2008-06-24, 16:22
Medlem
Vad krävs för att man ska skicka in en bild man gjort i photoshop till ett företag för att sedan få det tryckt? Om jag gör tex. en logga, vad för upplösning, filändelse osv måste den ha? Måste man göra om den i något program eller dylikt?

Jag har ingen aning om hur det funkar alls.
Citera
2008-06-24, 16:27
Medlem
Grundkravet är väl egentligen 300 dpi, filändelse varierar vad jag märkt, vissa vill ha jpg (till tidningstryck) andra vill ha TIF och en del tar vad som helst, hör med tryckeriet vad de helst tar emot.
Det som kan vara viktigt och mer komplext är färgprofil och kalibrering, gör du en logga som ser helt perfekt ut på en okalibrerad skärm så kan den sedan se helt kass ut när den väl är tryckt.
Citera
2008-06-24, 16:30
Medlem
Companys avatar
Om du ska trycka en bild så ska bilden vara i CMYK-läge och vara sparad i antingen JPEG eller i TIFF.

Tryckerier uppskattar verkligen inte jpg-logotyper i 400px, så din logotyp ska vara i ett vektorformat (.eps/.ai/.pdf). En sådan logotyp kan du skapa enklast i Adobe Illustrator eller i Corel Draw.

Anledningen till att de inte trycker pixellogotyper är med en simpel anledning, det finns inga banor att skapa shabloner(stavning) av.

Alltså: Skapa din logotyp i Illustrator och spara som .eps.
Överkurs: Rensa bort onödiga banor med Pathfinders "Trim".
Citera
2008-06-24, 19:24
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Company
Om du ska trycka en bild så ska bilden vara i CMYK-läge och vara sparad i antingen JPEG eller i TIFF.
Nästan rätt. Det bästa är att leverera allt material som RGB (gärna Adobe RGB) och låta tryckeriet göra konvertering till CMYK. Anledningen är att det finns många sätt att färgseparera, och om man inte vet själv hur så vet tryckeriet.

Citat:
Anledningen till att de inte trycker pixellogotyper är med en simpel anledning, det finns inga banor att skapa shabloner(stavning) av.
Schabloner används inte vid vanligt (offset) tryck. Vad det handlar om är att pixlar gör sig bäst i fotografier, medan logotyper/streckillustrationer/pictogram etc smakar bäst då de är gjorda som vektorgrafik.

Men ett grundtips är alltid:
fråga tryckeriet innan jobbet görs klart, risken är annars att man stjälper mer än hjälper.
Senast redigerad av system 2008-06-24 kl. 19:28.
Citera
2008-06-24, 20:12
Medlem
Vad är dpi då?
Citera
2008-06-24, 20:23
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandb3rg__
Vad är dpi då?
dpi (dots per inch) = upplösning på skrivare, CTP-printer, fotosättare etc. Upplösningen är ofta runt 2400 dpi eller mer. Så hög upplösning behövs för att en liten rasterpunkt ska kunna ritas upp i tillräckligt många olika storlekar mellan 0% och 100%.
Citera
2008-06-24, 22:54
Medlem
midarks avatar
Det är ju en jävla skillnad på hur materialet helst ska lämnas in beroende på vad det är som ska tryckas och vilken kvalité man vill ha samt hur stor kontroll man behöver över materialet.

Hur ofta lämnar man in bara en logo på tryck? Ska man göra en tröja med screentryck (1 färg) så räcker det i vissa fall men 200dpi i originalstorlek och jpg medans det i andra krävs .eps. Det beror helt och hållet på hur tryckeriet jobbar så vet man inte så ska man - precis som system påpekat - fråga innan man lämnar in något!

Att lämna in material som ska vara i färg som RGB tycker jag dock inte man ska göra om man vill ha ett vettigt resultat, hellre att man frågar tryckeriet om de har särskilda färgprofiler för CMYK eller om det duger bra med t ex Euroscale Coated.
Är det enstaka bilder kanske det funkar att lämna in som RGB men är det större material så lär det bli djupa suckar från den stackare som får ägna tid åt att konvertera bilderna på tryckeriet och det kan hända att man får betala extra för det.

