2003-07-28, 20:38
Medlem
varelses avatar
Jag och några kompisar ska käka lite Fondue senare i veckan och jag skulle vilja veta vad ni brukar ha för tillbehör (såser etc.)
Vilket kött e godast?

/Chris
Citera
2003-07-28, 23:36
Medlem
Ralfons avatar
Jag hr aldrig ätit fondue, såvitt jag kan minnas iaf...
Citera
2003-07-29, 00:50
Medlem
varelses avatar
Det kanske jag som är otydlig eller dålig på att stava... ops:
Jag menar sån Fondue, Fondy, lr vad det kan heta där man har en kittel med kokande olja på bordet och sedan kokar/friterar olika sorters kött däri som man sedan äter med potatis, oliak såser, olika grönsaker m.m.
Det är typ som en sofistikerad korvgrillning. Alla sitter på bordet och har sina egna köttbitar i oljan och det blir en sån där "jag har lagat mat själv" stämning runt bordet.

/Chris
Citera
2003-07-29, 02:53
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Tjae...Nötkött e ju att rekomendera pga osäkerheten i koktiden...E inte så lyckat å käka blodigt fläsk å kyckling...

Köp en schysst bit oxfilé å skär den i lite halvtunna skivor...Va gäller tillbehören så e d bara å "go nuts" typ...Salsa, Mango Chutney, Tatziki, Tomatsås osv...Kan du tänka dig att krubba d me nötkött så e d ett bra tillbehör...Va gäller själva grönsakerna så e d enda man ska tänka på att dom bör hålla ihop lite...Typ Morot bra tomatskiva mindra bra (i fonduen alltså) berdvid kan man käka vad man vill...Ett hett tips om ni vill va lite orginella e å fixa en lagom mogen camenbert, kuba upp den, å kortfritera den...Blir mumma...

Men såna här fonduepartyn kan bli en höjdare...Blir lixom mer skoj när man lagar vid bordet...Åsså blir d bara roligare å roligare när promillehalten blir högre...Se bara upp om nån börjar fritera servetten eller mobilen e dyl...
Citera
2003-07-29, 15:12
Medlem
Re: Bra Fondue recept?

Citat:
Ursprungligen postat av varelse
Jag och några kompisar ska käka lite Fondue senare i veckan och jag skulle vilja veta vad ni brukar ha för tillbehör (såser etc.)
Vilket kött e godast?

/Chris

Champinionsås (lite tjockare än vanligt men inte så tjock som stuvning)
med mycke vitlök är inte helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in