2008-06-23, 00:25
Medlem
Jag har flera gånger hört skrönan om folk som har överlevt ett fritt fall från ett flygplan eller liknande. Dvs folk som hoppar fallskärm, fast utan fallskärm.

Min uppfattning angående detta är att det är högst osannolikt. En fallskärmshoppare når en hastighet av 180-200km/h. De som säger att det finns folk som har överlevt ett sådant fall brukar säga att de har landat bland hö och granar och en massa andra saker som har dämpat fallet. I min värld tillför det tyvärr inte så mycket till att jag ska ändra uppfattning. Att köra rakt in i en vägg i 200km/h utan skydd tror jag att man dör av oavsett om där finns både träd och hö i vägen.

Jag har även varit med i en fallskärmsklubb och påbörjat att ta ett certifikat och gjort 10 hopp. Även de som lärde upp mig sa under kursens gång att det finns många skröner angående detta. De menade på att det är totalt omöjligt att överleva en sådan krasch. Men när media får tag i en nyhet och får höra om en person som har haft en fallskärm som inte har fungerat så översätts detta till att han hoppat utan fallskärm. Vilket det så klart är en väldig skillnad på. Så länge man har tyg ute så bromsas hastigheten något enormt, och dessutom ökar luftmotståndet med tygarean i kvadrat. Dvs även om du har en fallskärm som ser ut att ha trasslat ihop sig totalt så har den väldigt mycket mer bärkraft än ingen fallskärm alls.

Jag är så klart inte sämre än att jag kan ändra uppfattning om någon kan ge en vettig källa, eller bra argument till varför man kan överleva ett sådant fall. Och eftersom det verkar vara så pass utbrett med denna tro på folk som har överlevt så känns det som att jag vill ha klarhet i detta.
Citera
2008-06-23, 00:50
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Enligt wikipedia så verkar det vara möjligt i alla fall:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87
Citera
2008-06-23, 01:02
Medlem
Realizts avatar
Det måste väl ändå i princip bero på hur man landar. Om man kör bil 200 km/h och trycker på bromsen, så är det inte alls ovanligt att man överlever... Sen kanske det spelar roll huruvida man är en vältränad ung kvinna på 50 kg, eller stor och stel som ett kassaskåp.

Frågan är vad man kan landa i som bromsar upp en på bästa sätt. Kan inte trädgrenar om vintern vara välformade för det ändamålet? Hur bör man gå till väga för att räkna ut en sån sak?
Citera
2008-06-23, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Enligt wikipedia så verkar det vara möjligt i alla fall:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87

Det där kändes lite flummigt skrivet. Planet sprängdes i bitar, men om ett plan sprängs i bitar så bör även folk som befinner sig inne i planet sprängas i bitar. Antagligen var explosionen inte så kraftig att planet gick helt sönder. Kanske var det t.o.m så att hon inte slungades ur planet, utan att hon överlevde just för att hon satt i ett flygplan som fortfarande hade lyftkraft kvar?

Bara lite spekulationer.

edit: Det står t.o.m att hon hittades i mitten av planet.
Citera
2008-06-23, 01:35
Medlem
Silverturks avatar
Var det inte någon stridpilot som överlevde ett fritt fall under andra världskriget?

I vilket fall finns det flera faktorer som kan påverka. Det mest gynnsamma jag kan se vore en tät granskog i en brant sluttning under vintern med stora mängder nysnö.

Såvisa man inte spettas av en trädtopp eller en olyckligt utformad gren kommer ju dessa att bromsa fallet innan dess att kroppen slår i snön. Med stora mängder nysnö och sluttningen kan man väl säga att det är 1m djup nysnö över "äldre", lite mer packad sådan.

Sedan slår man i det hårda. Dock lutar det, vilket gör att inte all rörelseenergi kommer gå åt att "stöta" bort kroppen i en annan riktning.
Citera
2008-06-23, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Var det inte någon stridpilot som överlevde ett fritt fall under andra världskriget?

I vilket fall finns det flera faktorer som kan påverka. Det mest gynnsamma jag kan se vore en tät granskog i en brant sluttning under vintern med stora mängder nysnö.

Såvisa man inte spettas av en trädtopp eller en olyckligt utformad gren kommer ju dessa att bromsa fallet innan dess att kroppen slår i snön. Med stora mängder nysnö och sluttningen kan man väl säga att det är 1m djup nysnö över "äldre", lite mer packad sådan.

Sedan slår man i det hårda. Dock lutar det, vilket gör att inte all rörelseenergi kommer gå åt att "stöta" bort kroppen i en annan riktning.

