2008-06-24, 10:45
Medlem
lalle34s avatar
Min bekant som vi kan kalla Peter fick för snart 2 år sedan anställning på ett mindre företag inom bygg sektorn. Peter hade sedan tidigare en planerad resa och tog därför ut 3 veckor semester redan efter 3 måndares anställning.

Hans arbetsgivare hävdar då att det är OK så länge han inte säger upp sej/blir avskedad inom dom kommande 5 åren, i det fall att han avslutar sin anställning inom 5 år så blir han återbetalninsgskyldig. Alltså Peter ska betala tillbaks alla dom pengar som han fick i lön under dom 3 veckorna han var på semester. Jag pratade med Peter häromdagen och han ska påbörja en utbildning till hösten(september), något han ännu inte delgivit sin arbetsgivare, och han är lite nojjig över att han är återbetalningskyldig nu när han säger upp sej.

Han har alltså jobbat på företeget sen december 2006 tog ut sammanlagt 5 veckors semester 2007(3 veckor i mars och 2 veckor på sommaren). I år så har han tagit ut 3 veckor semester och har alltså 2 veckor kvar som han inte tänker ta ut.

Hur mycket kan egentligen arbetsgivaren kräva honom på rent juridskt?
Citera
2008-06-24, 10:50
Medlem
Superfluouss avatar
Det beor väl på hur mycke semester han har rätt till enligt sitt avtal. han jobbar in en viss mängd semester varje vecka och om han har tagit ut mer semester än han jobbat in när han slutar så får han betala mellanskillnaden.

Anta att han jobbar in två semesterdagar i månaden. I september har han jobbat 21 månader. Då har han rätt till 42 dagars betald semester. Om han tagit ut 8 veckor (= 40 dagar) så ska han inte betala något alls. Men allt beror ju på hans avtal...
Senast redigerad av Superfluous 2008-06-24 kl. 10:53.
Citera
2008-06-24, 11:20
Medlem
lalle34s avatar
Han har 5 veckors semster per år alltså 10 veckor på 2 år om han då tar ut 8 veckor på 21 månader borde det ju ganska jämt ut. Men arbetsgivaren syftade tydligen på att det var några speciella regler som gällde första året. Vilket jag tycker det låter lite skumt.....
Citera
2008-06-24, 14:37
Medlem
Famouss avatar
Det är förskottssemester han har fått ut under första året, och det är brukligt att den stryks efter fem års anställning. Slutar han efter tre år är det helt rimligt att arbetsgivaren vill ha förskottssemestern återbetald. Dock om han har innestående semester för år två och tre kan han antingen ta denna som ledighet, alltså semester eller som reda pengar när han slutar. Om han tar det som pengar kvittar han dessa mot det han skulle återbetala för förskottssemestern.

För att förklara ytterligare:
Antag att du blir anställd i Juni 2006, då har du ingen semester att ta ut under sommaren 2006. Du kan då välja att ta ut förskottssemester. Alltså som ett förskott på lönen.
Om du nu jobbar året ut får du i mars-april 2007 tillgång till den semester du jobbat ihop under 2006. Denna är helt oberoende om du tagit ut förskottssemester eller inte.
Senast redigerad av Famous 2008-06-24 kl. 14:44.
Citera
2008-06-24, 14:40
Medlem
lalle34s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Famous
Det är förskottssemester han har fått ut under första året, och det är brukligt att den stryks efter fem års anställning. Slutar han efter tre år är det helt rimligt att arbetsgivaren vill ha förskottssemestern återbetald. Dock om han har innestående semester för år två och tre kan han antingen ta denna som ledighet, alltså semester eller som reda pengar när han slutar. Om han tar det som pengar kvittar han dessa mot det han skulle återbetala för förskottssemestern.

Hur funkar det där med förskottsemster? jag menar han jobbad ju in semestern under resten av året, eller hur?
Citera
2008-06-24, 14:45
Medlem
Famouss avatar
Som jag lade till i min edit ovan. Semestern du jobbar in under första året får du inte tillgång till förns året därpå.
Citera
2008-06-24, 15:09
Medlem
lalle34s avatar
Tack för din förklaring. Jag tycker dock fortfarande att det låter lite skumt.

I mitt huvud blir det som om att man inte får några semsterdagar för sitt första år . Om man startar en anställning i juni 2006 så och jobbar ett år så borde man ju rimligtvis jobbat ihop säg 5 veckors semester, men om man väljer att ta ut dessa 5 veckor efter säg 6 månader så har man alltså ingen möjlighet att i efterhand jobba ihop dom?
Citera
2008-06-24, 15:28
Medlem
Famouss avatar
Den semestern du får ut under sommaren (betald semester talar vi om), har du jobbat in året innan. Så om du börjar i juni har du ingen semestar att ta ut. Året därpå kommer du ha ca 20 dagar betald, 5 dagar obetald.

Om du nu tar ut förskottssemester så kan man säga att den är för det du skulle jobbat in året innan du började, så den har inget att göra med den semestern som du faktiskt jobbar in.

Men som sagt var, om du jobbar in mer semester än du tar ut kan du kvitta detta mot förskottssemestern när du slutar.

Edit: Skillnaden mellan förskottslön och förskottssemester är ju att förskottssemester slipper du betala tillbaka om du vart anställd mer än 5 år.
Senast redigerad av Famous 2008-06-24 kl. 15:31.
Citera
2008-06-24, 15:40
Medlem
lalle34s avatar
Ok, då tror jag att jag hajjar. tack för att du tog dej tid!
Citera
2008-06-24, 15:42
Medlem
Bosse Buss avatar
Det beror lite på när du börjar jobba. Semesteråret räknas mellan 1/4-31/3 och inte som ett kalenderår.

Sedan får man själv räkna ut hur många semesterdagar som man jobbat ihop.

Visst kan du jobba ihop dagarna i efterhand men det innebär mindre semester kommande år.

Om du orkar så kan du läsa lite mer om semesterlagen http://sv.wikipedia.org/wiki/Semesterlagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in