• 1
  • 2
2008-06-22, 21:39
Medlem
Jag kom på det här efter att ha kollat på poker i tv, det kanske är allmänt känt (eller fel) men så här gör man:

Om du misstänker att du ligger under på turn, så räknar du hur många outs du har och multiplicera det med 2, det är din % att vinna potten på river. 1 out = 2%, 3 outs tror jag faktiskt är 7%, men det är nära nog 6. 15 outs = 30%(29,55).

Tänkte att man kunda räkna det på flop också, nån som vet hur man gör?
Citera
2008-06-22, 21:48
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santana
Jag kom på det här efter att ha kollat på poker i tv, det kanske är allmänt känt (eller fel) men så här gör man:

Om du misstänker att du ligger under på turn, så räknar du hur många outs du har och multiplicera det med 2, det är din % att vinna potten på river. 1 out = 2%, 3 outs tror jag faktiskt är 7%, men det är nära nog 6. 15 outs = 30%(29,55).

Tänkte att man kunda räkna det på flop också, nån som vet hur man gör?
Turn + river = 2 chanser, alltså tar du %chansen ggr 2. 4outs = 8% med rivern kvar, 16 ifrån turn.
Citera
2008-06-22, 21:50
Medlem
PokerByJozos avatar
För att göra en snabb procentuell uträkning av dina outs så brukar man i regel säga att alla outs på flopp multipliceras med 4% och precis som du säger så multipliceras dina outs på turn med 2%
Citera
2008-06-22, 21:57
Medlem
Trillskes avatar
Helt rätt. Som du kanske märker ska du sedan räkna i överkant för få outs (4 outs ~ 10% turn+river) och i underkant för många outs.

En till allmän grej är att tänka på att du ofta har outs för par också. Vid ett färgdrag med två överkort har du exempelvis rätt ofta 6 outs extra.
Citera
2008-06-23, 08:14
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske

En till allmän grej är att tänka på att du ofta har outs för par också. Vid ett färgdrag med två överkort har du exempelvis rätt ofta 6 outs extra.

4 menar du?
Citera
2008-06-23, 10:06
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
4 menar du?
Nej, 6. Om du tänker ett steg längre får du tänka ett steg till.
Citera
2008-06-23, 10:38
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, 6. Om du tänker ett steg längre får du tänka ett steg till.

Om man skall räkna med outs för de överpar man har så är det 2st outs extra per kort. Orkar inte fundera mer än så, så hjälp mig.
Citera
2008-06-23, 13:26
Medlem
LoLLboLL89s avatar
Citat:
Om man skall räkna med outs för de överpar man har så är det 2st outs extra per kort. Orkar inte fundera mer än så, så hjälp mig.
Överkort skrev han, inte överpar hehe..
Citera
2008-06-23, 13:53
Citat:
Ursprungligen postat av LoLLboLL89
Överkort skrev han, inte överpar hehe..
Petitesser men ändrade för din skull. Åter till frågan.
Citera
2008-06-23, 14:00
Medlem
LoLLboLL89s avatar
Citat:
Petitesser men ändrade för din skull. Åter till frågan.
? vad är det du inte förstår nu? låt oss säga att floppen är 234 du har QK. Alltså har du 6outs till att träffa antingen par i Q eller K. Hoppas det hjälpte
Citera
2008-06-23, 14:04
Citat:
Ursprungligen postat av LoLLboLL89
? vad är det du inte förstår nu? låt oss säga att floppen är 234 du har QK. Alltså har du 6outs till att träffa antingen par i Q eller K. Hoppas det hjälpte

Tänk till lite nu.
2 av outsen ger dig ju färg och är såledses inräknade redan.

Så när Trillske menar att man kan räkna in 6 outs att träffa sinna överpar (utanför outsen för att sätta färg) så vill jag få det till 4st. Trillske måste hitta sina 2 outs på något annat sätt.

Hoppas det hjälpte...
Senast redigerad av se_där... 2008-06-23 kl. 14:07.
Citera
2008-06-23, 14:13
Medlem
LoLLboLL89s avatar
Citat:
Tänk till lite nu.
2 av outsen ger dig ju färg och är såledses inräknade redan.

Så när Trillske menar att man kan räkna in 6 outs att träffa sinna överpar (utanför outsen för att sätta färg) så vill jag få det till 4st. Trillske måste hitta sina 2 outs på något annat sätt.

Hoppas det hjälpte...

Hmmm..... det han menade är att "vi" har färgdrag också! dvs 6outs till de andra kungarna eller damerna. Exempel: flopp 2h3h4k på handen: QhKh.

Hoppas det hjälpte...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in