2003-07-27, 10:13
Medlem
Tjena!
En polare till mig ingår i ett medicinskt test, jag vet själv inte vad testet går ut på men saken är den att han har fått burkar med Zoloft eller Placebo (sockerpiller) i som han ska käka varje dag. Nu vill jag veta hur jag tar reda på vad det är i burken. Finns det något enkelt test man kan göra för att identifiera zoloft ??
Citera
2003-07-27, 12:24
Medlem
www.fass.se
Citera
2003-07-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jire flesh
www.fass.se

Öhh, jo jag vet att fass.se finns, vad ska jag med den till??
Citera
2003-07-27, 14:45
Medlem
Om du tar reda på vad kemikalien zoloft(setraline) har för egenskaper finns det säkert något test man kan utföra för att bestämma om det innehåller den.

Det andra lite riskablare sättet är ju att ta en hyfsat hög dos och se om man påverkas på något sätt, kanske lite svårt/farligt dock.

Citat:
Ursprungligen postat av mrwarp
Citat:
Ursprungligen postat av jire flesh
www.fass.se

Öhh, jo jag vet att fass.se finns, vad ska jag med den till??
Citera
2003-07-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekkoz
Om du tar reda på vad kemikalien zoloft(setraline) har för egenskaper finns det säkert något test man kan utföra för att bestämma om det innehåller den.

Jo det var ju det jag hadde i åtanke och jag tänkte att någon på detta forum kanske visste vilka kemiska egenskaper den har.
Citera
2003-07-27, 19:50
Medlem
%s avatar
Sabbas inte hela testet om han vet vad han får då? Varför är det så viktigt att få reda på om det är placebo eller inte?
Citera
2003-07-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
Sabbas inte hela testet om han vet vad han får då? Varför är det så viktigt att få reda på om det är placebo eller inte?

Saken är att han skiter i testet och en annan polare ska använda dem i samband med sitt "E"-bruk. Det e ju inte så ball att tro att man käka ssri för att mildra hjärnskadorna och så tuggar man sockerpiller.
Citera
2003-07-29, 08:37
Medlem
Vet inte någon indikator på SSRI men han kanske borde veta att SSRI inte "skyddar" hjärnan på något sätt. Däremot kanske efekterna av E ökar, eftersom SSRI hämnar den funktion i hjärnan som stannar av utsöndringen av serotonin (det som ger lyckokänslan) Men jag har en känsla av att han egentligen är ute efter någon MAO-inhibitor (äldre anti-depressiv medicin) eftersom det är effektivare. Hjärn skador i sammband av E-bruk är dessutom rätt så omstritt och några kliniska undersökningar finns faktiskt inte. Den klassiska bilden på en "bränd" hjärna kommer från en undersökning som gjordes utan kontroll av vilka substanser som användes i samband med E eller vilket annat drog bruk som fanns innan. Dessutom var variationerna i kontroll gruppen alltför sotra för att något säkert bevis skulle kunna framföras. Englands regering använde dock bilden i en anti-E kampanj ändå :?
Citera
2003-07-29, 21:57
Medlem
nxstys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zquid
Vet inte någon indikator på SSRI men han kanske borde veta att SSRI inte "skyddar" hjärnan på något sätt. Däremot kanske efekterna av E ökar, eftersom SSRI hämnar den funktion i hjärnan som stannar av utsöndringen av serotonin (det som ger lyckokänslan) Men jag har en känsla av att han egentligen är ute efter någon MAO-inhibitor (äldre anti-depressiv medicin) eftersom det är effektivare. Hjärn skador i sammband av E-bruk är dessutom rätt så omstritt och några kliniska undersökningar finns faktiskt inte. Den klassiska bilden på en "bränd" hjärna kommer från en undersökning som gjordes utan kontroll av vilka substanser som användes i samband med E eller vilket annat drog bruk som fanns innan. Dessutom var variationerna i kontroll gruppen alltför sotra för att något säkert bevis skulle kunna framföras. Englands regering använde dock bilden i en anti-E kampanj ändå :?

SSRI's i kombination med E tar vanligtvis bort det mesta av ruset så det vanliga är att man käkar det efteråt. Skadorna på E, dvs "hål i hjärnan", beror på att dopaminet av misstag tas upp av serotoninåterupptagarna. Efterssom SSRI's blockerar serotoninåterupptagarna så kan dom minska risken för skador. Fast risken för skador är ju iallfall inte så stor om man inte kombinerar E med droger som frilöser dopamin, tex tjack, och/eller tar för mkt och för ofta.
Citera
2003-08-17, 20:01
Medlem
Om du inte har tagit dem förut och sen stoppar i dig en 100-200mg så borde pupillerna bli lite större och även känna dig lite "annorlunda". Inget jag rekommenderar dock eftersom det är en medicin och ska användas på rätt sätt men men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in