På senare tid brukar färdiga .pdf i CMYK (helst med skärmärken också) vara det som rekommenderas från de flesta tryckerier när det gäller offset.
För ensidiga presenatationer, flyers etc brukar det gå bra med .tif eller högupplöst .jpg eller i värsta fall som originalpublikationer i t ex InDesign.
Citera
2008-06-24, 23:22
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midark
Att lämna in material som ska vara i färg som RGB tycker jag dock inte man ska göra om man vill ha ett vettigt resultat, hellre att man frågar tryckeriet om de har särskilda färgprofiler för CMYK eller om det duger bra med t ex Euroscale Coated.
Är det enstaka bilder kanske det funkar att lämna in som RGB men är det större material så lär det bli djupa suckar från den stackare som får ägna tid åt att konvertera bilderna på tryckeriet och det kan hända att man får betala extra för det.
Oseparerade original (RGB och PMS) är idag, tack och lov, mer eller mindre standard bland tryckerier med någotsånär modern utrustning. Det som fortfarande kräver cmyk-original har att ändra sig eller gå under.

Citat:
Ursprungligen postat av midark
På senare tid brukar färdiga .pdf i CMYK (helst med skärmärken också) vara det som rekommenderas från de flesta tryckerier när det gäller offset.
Att lämna original som pdf har varit standard sedan någon gång runt millenieskiftet.

Men.. låt oss inte gå ut i Offtopic. Frågan verkade ju gälla en enstaka bild, och då är mitt råd: fråga tryckeriet.
Citera
2008-06-25, 00:55
Medlem
midarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Oseparerade original (RGB och PMS) är idag, tack och lov, mer eller mindre standard bland tryckerier med någotsånär modern utrustning. Det som fortfarande kräver cmyk-original har att ändra sig eller gå under.

Har inte ens hört talas om tryckerier som arbetar med RGB-flöde som standard på tryckpressar, möjligtvis på digitaltryck, men de flesta kör fortfarande analogt så skulle gärna vilja veta mer om det!
Men varför skulle ett tryckeri välja RGB framför CMYK? Det finns ju inte direkt en universal inställning som konverterar alla RGB till CMYK så det ser bra ut (vad jag vet), det är ju något man får göra manuellt för bästa resultat, särskilt om vi pratar obestruket papper... men visst fixar de till bilderna om man betalar för jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av system
Att lämna original som pdf har varit standard sedan någon gång runt millenieskiftet.

Jo, det har jag koll på, har själv gjort det sedan 2001 både i Sverige och utomlands, men jag uttryckte mig nog lite luddigt.
Citera
2008-06-25, 01:24
Medlem
systems avatar
Tryckpressarna arbetar givetvis inte i RGB, men originalet lämnas som RGB.

Några fördelar med detta är:
- Tryckeri ansvarar för helheten, vilket ger enklare projekt för såväl kund som leverantör.
- Tryckeri/papper/press/tryckteknik kan bytas med sen varsel utan att all repro måste göras om – enbart nya tryckplåtar behövs tas fram*.
- Repeatupplaga kan ordnas flera år efteråt utan att repro måste göras om.
- Kunden behöver bara spara på EN version av sitt bild- och arkivmaterial.

*) och det är först här som originalet får sina tryckfärger – fyr- eller flerfärg, beroende på vad som är beställt.

Kort och gott: se RGB som en åldersbeständig master som kan anpassas. Jämfört med CMYK som är färdiganpassat och framtaget för att fungera optimalt vid ett enda trycktillfälle, nämligen det första.
Citera
2008-06-26, 02:16
Medlem
fotbollsplans avatar
Det absolut bästa är att prata med tryckeriet i förväg så slipper man onödigt arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in