaget man aldrig får begå nämligen design framför funktion.

Kan hålla med om att Mighty Mouse är totalt värdelös, men att tangentborden är dåliga? De nya alu-tangentborden och de på macbooken måste vara de bästa tangentbord jag någonsin har använt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in