Citat:
Ursprungligen postat av g.en
Jag tror att man måste vara överens om vad en rasist är, för att kunna diskutera vad en antirasist är.
Det är ju inte så att de som kallas för antirasister är emot själva rasindelningen. Antirasister är väl de som är emot de som är rasister.
Det är skillnad mellan det, och det TS skriver tycker jag!
Men ska man vara emot rasism och rasister, så "måste" man väl rimligtvis vara emot själva tanken om rasindelning? I annat fall är ju antirasisterna "anti" människorna (som är rasister) istället för att vara "anti" synsättet och rasismen i sig.
Rasister lägger fram sina FAKTA för att vissa raser har vissa egenskaper.
Antirasister är emot detta tänk med indelning i raser och deras respektive "egenskaper" och lägger fram sina FAKTA för att "vi alla är människor", "alla är lika" och andra klyschor.
Jag försöker alltså ställa fakta mot fakta. Inte för att få fram EN sanning, utan för att påvisa det tomma i att vara "anti" fakta.
Det handlar inte om tyckande och smak, som att vara anti-folkpartist, anti-vegetarian, eller anti-djurgårdare.
Återigen, ifall antirasisterna skulle ha rätt och det inte fanns olika raser och således heller inget som heter rasism, så skulle "rasindelarna" bara vara en samling stollar helt utan verklighetsförankring. Därmed skulle de vara lika mycket att vara "anti" mot, som de som tror att jorden är platt eller att Elvis lever.