2008-06-24, 21:02
Medlem
Hej. jag har tagit kort men olika kameror men på samma sak och skulle vilja få detta i tids följd, kamerorna har varit inställd på olika datum och filnamnen är inte i följd (alltså i tidsordning), finns det något sätt jag kan sortera dessa så de kommer i i rätt ordning, jag har provart några program men ingen som funkar som jag vill, jag har fått döpt om filerna så dem kommer i namn ordning men de stämmer ej i tid, enklast hade vart om man hade kunnat dra filen och släppt den dit man ville och att den då böt namn, och på så sätt få alla filer i rätt följd!

Vet inte om detta går men de hade vart kanon om det gick att göra.
Citera
2008-06-26, 23:02
Medlem
Ingen som har någon aning?
Citera
2008-06-26, 23:19
Medlem
503s avatar
Bildhantering och grafisk formgivning -> Foto
Tror du får bättre svar här.
/mod
Citera
2008-06-27, 00:53
Medlem
Dornimells avatar
Vad har du fotografetat i för format ?

Är det JPEG. så är det kört skulle jag tro. Kan inte om andra format tyvärr.

Eftersom kamerorna var inställda på fel tid och datum så måste du lägga alla bilderna manuellt tyvärr
Citera
2008-06-27, 15:09
Medlem
Klart det går, det sparas i exif, ladda ner en exif-editor så ska du nog kunna ändra tiden på bilderna.
Citera
2008-06-29, 18:48
Medlem
Ändra tiden är väll inte det viktigaste, huvudsaken är att jag får dem i följd, typ jag har suttit i fast stone image viewer ut dragi bilderna så dem kommit i följd sen så sparat så dem skall namnen är i rätt följd men tyvärr gör programmet inte alltid som jag vill så de kommer inte ändå i den följd som jag suttit och dragit bilderna till.
Citera
2008-06-29, 20:54
Medlem
Bj_o_rns avatar
Det borde väl finnas något sätt att typ lägga/ta bort X antal dagar/timmar/minuter osv på alla filerna tagna från en av kamerorna så det stämmer sedan. Vet du inte hur mycket fel det är kan du ju bara kolla i kamerans inställningar, om du inte rättat till inställningarna i kameran redan såklart.

Tror nog det är det smidigaste sättet, speciellt om du ska spara fotografierna för framtiden. Då är det ju kul att veta när de va tagna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in