• 1
  • 2
2008-06-22, 15:58
Bannlyst
Jag tror att man måste vara överens om vad en rasist är, för att kunna diskutera vad en antirasist är.

Det är ju inte så att de som kallas för antirasister är emot själva rasindelningen. Antirasister är väl de som är emot de som är rasister.

Det är skillnad mellan det, och det TS skriver tycker jag!
Citera
2008-06-22, 20:23
Medlem
Gateways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Det går alldeles utmärkt att vara antirasist utan att för den skull anamma rasisternas syn på uppdelning av rasgrupper. De är ANTI-rasism, om du förstår? De håller inte med i det rasistiska synsättet och dess grupperande av folk. De är ANTI detta.

Rasisterna för fram sin tes vilken kallas rasism, antirasisterna blir en reaktion emot den framförda tesen.
Precis.

Vad är problemet? Man motsätter sig rasismen. Varför skulle man inte kunna göra det? Jag kan hålla med om att rasism som sådan möjligtvis feltolkas och därför är antirasism, såsom den är känd idag, är objektivt ogiltig isåfall, då den förespråkar någonting annat.
Citera
2008-06-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g.en
Jag tror att man måste vara överens om vad en rasist är, för att kunna diskutera vad en antirasist är.

Det är ju inte så att de som kallas för antirasister är emot själva rasindelningen. Antirasister är väl de som är emot de som är rasister.

Det är skillnad mellan det, och det TS skriver tycker jag!

Men ska man vara emot rasism och rasister, så "måste" man väl rimligtvis vara emot själva tanken om rasindelning? I annat fall är ju antirasisterna "anti" människorna (som är rasister) istället för att vara "anti" synsättet och rasismen i sig.

Rasister lägger fram sina FAKTA för att vissa raser har vissa egenskaper.
Antirasister är emot detta tänk med indelning i raser och deras respektive "egenskaper" och lägger fram sina FAKTA för att "vi alla är människor", "alla är lika" och andra klyschor.

Jag försöker alltså ställa fakta mot fakta. Inte för att få fram EN sanning, utan för att påvisa det tomma i att vara "anti" fakta.

Det handlar inte om tyckande och smak, som att vara anti-folkpartist, anti-vegetarian, eller anti-djurgårdare.
Återigen, ifall antirasisterna skulle ha rätt och det inte fanns olika raser och således heller inget som heter rasism, så skulle "rasindelarna" bara vara en samling stollar helt utan verklighetsförankring. Därmed skulle de vara lika mycket att vara "anti" mot, som de som tror att jorden är platt eller att Elvis lever.
Citera
2008-06-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Återigen, ifall antirasisterna skulle ha rätt och det inte fanns olika raser och således heller inget som heter rasism, så skulle "rasindelarna" bara vara en samling stollar helt utan verklighetsförankring. Därmed skulle de vara lika mycket att vara "anti" mot, som de som tror att jorden är platt eller att Elvis lever.

Eftersom antirasisterna och framförallt systemet och makteliten är så starkt emot "rasism" så kan man ju misstänka att mycket står på spel ifall det som rasisterna hävdar skulle accepteras som allmän sanning. Anti-rasism är i grunde bara ett kodord för anti-vit. Det handlar om en politisk kamp och "rasism" i dess nuvarande betydelse har uppfunnits som ett psykologiskt och socialt redskap för förtryck av vita människor.
Citera
2008-06-23, 13:18
Medlem
Utopia.s avatar
Om man vägrar bestämma sig för ordets innebörd kommer man ju ingenvart. Rasism är i korta drag tron på att människor, likt andra arter, är uppdelade i olika raser med olika egenskaper. Sen att folk förväxlar det med xenofobi är inte särskilt relevant - det är en förväxling.
Citera
2008-06-23, 15:03
Medlem
Nejtack sittners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Om man vägrar bestämma sig för ordets innebörd kommer man ju ingenvart. Rasism är i korta drag tron på att människor, likt andra arter, är uppdelade i olika raser med olika egenskaper. Sen att folk förväxlar det med xenofobi är inte särskilt relevant - det är en förväxling.

Och med den ord definitionen så är det väl ganska naturligt att kunna vara "antirasist"? Du förespråkar alltså att människor inte är uppdelade i olika arter utan att vi alla kort å gott är likadana.
Dock så härstammar väl hela jordens befolkning från ungefär samma ställe, att det finns olika "arter" beror endast på att evolutionen har anpassat oss olika beroende på vart vi har befunnit oss under en viss tid.
De enda olika arterna av människor är väl egentligen homo sapiens homo erectus osv osv, alltså evolutionens olika stora steg. Så vi är alla egentligen av samma art, men vi har lite olika nyanser, vi alla är trots allt unika.
Citera
2008-06-23, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av en vit man
Men ska man vara emot rasism och rasister, så "måste" man väl rimligtvis vara emot själva tanken om rasindelning? I annat fall är ju antirasisterna "anti" människorna (som är rasister) istället för att vara "anti" synsättet och rasismen i sig.

Rasister lägger fram sina FAKTA för att vissa raser har vissa egenskaper.
Antirasister är emot detta tänk med indelning i raser och deras respektive "egenskaper" och lägger fram sina FAKTA för att "vi alla är människor", "alla är lika" och andra klyschor.

Jag försöker alltså ställa fakta mot fakta. Inte för att få fram EN sanning, utan för att påvisa det tomma i att vara "anti" fakta.

Det handlar inte om tyckande och smak, som att vara anti-folkpartist, anti-vegetarian, eller anti-djurgårdare.

OK! Då förstår jag vad du menar. Men jag är inte säker på att antirasister säger emot att det finns olika raser?
Jag kan ha fel!
Men jag har alltid trott att antirasister är emot rasister, eftersom rasister säger att de ogillar en viss ras och menar att det finns vissa raser som står lägre än andra raser.

Det är inte samma sak som att förneka att det finns olika raser!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in