2008-06-22, 16:55
Medlem
Oliwas avatar
Hoppas det finns någon vänlig själ som vill hjälpa mig! Håller på att försöka installera en TV med en box. Har köpt en antennkabel men den saknar själva anslutningen sas. Alltså den som ska sättas i väggen resp. i boxen. Har en hona och en hane men har ingen aning om hur de ska fästas i hop med sladden?

Tacksam för hjälp!!
Citera
2008-06-22, 17:12
Medlem
Anonym negers avatar
Jag antar att du har någon av dessa två

1:an

2:an

För 1:an
Skala bort den vita plasten ca 4 cm, vik sedan bak metallflätan du ser. Nu ska du se en koppartråd innanför mjuk plast, ta bort ca 2 cm av den plasten. Stoppa sedan in sladden under bygeln så att metallflätan hamnar där under och koppartråden går in genom metallpinnen (det finns hål) i mitten, skruva sedan, de får ej vidröra varandra.

Om du förstod 1:an förstår du 2:an, det yttre/största ska metallflätan vidröra och koppartråden ska in i mitten helt enkelt, hoppas att du förstod.
Citera
2008-06-24, 20:35
Medlem
Oliwas avatar
Hej! Tack för bra beskrivning!

Är dock färdig att slänga ut tv-jäveln genom fönstret..

Det står bara ingen mottagning hela tiden. När jag ruckar lite på den kontakten som går in i tv:n så kan det stå förvrängd mottagning i några sekunder. Jag vill inte ha förvrängd mottagning, jag vill ha RÄTT.

Hur gå vidare?
Citera
2008-06-24, 22:11
Medlem
stilltons avatar
kontrollera i första hand att jordflätan (eller snarare nån av de små trådarna i flätan) inte kommer i kontakt med mittstiftet i någon av ändarna.
testa annars att flytta tv´n till vägguttaget du tar signalen från och använd en färdig kort kabel för att utesluta ditt hemmabygge som felkälla.
Citera
2008-06-24, 22:16
Medlem
Anonym negers avatar
Hehe, ja en "riktig" kabel kostar inte många kronor. Kolla på Kjell Company eller Clas ohlsson. Har du själv riktat in antennen/parabolen eller är det kabel-tv?
Citera
2008-07-17, 15:00
Medlem
Oliwas avatar
Äntligen är problemet löst!! Grejjen är att det inte funkade med en "riktig" antennsladd efter den skulle dras genom fyra väggar och jag inte var sugen alls på att borra större hål än vad som är absoult nödvändigt. Nu efter typ 10 försök till hemmabygge så funkar det plötsligt!! Tackar
Citera
2008-07-18, 03:02
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliwa
Äntligen är problemet löst!! Grejjen är att det inte funkade med en "riktig" antennsladd efter den skulle dras genom fyra väggar och jag inte var sugen alls på att borra större hål än vad som är absoult nödvändigt. Nu efter typ 10 försök till hemmabygge så funkar det plötsligt!! Tackar

Grattis. Du har lärt dig att koppla en antennkontakt. Om du är äldre än 8 år så var det på tiden.....

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in