• 1
  • 2
2008-06-22, 15:58
Bannlyst
Jag tror att man mste vara verens om vad en rasist r, fr att kunna diskutera vad en antirasist r.

Det r ju inte s att de som kallas fr antirasister r emot sjlva rasindelningen. Antirasister r vl de som r emot de som r rasister.

Det r skillnad mellan det, och det TS skriver tycker jag!
Citera
2008-06-22, 20:23
Medlem
Gateways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Det gr alldeles utmrkt att vara antirasist utan att fr den skull anamma rasisternas syn p uppdelning av rasgrupper. De r ANTI-rasism, om du frstr? De hller inte med i det rasistiska synsttet och dess grupperande av folk. De r ANTI detta.

Rasisterna fr fram sin tes vilken kallas rasism, antirasisterna blir en reaktion emot den framfrda tesen.
Precis.

Vad r problemet? Man motstter sig rasismen. Varfr skulle man inte kunna gra det? Jag kan hlla med om att rasism som sdan mjligtvis feltolkas och drfr r antirasism, ssom den r knd idag, r objektivt ogiltig isfall, d den fresprkar ngonting annat.
Citera
2008-06-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g.en
Jag tror att man mste vara verens om vad en rasist r, fr att kunna diskutera vad en antirasist r.

Det r ju inte s att de som kallas fr antirasister r emot sjlva rasindelningen. Antirasister r vl de som r emot de som r rasister.

Det r skillnad mellan det, och det TS skriver tycker jag!

Men ska man vara emot rasism och rasister, s "mste" man vl rimligtvis vara emot sjlva tanken om rasindelning? I annat fall r ju antirasisterna "anti" mnniskorna (som r rasister) istllet fr att vara "anti" synsttet och rasismen i sig.

Rasister lgger fram sina FAKTA fr att vissa raser har vissa egenskaper.
Antirasister r emot detta tnk med indelning i raser och deras respektive "egenskaper" och lgger fram sina FAKTA fr att "vi alla r mnniskor", "alla r lika" och andra klyschor.

Jag frsker allts stlla fakta mot fakta. Inte fr att f fram EN sanning, utan fr att pvisa det tomma i att vara "anti" fakta.

Det handlar inte om tyckande och smak, som att vara anti-folkpartist, anti-vegetarian, eller anti-djurgrdare.
terigen, ifall antirasisterna skulle ha rtt och det inte fanns olika raser och sledes heller inget som heter rasism, s skulle "rasindelarna" bara vara en samling stollar helt utan verklighetsfrankring. Drmed skulle de vara lika mycket att vara "anti" mot, som de som tror att jorden r platt eller att Elvis lever.
Citera
2008-06-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
terigen, ifall antirasisterna skulle ha rtt och det inte fanns olika raser och sledes heller inget som heter rasism, s skulle "rasindelarna" bara vara en samling stollar helt utan verklighetsfrankring. Drmed skulle de vara lika mycket att vara "anti" mot, som de som tror att jorden r platt eller att Elvis lever.

Eftersom antirasisterna och framfrallt systemet och makteliten r s starkt emot "rasism" s kan man ju misstnka att mycket str p spel ifall det som rasisterna hvdar skulle accepteras som allmn sanning. Anti-rasism r i grunde bara ett kodord fr anti-vit. Det handlar om en politisk kamp och "rasism" i dess nuvarande betydelse har uppfunnits som ett psykologiskt och socialt redskap fr frtryck av vita mnniskor.
Citera
2008-06-23, 13:18
Medlem
Utopia.s avatar
Om man vgrar bestmma sig fr ordets innebrd kommer man ju ingenvart. Rasism r i korta drag tron p att mnniskor, likt andra arter, r uppdelade i olika raser med olika egenskaper. Sen att folk frvxlar det med xenofobi r inte srskilt relevant - det r en frvxling.
Citera
2008-06-23, 15:03
Medlem
Nejtack sittners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Om man vgrar bestmma sig fr ordets innebrd kommer man ju ingenvart. Rasism r i korta drag tron p att mnniskor, likt andra arter, r uppdelade i olika raser med olika egenskaper. Sen att folk frvxlar det med xenofobi r inte srskilt relevant - det r en frvxling.

Och med den ord definitionen s r det vl ganska naturligt att kunna vara "antirasist"? Du fresprkar allts att mnniskor inte r uppdelade i olika arter utan att vi alla kort gott r likadana.
Dock s hrstammar vl hela jordens befolkning frn ungefr samma stlle, att det finns olika "arter" beror endast p att evolutionen har anpassat oss olika beroende p vart vi har befunnit oss under en viss tid.
De enda olika arterna av mnniskor r vl egentligen homo sapiens homo erectus osv osv, allts evolutionens olika stora steg. S vi r alla egentligen av samma art, men vi har lite olika nyanser, vi alla r trots allt unika.
Citera
2008-06-23, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Men ska man vara emot rasism och rasister, s "mste" man vl rimligtvis vara emot sjlva tanken om rasindelning? I annat fall r ju antirasisterna "anti" mnniskorna (som r rasister) istllet fr att vara "anti" synsttet och rasismen i sig.

Rasister lgger fram sina FAKTA fr att vissa raser har vissa egenskaper.
Antirasister r emot detta tnk med indelning i raser och deras respektive "egenskaper" och lgger fram sina FAKTA fr att "vi alla r mnniskor", "alla r lika" och andra klyschor.

Jag frsker allts stlla fakta mot fakta. Inte fr att f fram EN sanning, utan fr att pvisa det tomma i att vara "anti" fakta.

Det handlar inte om tyckande och smak, som att vara anti-folkpartist, anti-vegetarian, eller anti-djurgrdare.

OK! D frstr jag vad du menar. Men jag r inte sker p att antirasister sger emot att det finns olika raser?
Jag kan ha fel!
Men jag har alltid trott att antirasister r emot rasister, eftersom rasister sger att de ogillar en viss ras och menar att det finns vissa raser som str lgre n andra raser.

Det r inte samma sak som att frneka att det finns olika raser!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in