2008-06-24, 20:37
Medlem
Hej, behöver lite hjälp. Det är så att jag vill göra om en bild till svartvit sen göra om en del tillbaka till färg (tex en person i en bild). Har försökt att skapa extra lager, sen göra om till grayscale men då blir alla lager gråa

Hoppas ni fattar vad jag menar, googlade runt lite men hittade bara nån tutorial som man va tvungen att betala för~~. använder photoshop cs2 f.ö

mvh
Citera
2008-06-24, 20:42
Medlem
Companys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulogy
Hoppas ni fattar vad jag menar

Jo, visst gör jag det. Men jag förstår inte varför du ska göra så?
Citera
2008-06-24, 20:45
Medlem
Jag har cs3 men ja gjorde bilden svartvit sen så andvände ja händelsepenseln o målade där där ja ville få färg .
vet dock inte om den funktionen finns på cs2 .
Citera
2008-06-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Company
Jo, visst gör jag det. Men jag förstår inte varför du ska göra så?
Det är till en avatar.

Citat:
Ursprungligen postat av yekox
Jag har cs3 men ja gjorde bilden svartvit sen så andvände ja händelsepenseln o målade där där ja ville få färg .
vet dock inte om den funktionen finns på cs2 .

Får upp felmeddelande då som de följande på:
"Could not use the history brush because the current color mode does not match that of the history state". Fattar 0

edit: men det är kanske för att jag gör den svartvit genom Image > Mode > Grayscale :x
Citera
2008-06-24, 21:00
Medlem
Det smidigaste måste väl vara att använda ett ljusteringslaget och sedan måla tillbaka färg där du vill med masken som kommer med ljusteringslagret.

Den svartvita symbolen längst ner i lagetförstret och där väljer du bara Nyans/mättnad och gör dina inställnigar. Sen målar du med svart i masken.

Och jag vet att det finns sätt som ger bättre resultat när man vill göra svartvitt.
Citera
2008-06-24, 21:04
Citat:
Ursprungligen postat av Eulogy
Det är till en avatar.

Får upp felmeddelande då som de följande på:
"Could not use the history brush because the current color mode does not match that of the history state". Fattar 0

edit: men det är kanske för att jag gör den svartvit genom Image > Mode > Grayscale :x
Använd funktionen Image - Adjustments - Desaturate när du har markerat ett lager, då blir enbart det lagret svartvitt.
Citera
2008-06-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mamooshka
Använd funktionen Image - Adjustments - Desaturate när du har markerat ett lager, då blir enbart det lagret svartvitt.

Ah, nuså, nu fick jag det att funka. Tack så mycket för hjälpen allihopa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in