Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
det känns som att tempot måste höjas i Italien på något vis, samt att man måste satsa mer på unga spelare. Sen undrar jag om bredden på den italienska fotbollen i dagsläget är tillräcklig nog att ha 20 lag i ligan. Bottenlagens kvalitet är under all kritik, vilket drar ner standarden på hela ligan.
Unga spelare släpps fram på ett sätt som är relativt ovanligt i övriga stora ligor. Det finns flera exempel på unga löften som redan nu har viktiga positioner i sina klubbar. Giovinco borde dock få mer speltid men det är inte helt enkelt att peta den etablerade uppsättningen. Han spelas in lite lagom för att senare kunna axla Del Pieros mantel. Så där i ligger absolut inte problemet. Bredden ser jag inte heller som något vidare skämt, visst är Chievo och Reggina ett gäng fotbollsmördare. Övriga lag i botten kan en bra dag hota vilket lag som helst i Serie A och det kallar åtminstone jag för bredd. Torino, Bologna, Siena och Sampdoria har alla gjort det.
Spelmässigt ligger problemet, som jag tidigare nämnt, i det faktum att domarna blåser sönder matcherna. Vilket leder till tempofattiga tillställningar, många avbrott är aldrig positivt för flytet i en match. Domarkåren måste verkligen rycka upp sig för att bidra till ett bra spel.
Vad beträffar matchen ikväll så verkar Marino fasansfullt lugn. Både han och Inler tycker det ska bli en stimulerande utmaning att möta regerande mästarna. I mina ögon är det ingen omöjlighet med vinst, det är främst försvaret som oroar mig. Offensivt sett vet jag mycket väl hur bra det är men bakåt är det som sagt nattsvart stundtals. Nu har förvisso Zenit tappat Arshavin och det ser jag bara som positivt. Vidare ser Marino det ryska kollektivet som ett stort hot och det skriver jag under på. Ryssarna kommer ställa upp med en jäkla maskin som maler, maler och åter maler ner motståndarna. Det finns inte att vi håller nollan, därför ser jag helst att det blir 2-1. Lär bli ett ruskigt tryck på Friuli ikväll.