2008-06-23, 12:29
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
...
Men vad vet jag, dessa platser kanske inte är så sällsynta.
De är säkert väldigt sällsynta. Men ingen har påstått att en majoritet av ofrivilliga frifallare lyckas landa under dessa förhållanden. Om 1 överlever och 9999 inte gör det, är det inte längre lika osannolikt, eller hur? Skrivs det om EN överlevare efter "fritt fall", kan du nog räkna med att en herrans massa dött, utan att omskrivas.
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2008-06-23 kl. 12:36.
Citera
2008-06-23, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
De är säkert väldigt sällsynta. Men ingen har påstått att en majoritet av ofrivilliga frifallare lyckas landa under dessa förhållanden. Om 1 överlever och 9999 inte gör det, är det inte längre lika osannolikt, eller hur? Skrivs det om EN överlevare efter "fritt fall", kan du nog räkna med att en herrans massa dött, utan att omskrivas.

Jag gick 4.5 år på teknisk fysik. Det var väldigt få av mina böcker som var särskilt ingående vad gällde sunt förnuft vid användande av statistik och sannolikheter. Det får man skaffa på annat håll

En kurs i sunt förnuft hade varit välkommet

Det jag menade var att det är två sällsynta händelser som ska inträffa samtidigt, vilket minskar sannolikheten avsevärt. Först ska någon slängas ut ur ett plan oplanerat, och sen ska det samtidigt vara så att det sker ovanför en gynsamm plats, som vi inte ens vet ifall den existerar.

Men nu är vi inte här för att diskutera sannolikhet, utan vad som har hänt i verkligheten. Matematik och fysik har ingenting med verkligheten att göra
Citera
2008-06-23, 13:21
Medlem
ledsen__s avatar
Det finns alltid en liten % chans att någonting händer. Inget här i världen är omöjligt. Även om vissa saker ibland förvånar oss väldigt mycket =P
Senast redigerad av ledsen__ 2008-06-23 kl. 13:24.
Citera
2008-06-23, 14:08
Medlem
alinds avatar
Citat:
*snip* Matematik och fysik har ingenting med verkligheten att göra

Där satte jag kaffet i halsen.
Citera
2008-06-23, 15:56
Medlem
Blir man utslängd över Alperna, skall man först spreta med armar och ben för att kunna styra och bromsa fallet något, sedan sikta mot en väldigt brant snötäckt sluttning som vätter mot en dal med bebyggelse. Innan nedslaget drar man in lemmarna och lämnar över ansvaret åt sina välvilliga skyddsandar.
Citera
2008-06-23, 17:29
Medlem
Mango Chutneys avatar
Ja det är möjligt att överleva ett fritt fall. Finns folk som har landat på bergsluttningar, täta skogar osv och klarat sig.
Citera
2008-06-23, 18:30
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Men nu är vi inte här för att diskutera sannolikhet, utan vad som har hänt i verkligheten. Matematik och fysik har ingenting med verkligheten att göra

Jag hoppas verkligen att du skojar.
Citera
2008-06-23, 18:52
Medlem
Realizts avatar
Här är ett dagsaktuellt exempel på liknande fenomen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=796586
Citat:
Körde skotern över 500-metersstup
En norsk skoterförare klarade sig mirakulöst utan allvarligare skador när han körde sin snöskoter utför ett 500 meter högt stup på ögruppen Svalbard.

Han hade tur och hamnade i en snöränna mellan bergen
Når man "terminal velocity" efter ett fall på 500 meter?
Citera
2008-06-23, 18:57
Medlem
nojas avatar
Här kan ni ju läsa nått intressant iaf:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article485924.ab
Citera
2008-06-23, 22:07
Medlem
Fernet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Här är ett dagsaktuellt exempel på liknande fenomen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=796586

Når man "terminal velocity" efter ett fall på 500 meter?

Jovisst. Det räcker väl med ca 100 meter. Jag fick inte klart för mig om mannen praktiserade fritt fall över huvud taget. Kan det vara så att han ofrivilligt bara tog sig en åktur nedför rännan vilken inte ser ut att vara vidare brant?

Edit: Här finns en video med några lustiga frivilliga fria fall. Slutsatsen man kan dra är att det inte bör vara så förbannat svårt att överleva.(Finns också en liten tråd om filmen under sportavdelningen.

http://www.youtube.com/watch?v=RLAa6iL31a8
Senast redigerad av Fernet77 2008-06-23 kl. 22:16.
Citera
2008-06-23, 22:34
Medlem
Cybertrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet77
Jovisst. Det räcker väl med ca 100 meter. Jag fick inte klart för mig om mannen praktiserade fritt fall över huvud taget. Kan det vara så att han ofrivilligt bara tog sig en åktur nedför rännan vilken inte ser ut att vara vidare brant?

Edit: Här finns en video med några lustiga frivilliga fria fall. Slutsatsen man kan dra är att det inte bör vara så förbannat svårt att överleva.(Finns också en liten tråd om filmen under sportavdelningen.

http://www.youtube.com/watch?v=RLAa6iL31a8

Hahaha grymt kul video
_

Men att folk överlever fall då deras fallskärmar inte utvecklas är ju inte så ovanligt. Finns ju t o m nån film där en kille som hoppar o så utvecklas inte hans fallskärm o hans hjälmkamera filmar det hela.. Eller iof så kanske det utvecklades men bara halvt eller något sånt.

Beror ju som sagt på vart man landar och vad för position kroppen har vid impact.
Senast redigerad av Cybertron 2008-06-23 kl. 22:37.
Citera
2008-06-23, 22:47
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet77
Jovisst. Det räcker väl med ca 100 meter.
...
Njae. Efter en sekund har du fallit fem meter är du uppe i 10m/s (avrundat 9.81 till 10 för enkelhets skull).
Efter två sekunder har du fallit 20m och är uppe i 20m/s.
Efter tre sekunder - 45m fall och en hastighet av 30m/s.
Efter fyra sekunder - 80m fall och hastigheten är 40m/s.
Efter fem skunder - 125m fall och hastigheten är 50m/s.

Trots avrundning och noll hänsyn till luftmotstånd, står det rätt klart att det krävs en bra mycket längre sträcka än 100m för att nå Terminal velocity.

Sen är det såklart som du skriver. Artikeln är nog rätt dramatiserad. "Killen åkte över kanten på ett berg som har ett stup på 500m", är nog det hälsosammaste sättet att läsa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in