2008-06-22, 15:02
Medlem
reaktors avatar
Hej jag har lite frågor Prostatacancer.När jag var 13år då gick jag på toaleten och kissade stora mängder varje halvtimme och sen när jag var 16år då började jag gå på toaletten normalt men då hade jag svårt att kissa.I dagens lägge då anser jag att jag går normalt på toan i februari då när jag tog ett urin prov då säger hon som tog provet upprört att det är upp till psa prov för att se om du har Prostatacancer.När jag ber om kontrol av Prostatan då säger dom att du kan inte ha Prostatacancer i 23års ålder. jag kände mig enormt kissnödig efter undersökningen.I mars då låg jag på sjukus och när jag fick drop då var jag tvungen att gå och kissa små skvättar var halv timme.Nu till min fråga tror ni på läkaren som gorde undersökningen?som läkare kanske man tycker att det är bara att soppa under mattan och skita i att behandla om jag har Prostatacancer i 23års ålder.Skulle ni kräva att få göra ett psa prov vi blodprov eller skulle ni vara nöjd och tro på läkaren som gorde undersökningen?
reservation för fel stavningar
Senast redigerad av reaktor 2008-06-22 kl. 15:12.
Citera
2008-06-22, 15:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reaktor
Hej jag har lite frågor Prostatacancer.När jag var 13år då gick jag på toaleten och kissade stora mängder varje halvtimme och sen när jag var 16år då började jag gå på toaletten normalt men då hade jag svårt att kissa.I dagens lägge då anser jag att jag går normalt på toan i februari då när jag tog ett urin prov då säger hon som tog provet upprört att det är upp till psa prov för att se om du har Prostatacancer.När jag ber om kontrol av Prostatan då säger dom att du kan inte ha Prostatacancer i 23års ålder. jag kände mig enormt kissnödig efter undersökningen.I mars då låg jag på sjukus och när jag fick drop då var jag tvungen att gå och kissa små skvättar var halv timme.Nu till min fråga tror ni på läkaren som gorde undersökningen?som läkare kanske man tycker att det är bara att soppa under mattan och skita i att behandla om jag har Prostatacancer i 23års ålder.Skulle ni kräva att få göra ett psa prov vi blodprov eller skulle ni vara nöjd och tro på läkaren som gorde undersökningen?
reservation för fel stavningar

Många år med problem tror jag? Vet inte vad du menare med "i dagens läge" - det kan vara olika för olika individer.
EN sak är jag säker på: en läkare skiter inte alls i om en 23-åring har protstatcancer!!! 100% övertygelse från min sida (f.d. sjukvårdspersonal)
Inte om du varit 73 år heller!
Men måste du gå ofta och bara "skvättar" så borde det finnas en anledning. Givetvis har du rätt att kräva ett nytt psa-prov med tanke på det tidigare samt oron. Men min tanke är att din urinblåsa i så fall har mindre kapacitet eller har reflexer som gör att du har bevären du upplever. Går att få gjort (urodymamisk) mätning på en Urologklinik om det är normalt eller inte. Smärtfritt bara lite omständigt och tar tid. Vad jag vet finns det i så fall mediciner som kan påverka såna förändringar. För övrigt är du lite ung för att ha cancer - mycket ovanligt men det är inte helt utelsutet. Så för att slippa oro så sök läkare igen! Och få ett ordentligt svar.
Mvh
Citera
2008-06-22, 16:07
Medlem
reaktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Många år med problem tror jag? Vet inte vad du menare med "i dagens läge" - det kan vara olika för olika individer.
EN sak är jag säker på: en läkare skiter inte alls i om en 23-åring har protstatcancer!!! 100% övertygelse från min sida (f.d. sjukvårdspersonal)
Inte om du varit 73 år heller!
Men måste du gå ofta och bara "skvättar" så borde det finnas en anledning. Givetvis har du rätt att kräva ett nytt psa-prov med tanke på det tidigare samt oron. Men min tanke är att din urinblåsa i så fall har mindre kapacitet eller har reflexer som gör att du har bevären du upplever. Går att få gjort (urodymamisk) mätning på en Urologklinik om det är normalt eller inte. Smärtfritt bara lite omständigt och tar tid. Vad jag vet finns det i så fall mediciner som kan påverka såna förändringar. För övrigt är du lite ung för att ha cancer - mycket ovanligt men det är inte helt utelsutet. Så för att slippa oro så sök läkare igen! Och få ett ordentligt svar.
Mvh
Hej igen med i dagens läge så tycker jag att jag går normalt ofta på toaleten med normal stråle.
Det är bara små skvättar jag kissar om jag får drop.
Dom gorde en undersökning av prostatan med fingrarna och sa att allt var bra.
Tycker du att jag ska vara nöjd med undersökningen med fingrar i prostatan eller tycker du att jag ska göra ett psa prov?
Citera
2008-06-22, 17:01
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reaktor
Hej igen med i dagens läge så tycker jag att jag går normalt ofta på toaleten med normal stråle.
Det är bara små skvättar jag kissar om jag får drop.
Dom gorde en undersökning av prostatan med fingrarna och sa att allt var bra.
Tycker du att jag ska vara nöjd med undersökningen med fingrar i prostatan eller tycker du att jag ska göra ett psa prov?

Om dom nu nyligen har känt på prostatan och funnit den normalt stor så tror jag du kan känna dej trygg.
Och normalt lång tid mellan toabesök och normal stråle - ja, låter fullt OK.
Känner du dej ändå orolig så kan du ju någon gång få testat ett prov igen.
Märker du sen att det förändras - ja, då skaffar du en tid till doktorn!
En av mina anhöriga har haft misstanke på sån tumör - men efter utredning visade det sej vara helt bra.
Ha det bra o. lycka till!
Citera
2008-06-22, 18:16
Medlem
Fru Vs avatar
hej,

PSA-prov säger egentligen väldigt lite om en cancer finns eller ej. Av alla undersökningar du kan gå genom är den oerhört ospecifik. Vad du kan göra är att antingen nöja dig med vårdcentralläkaren eller be om en remiss till urolog. Då kan du få ultraljudskontroll av prostata, ta eventuella biopsier, men framförallt diskutera dina vattenkastningsbesvär. Kolla upp LUTS!
Citera
2008-06-22, 21:55
Medlem
23 år vore extremt ungt för prostatacancer. Det är verkligen en sjukdom som brukar förknippas med äldre (eller åtminstone medelåders). För nöjes skull försökte jag leta upp det yngsta kända prostatacancerfallet med nätsökning, men fick nöja mig med att prostatacancer under 35 års ålder är så extremt sällsynt att det inte ens finns statistik att tillgå.
Citera
2008-06-22, 22:25
Medlem
Min farsa har detta problem dock behöver det ju inte alls röra sig om cancer snarare förstorad prostata(visst risken för cancer ökar ju men om man tar tabletter som motverkar det hela så minskar ju det hela).
Och som tidigare talare..att du skulle ha prostata cancer vid 23 års ålder skulle var ûber extremt. Men förstår hur du känner dig, jag trodde jag hade propp i huvudet pga huvudvärk i flera månader i sträck(visade sig dock bero på kronisk bihåleinflammation).

Summa summarum: Måla inte fan på väggen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in