2008-06-24, 08:26
Medlem
Rockokos avatar
Jag är något av en nybörjare på allt vad bildredigeringsprogram heter, men skulle vilja skaffa mig ett program som jag kan modda lite enklare saker för i spel, t.ex. för Rome: Total War ( inte skinning eller ge mig på att bygga soldater, utan mer enklare grejer som redigera och göra nya ansiktsbilder, loading screens m.m. ).

Jag har kollat runt på lite program och Photoshop känns i dyraste laget med tanke på vad jag vill göra. Har även kollat på GIMP men det kändes rörigt för en nybörjare som jag ju ändå är. Paint.net kändes mer användarvänligt och fungerade tydligen bra med Windows XP, vilket är det jag har.

Så mina frågor lyder:

1. Är Paint.net ett bra program och funktionellt för det jag tänkt ge mig på?

2. Fördelar/nackdelar?

3. Det krävs tydligen något som heter .NET Framework 3.5, vad är detta för något?

Jag vore mycket tacksam om någon ville besvara dessa en stackars nybörjares frågor.
Citera
2008-06-24, 09:33
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Citat:
1. Är Paint.net ett bra program och funktionellt för det jag tänkt ge mig på?

Jag har själv bara lite erfarenhet av Paint.net men jag tror att programmet har de flesta funktioner som du kan behöva.

Citat:
2. Fördelar/nackdelar?

Finns antagligen fler guider till t.ex. Photoshop men kunskapen kan säkert appliceras på Paint.net utan svårigheter. Mer än så kan jag inte komma på.

Citat:
3. Det krävs tydligen något som heter .NET Framework 3.5, vad är detta för något?

Sorts drivrutin till Windows. fritt att ladda ner från deras websida, www.microsoft.com
Citera
2008-06-24, 10:17
Medlem
Rockokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomorrow Knows
Sorts drivrutin till Windows. fritt att ladda ner från deras websida, www.microsoft.com

Tack för dina svar.

Denna drivrutin, är det något som kan ställa till något annat i datorn eller är det "smärtfritt" att installera?
Citera
2008-06-24, 10:53
Medlem
Lightbulbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoko
Tack för dina svar.

Denna drivrutin, är det något som kan ställa till något annat i datorn eller är det "smärtfritt" att installera?

Ska inte säga inte (då jag egentligen inte vet vad som finns i Framework 3.5) men med 99.9% säkerhet är det inget skit för den normala användaren. Framework 2.0 är något som måste laddas ner efter varje omblåsning av datorn, inga problem med den.

EDIT: Antar att du är emot illegal nerladdning? Är ju inte precis svårt/tidskrävande att få ner PS annars
Citera
2008-06-24, 12:38
Medlem
Kivans avatar
Paint.net är ett bra program för enklare bildbehandling. Däremot är .NEt framework rätt så stort.
Citera
2008-06-25, 09:40
Medlem
Rockokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightbulb
EDIT: Antar att du är emot illegal nerladdning? Är ju inte precis svårt/tidskrävande att få ner PS annars

Nej, inte direkt. Men jag tänkte om paint.net ändå motsvarade mitt behov så fanns ingen sådan anledning. Jag har emellertid blivit varse att paint.net inte klarar av det jag tänkt mig och att alternativen då är just PS eller GIMP. Och GIMP tycker jag verkar så jäkla rörigt.
Citera
2008-06-25, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockoko
Nej, inte direkt. Men jag tänkte om paint.net ändå motsvarade mitt behov så fanns ingen sådan anledning. Jag har emellertid blivit varse att paint.net inte klarar av det jag tänkt mig och att alternativen då är just PS eller GIMP. Och GIMP tycker jag verkar så jäkla rörigt.

Bra, du kom ju fram till ditt svar där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in