2008-06-24, 01:58
Medlem
Pavarottis avatar
Som topicen lyder.

Jag har länge funderat på att byta till ett fritt operativsystem, men här hemma sitter vi med ca 6 datorer som använder sig utav Windows, hur fungerar det då om jag byter till något annat?

Max
Citera
2008-06-24, 02:26
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Samba_software
Samba runs on most Unix and Unix-like systems, such as Linux, Solaris, and the BSD variants, including Apple's Mac OS X Server (which was added to the Mac OS X client in version 10.2). Samba is standard on nearly all distributions of Linux and is commonly included as a basic system service on other Unix-based operating systems as well.
[…]
Samba sets up network shares for chosen Unix directories (including all contained subdirectories). These appear to Microsoft Windows users as normal Windows folders accessible via the network. Unix users can either mount the shares directly as part of their file structure or, alternatively, can use a utility, smbclient (libsmb) installed with Samba to read the shares with a similar interface to a standard command line FTP program.
Citera
2008-06-24, 02:47
Medlem
Det som, enligt min erfarenhet, kan krångla är skrivare av typen "billigt skrot" som snålar på hårdvara och slösar med taffliga drivrutiner i Windows. Skrivare med ethernet och postscript är det enda som är värt att ha, de funkar med allting.
Citera
2008-06-24, 02:57
Medlem
Höjas avatar
Samba som nämnt i tråden gör att allting fungerar bra och smidigt. Dock kan det för en nybörjare vara lite knepigt att få samba att fungera på önskvärt vis. Dock när det väl fungerar så fungerar det mycket bra i kombination med övriga windowsdatorer.
Citera
2008-06-24, 11:14
Medlem
Rizados avatar
Med en linuxserver kan man ofta få ett windowsnätverk att fungera mycket smidigare och bättre än det gjorde innan. Som klient kommer ingen utom den som använder linux att märka någon skillnad.
Citera
2008-06-24, 15:47
Medlem
GNU/Linux fungerar halvdant. Grundproblemet ligger hos Microsoft, men det är av lite relevans. Samba brukar i normalfallet leka bra med Windows *, men det finns absolut fall där Samba gör fel på grund av hur Windowsburkar interagerar.

OS X lider också utav samma problem, men å andra sidan så lider Windows själv utav det. Vet inte hur många gånger Windows SMB-implementation har låst sig för mig. Förbannade protokoll.

Den största anledningen till att "Windows nätverk" suger så stenhårt är att de ofta bygger på NBT, NetBIOS over TCP. NBT är ett gammal IBM-protokoll. Sedan har man då alltså plåstrat på SMB, Server Message Block, över denna gamla smörja som kallas NBT. Sen, efter det, kommer man till den del som faktiskt berör fildelning. Snabbtitt på stacken upp dit:
  1. SMB
  2. NBT
  3. TCP
  4. IP
  5. Ethernet, ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in