har funderat ett tag på att omskola mig helt och hållet yrkesmässigt. sitter och kollar på ky-utbildningen mjukvarutestare/programvarutestare. någon här som läser till det eller jobbar som det? hur ligger lönerna inom yrket och vad tycker ni/tror ni om yrket som helhet och dess framtidsutsikter? tydligen lär det behövas en hel del inom yrket framöver. alla tips och idéer mottages varmast! jag tror det är ett yrke som kan passa mig då jag har ett stort privat intresse av datorer/teknik/it sedan barnsben, är även väldigt noggrann både yrkesmässigt och privat. en annan ky-utbildning jag sneglat på är applikationsutveckling, tar gärna emot synpunkter på det med!
Senast redigerad av gg 2008-06-23 kl. 21:11.
Att ha någon form av intelligens är bra, om man ska utveckla. Vissa kanske skulle tycka att det var viktigt med väldigt bra matematisk/logisk förmåga, men det är bara en bråkdel av utvecklarna i arbetslivet som har detta. Testare skulle jag hålla mig borta ifrån, det är fruktansvärt hemskt. Som utvecklare är man dessutom bättre på att testa än någon som bara kan testa.
Att ha någon form av intelligens är bra, om man ska utveckla. Vissa kanske skulle tycka att det var viktigt med väldigt bra matematisk/logisk förmåga, men det är bara en bråkdel av utvecklarna i arbetslivet som har detta. Testare skulle jag hålla mig borta ifrån, det är fruktansvärt hemskt. Som utvecklare är man dessutom bättre på att testa än någon som bara kan testa.
ok, har läst matematik c på gymnasiet (för flera år sedan). matematik är dock inte mitt bästa ämne om jag säger så. är det ett hinder? och det där med att ha någon form av intelligens...utveckla gärna. hur ser lönerna ut för en applikationsutvecklare?
Programmering handlar om logik. Om du inte kan tänka abstrakt (göra A så att B händer vilket åstadkommer C som var ditt ursprungliga mål) eller logiskt blir det jobbigt, men normalt sett kan jag inte alls tänka mig att det skall vara svårt rent matematiskt. Inte det du sysslar med efter en KY-utbildning iaf.
Känner folk som jobbar som testare och...mja. Kan nog hålla med föregående talare om att det inte verkar något vidare. Men det beror säkert på, som med allt annat. Du kanske hamnar på något jättehäftigt projekt som intresserar dig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!