2008-06-24, 16:54
Medlem
Jag har under kanske ett år varit lite smått beroende av kebabtalrikar. Har ätit minst en gång i veckan och det har satt spår både på min kropp och ekonomi.

Men jag kan nu stolt berätta att jag helt har bestämt mig för att aldrig köpa en kebabtallrik på en pizzeria igen. (Med undantag för när man reser eller inte har möjlighet att käka hemma)
Jag gör istället eget. Det är enkelt, billigare och fettsnålare.
Smaken? Inte som mitt favoritställe men nästan identisk med vissa ställens.

Bara att köpa kebabkött, rydbergs kebab vit sås och pommes frites/strips på närmaste ica, coop eller någon annan mataffär.

Priset skulle jag tippa på blir runt 20kr för en måltid för mig beroende på hur rejäl portion jag gör. + att jag tar rikligt med sås.

Någon mer än jag som gjort samma val?
Citera
2008-06-24, 16:59
Medlem
dests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Jag har under kanske ett år varit lite smått beroende av kebabtalrikar. Har ätit minst en gång i veckan och det har satt spår både på min kropp och ekonomi.

Men jag kan nu stolt berätta att jag helt har bestämt mig för att aldrig köpa en kebabtallrik på en pizzeria igen. (Med undantag för när man reser eller inte har möjlighet att käka hemma)
Jag gör istället eget. Det är enkelt, billigare och fettsnålare.
Smaken? Inte som mitt favoritställe men nästan identisk med vissa ställens.

Bara att köpa kebabkött, rydbergs kebab vit sås och pommes frites/strips på närmaste ica, coop eller någon annan mataffär.

Priset skulle jag tippa på blir runt 20kr för en måltid för mig beroende på hur rejäl portion jag gör. + att jag tar rikligt med sås.

Någon mer än jag som gjort samma val?

Ja, när jag flyttade hemifrån för att börja studera så började jag göra egna kebabtallrikar. Dock låter 20 kr för en portion väldigt dyrt..tror nog jag fått ner priset till runt 10 kr ändå. Dock handlar jag mina matvaror på maxi och willys.

Ett extra plus är väll att det inte är lika onyttigt.
Citera
2008-06-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dest
Ja, när jag flyttade hemifrån för att börja studera så började jag göra egna kebabtallrikar. Dock låter 20 kr för en portion väldigt dyrt..tror nog jag fått ner priset till runt 10 kr ändå. Dock handlar jag mina matvaror på maxi och willys.

Ett extra plus är väll att det inte är lika onyttigt.
Som sagt så gör jag ganska rejäla portioner. Skall jag uppskatta hur mkt råvaror jag använder så skulle jag gissa:
150G kebab
200G pommes
En halv flaska rydbergs kebabsås.

Men som sagt bara en gissning. Men när det ska ätat kebabtallrik ska det fan käkas rejält
Citera
2008-06-24, 17:12
Medlem
dests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Som sagt så gör jag ganska rejäla portioner. Skall jag uppskatta hur mkt råvaror jag använder så skulle jag gissa:
150G kebab
200G pommes
En halv flaska rydbergs kebabsås.

Men som sagt bara en gissning. Men när det ska ätat kebabtallrik ska det fan käkas rejält

Kebaben jag köper kostar 5 kr/100g. Samt pommesen 2kg för 15 kr vilket ger ´8-10kr för dina portioner + såsen. Iofs kan nog rydbergs vara ganska dyr. Men...du tjänar på att köpa lite billigare märken

Sen som student så är det väll meningen att man ska svälta med så lite bidrag som man får, så man får helt enkelt ta lite mindre..
Citera
2008-06-24, 17:14
Medlem
Vad är det för kebabkött ni köper? Tydligen fullt ätbart alltså?
Citera
2008-06-24, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dest
Kebaben jag köper kostar 5 kr/100g. Samt pommesen 2kg för 15 kr vilket ger ´8-10kr för dina portioner + såsen. Iofs kan nog rydbergs vara ganska dyr. Men...du tjänar på att köpa lite billigare märken

Sen som student så är det väll meningen att man ska svälta med så lite bidrag som man får, så man får helt enkelt ta lite mindre..
Jag tror nog tyvärr att jag handlar lite väl dyra produkter Vet du var man kan köpa en god kebabsås för en hyffsad peng? Jag har nog bara sett rydbergs.

Citat:
Ursprungligen postat av JaQoB
Vad är det för kebabkött ni köper? Tydligen fullt ätbart alltså?
Senast köpte jag 400g på Coop med märket "SvenP Matkompaniet".
Gången före det handlade jag på ICA och de hade Lithells kebab vilket var på endast 240g.

EDIT:
Hittade kvittot

Rydbergs kebabås: 21kr
400g SvenP kebab: 28kr
Pommesen köpte jag förut men ligger på ca: 15kr för 900g.

Säg att i portionen är det runt 10kr för kebaben, 10kr för såsen och nån krona för pommesen.

Tror Lithell kebaben låg på lika mkt som SvenPs så den handlar jag nog inte igen.
Senast redigerad av Logz 2008-06-24 kl. 17:42.
Citera
2008-06-24, 17:58
Medlem
skumrasks avatar
Ni borde avrättas..

Hur kan man äta sådan mat när man kan äta sill och potatis till halva priset?
Citera
2008-06-24, 18:11
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Ni borde avrättas..

Hur kan man äta sådan mat när man kan äta sill och potatis till halva priset?

Sill och potatis är något sjukt vidrigt. Kebab regerar i alla väder.
Citera
2008-06-24, 18:18
Medlem
Hur tillagar ni kebaben? Har ni ett för syftet tillsvetsat aggregat med vertikala värmeslingor, och en långsamtsnurrande motor?

Man kan väl göra eget kebabkött, genom att krydda köttfärs med kebabkrydda, frysa in den och sedan osthyvla fram slamsor? Jag har iaf. läst något liknande....
Citera
2008-06-24, 18:18
Medlem
skumrasks avatar
Du borde steglas på tvenne pålar..

Men okej då, kebab kan faktiskt vara gott, med fårost och vitlökssås.

Jag brukar grilla billig högrev och sedan servera det i pita med sallad, youghurtsås och lite cous-cous med rödlök.
Citera
2008-06-24, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Hur tillagar ni kebaben? Har ni ett för syftet tillsvetsat aggregat med vertikala värmeslingor, och en långsamtsnurrande motor?
Självklart så blir ju den köpta fryskebaben inte lika bra som riktig kebab från en pizzeria. Men den duger och man skall inte klaga.
Citera
2008-06-24, 20:05
Medlem
Meanmachines avatar
Du kan inte ha bra ekonomi om lite kebab i veckan sätter sina spår i plånboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in