2008-06-23, 16:13
Medlem
tasses avatar
Vi ska ta med oss våran katt ut i skärgården och kommer tyvärr att åka kommunalt. Resan kommer att ta ungefär mellan 4-5 timmar och det bästa för båda parter vore nog att ge katten någon sorts av sömnmedel så hon sov hela resan. Finns något hos en djuraffär eller måste man ta sig till veterinären för en spruta?
Citera
2008-06-23, 19:53
Medlem
Köp en kattbur eller eller berätta en jävligt lång och tråkig historia för katten.
Citera
2008-06-23, 20:17
Medlem
erikps avatar
Kattbur har vi men hon kommer att föra ett jävla liv och det är det vi vill undvika.
Citera
2008-06-23, 20:23
Medlem
flipis avatar
Ta kontakt med en veterinär, de brukar kunna skriva ut roliga piller för sådana här tillfällen...
Citera
2008-06-24, 00:41
Medlem
RigorMortiss avatar
Har två katter som båda är åksjuka. Den ena har bl a tagit sig ur en stålbur, mitt på motorvägen. Jag ringde Blå Stjärnan som rekommenderade 5 mg Nozinan. Inför nästa resa gav jag katterna varsin femma och de sov gott hela resan. De var snabbt på benen efter denna behandling.

Ta kontakt med din veterinär så kan de säkert förskriva per telefon, mot viss ersättning.
Citera
2008-06-24, 00:58
Medlem
Eztrellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasse
Vi ska ta med oss våran katt ut i skärgården och kommer tyvärr att åka kommunalt. Resan kommer att ta ungefär mellan 4-5 timmar och det bästa för båda parter vore nog att ge katten någon sorts av sömnmedel så hon sov hela resan. Finns något hos en djuraffär eller måste man ta sig till veterinären för en spruta?

Söva en katt bara sådär är ju inte helt riskfritt och hålla den nersövd så länge för en resa skulle nog ingen veterinär skriva ut nånting för hoppas jag.
Citera
2008-06-24, 01:00
Medlem
ametists avatar
Tänk bara på att ej ge för mkt Nozinan då katten kan dö av det.
Citera
2008-06-24, 01:23
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tasse

Ta ALLTID kontakt med veterinär före ni ger katter medicin. Katter är känsliga och det kan väldigt lätt gå galet. Sen kan det bero på hur katten mår - ålder mm..kanske en hälsoundersökning före?
Vi tog en gång vår gamla katt med på lång resa med tåg - i egen hytt - det var fruktansvärt. Fick hålla henne i famnen hela tiden - och lovade då "dyrt och heligt" att aldrig utsätta henne för detta igen. Dock trodde vi det skulle gå då vi hade egen hytt på natten, tur och retur.
Men sen gäller det ju lite på hur gammal er katt är och hur van vid trafik och andra människor-ljud.
Kanske har ni tränat henne ute i sele och koppel så hon inte är så rädd som vår var? Hoppas det - men tala med veterinär allra först!
Lycka till och hoppas ni och katten får en fin sommar!
Mvh
Citera
2008-06-24, 14:06
Medlem
Snurrens avatar
jag fick en gång sömnmedel till min åksjuka katt och hon blev sjövild!! Gjorde inte om det. Men annars har jag tagit med mina katter på buss, tunnelbana, tåg, på båt, i cykelkorg på camping semester och bil så klart. Förra veckan fick buren med 5 kattungar åka barnvagn och det gillade dom, alla ville titta ut.

I söndags åkte vi skärgårdsbåt med 4 kattungar och deras mamma. Först satt mamman i egen väska, men då blev hon orolig så vi trängde in henne med ungarna (12 veckor gamla)i deras ganska stora bur. Då gick det bra, motorljudet i bagageutrymmet verkade sövande. Ibland kan det vara väl svalt i bageutrymmena på båt, så är katten känslig bör man ha en fleecefilt i buren.
Citera
2008-06-24, 14:26
Medlem
tasses avatar
Pratade med en veterinär på telefon nyss och fick höra att en åksjuketablett vid namn Postafen kunde hjälpa. Någon som har några erfarenheter av det?
Citera
2008-06-24, 14:37
Medlem
Snurrens avatar
?Gav han förslag på dos? Postafen används också vid graviditetsillamående och till åksjuka barn. Det borde vara en liten mängd som går åt.

Är receptfritt så det blir ju inte någon större kostnad.
Citera
2008-06-24, 14:43
Moderator
Oddballs avatar
Vi brukade ha med vår katt när vi åkte till Finland, det var en resa på ca 12 timmar och den satt så snällt i sin kattbur i bilen. Den hade dock en ganska stor bur och naturligtvis tillgång till vatten, vi brukade också ha en sån elektrisk kylbox som vi lät gå med locket öppet så det inte blev för varmt i bilen eftersom det blir varmt på bildäck på färjorna under sommaren.

Det plus rutorna någon centimeter nervevade gjorde att den trivdes alldeles förträffligt.

Runt 10 såna resor, tur och retur, blev det utan att den någonsin fick medicin för det.

Den var faktiskt så glad när det blev dags att åka inför sommaren att den självmant hoppade in i buren och längtade till sitt "större och bättre" revir den hade i Finland...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in