Haha jo det var faktiskt en rysk pilot, Han landade mycket riktigt i snö. Detta står även som exempel i vår Fysik bok, och om du letar bevis så hittar du skitmängder i en fysik bok och därför är det myth confirmed.
Citera
2008-06-23, 02:47
Medlem
diversions avatar
Att landa i en snötäckt backe utformad som en gigantisk quarterpipe borde möjliggöra ett överlevande.
Citera
2008-06-23, 07:04
Bannlyst
Jag läste en gång om folk som överlevt enormt höga fall, bland annat en stridspilot som hoppade från 4 tusen meter och landade ner i en granskog i sluttande lutning.
Han landade i en gran och sedan slog han i mark i sluttande lutning som bestod av mycket sand.
Citera
2008-06-23, 09:53
Medlem
Hylands avatar
Jag har hört flera fall (höhö) där fallskärmshoppare har överlevt. Någon slog ned över Amazonas och klarade sig tack vare den täta växtligheten. Jag tror han klarade sig med en stukad fot.
Citera
2008-06-23, 10:02
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag har flera gånger hört skrönan om folk som har överlevt ett fritt fall från ett flygplan eller liknande. Dvs folk som hoppar fallskärm, fast utan fallskärm.

Min uppfattning angående detta är att det är högst osannolikt. En fallskärmshoppare når en hastighet av 180-200km/h. De som säger att det finns folk som har överlevt ett sådant fall brukar säga att de har landat bland hö och granar och en massa andra saker som har dämpat fallet. I min värld tillför det tyvärr inte så mycket till att jag ska ändra uppfattning. Att köra rakt in i en vägg i 200km/h utan skydd tror jag att man dör av oavsett om där finns både träd och hö i vägen.

Jag har även varit med i en fallskärmsklubb och påbörjat att ta ett certifikat och gjort 10 hopp. Även de som lärde upp mig sa under kursens gång att det finns många skröner angående detta. De menade på att det är totalt omöjligt att överleva en sådan krasch. Men när media får tag i en nyhet och får höra om en person som har haft en fallskärm som inte har fungerat så översätts detta till att han hoppat utan fallskärm. Vilket det så klart är en väldig skillnad på. Så länge man har tyg ute så bromsas hastigheten något enormt, och dessutom ökar luftmotståndet med tygarean i kvadrat. Dvs även om du har en fallskärm som ser ut att ha trasslat ihop sig totalt så har den väldigt mycket mer bärkraft än ingen fallskärm alls.

Jag är så klart inte sämre än att jag kan ändra uppfattning om någon kan ge en vettig källa, eller bra argument till varför man kan överleva ett sådant fall. Och eftersom det verkar vara så pass utbrett med denna tro på folk som har överlevt så känns det som att jag vill ha klarhet i detta.
Jag har hört talas om den där flygvärdinnan från min far, hon satt tydligen fastspänd i sin stol när det small och var fortfarande fastspänd när hon landade. Har för mig att flygplanet sprängdes sönder i flera delar men att delen som hon satt fastspänd i var (innan hon "landade") relativt oskadd.

[EDIT] Kan nämnas att min far är flygledare, jag antar (kanske felaktigt) att de fått hyfsat tillförlitlig information.

Dessutom kul att veta att flygplanet flög från Arlanda via Köpenhamn och skulle sedan landat i Zagreb.
Senast redigerad av Nirp 2008-06-23 kl. 10:08.
Citera
2008-06-23, 11:13
Medlem
Jag tror vi kan komma överns om att man faktist KAN överleva fritt fall men att det som avgör är inte fallet i sig utan landningen....
Citera
2008-06-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xsfu
Haha jo det var faktiskt en rysk pilot, Han landade mycket riktigt i snö. Detta står även som exempel i vår Fysik bok, och om du letar bevis så hittar du skitmängder i en fysik bok och därför är det myth confirmed.

Jag har läst 3 år på teknisk fysik och har otaliga fysikböker hemma. Du får nog vara lite mer precis än att bara skriva fysikbok. Kanske citera ur din fysikbok?

Hur som helst så verkar det som att många har hört om just denna pilot, men ingen verkar kunna visa upp källa på det. Historien har jag också hört, det är därför jag startade tråden. Men det hade varit kul att veta om denna pilot verkligen har existerat, och isåfall få veta omständigheterna. Om det t.ex verkligen var ett fritt fall.

Att det går att konstruera en landningsplats som hade möjliggjort att man kan överleva kan vi nog vara överens om. Men frågan är om det finns en sådan plats skapad av naturen. Det är relativt osannolikt, ännu mer osannolikt är det att någon av misstag hoppar ut och landar precis på denna plats.

Men vad vet jag, dessa platser kanske inte är så sällsynta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in