2008-06-23, 15:27
Medlem
aepes avatar
Började som semestervikarie på en global industri i förra veckan, andra dagen lyckades jag med konststycket att fastna med fingrarna under en bom när jag stod vid ett stort rullband och jobbade (avlastning av produkter). Fick åka till akuten där det konstaterades att jag förmodligen skadat en sena i ena fingret och de spjälade och tejpade två av fingrarna som tagit värsta smällen. Blev sjukskriven i en vecka i väntan på återbesök.

Efter att ha fått skaderapporten/utredningen mailat till mig framkom det att just den delen jag fasnat i har klassats som en risk i över ett halvår då de första riskrapporterna kom. I 5 veckor ca har det legat en lösning färdig på verkstaden men den har inte kommit till rätta på grund av (vad jag kallar det) olika byråkratiska faktorer som kommit ivägen. Efter akuten satt jag på möte med diverse människor som förklarade att jag inte gjort något fel utan att detta inte borde ha skett, etc. 2 dagar senare tog man bort denna bommen och ersatte den med den färdiga lösningen som eliminerat risken för att något liknande ska hända igen.

Jag ska på återbesök till sjukhuset imorgon, jag har knappt någon känsel i fingret där senan eventuellt fått en smäll (samt väldigt ont), och på onsdag ska jag på möte med ett skyddsombud som ska diskutera olika försäkringsalternativ med mig. Nu är det dock så här att som semestervikarie/sommarjobbare är jag inte fackligt ansluten och känner därför att jag inte riktigt har någon i min "ringhörna" så att säga, och jag är totalt okunnig när det kommer till såna här saker, så tänkte be om råd här.

Vad kan jag kräva? Vad har jag rätt till? Vilken attityd borde jag ha? Har hört folk prata om akutersättning, AFA-försäkringar, blabla.. men som sagt, jag har ingen koll. Intrycket jag har fått är att de känner sig skyldiga över att de uppenbarligen har försummat denna risken och inte åtgärdat den, något jag har fått lida för.. men samtidigt är jag rädd för att bli lurad, för trots allt handlar det ju alltid om att rädda sitt eget skinn.
Citera
2008-06-23, 18:06
Medlem
wildhorsess avatar
Du bör omgående söka medlemskap i facket. Vid arbetsskada måste den enskilde (tyvärr) räkna med problem med arbetsgivare och försäkringskassa. Du behöver sakkunnig hjälp vid din sida.

Din arbetsgivare är skyldig enlig lagen om arbetsskadeförsäkring (LAF) att anmäla din arbetsskada till Försäkringskassan. Gör han inte det begår han lagbrott. I sådana fall begär du hjälp av facket.

Denna blankett ska du och din arbetsgivare fylla i:
http://www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/9210.pdf

Arbetar du åt en privat arbetsgivare som är bunden till kollektivavtal, finns även en avtalad arbetsskadeförsäkring som du och din arbetsgivare ska anmäla till. Vägrar arbetsgivaren att medverka till detta, fyller du i blanketten själv och skickar till AFA-färsäkring. Konsultera facket.

TFA-arbetsskadeförsäkring:
http://www.afaforsakring.se/upload/Blanketter/F7007.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in