2008-06-22, 04:47
Medlem
Doktor_Blys avatar
Innan jag börjar vill jag bara understryka att jag HAR sökt som en dåre för att finna rätt kort, men antingen är vissa saker inte kompatibla, eller så är det helt enkelt alldeles för dyrt. Om någon vänlig själ kan tala om för mig om det ens är någon idé att söka, eller kanske t om vart jag kan hitta, ett moderkort som uppfyller dessa krav så vore jag evigt tacksam:

Minnestyp: DDR. Maxminne: Minst 4 GB

Antal PCI-platser: Minst 4

Antal SATA-platser: Minst 8 (gärna 10 om det finns)

Processor jag vill använda: Spelar ingen roll, men helst AMD-kompatibel

Inte ett måste, men väldigt bra om det fanns 2 IDE-kontakter på moderkortet också.

Pris: MAX 3000 kr

För de som undrar varför jag inte vill köra med kontrollerkort är det ju så att de är allt annat än billiga i dagens läge, har redan 2 st SATA4000-kort och dom kostar runt 500 kr styck. Minnen har jag redan investerat i - och då är det DDR som gäller för min del, men tyvärr verkar alla nya kort stödja DDR2 istället.

Tack på förhand //Bly

EDIT: Glömde tillägga att det inte är så noga med integrerad grafik eller grafikplatser då jag kommer köra med nåt gammalt skit bara för att få igång den.

EDIT2: Gigabit nätverkskort önskas, i annat fall har jag lösa nätverkskort men då ökar vi på PCIplatserna till 5.
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-06-22 kl. 04:50.
Citera
2008-06-22, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Innan jag börjar vill jag bara understryka att jag HAR sökt som en dåre för att finna rätt kort, men antingen är vissa saker inte kompatibla, eller så är det helt enkelt alldeles för dyrt. Om någon vänlig själ kan tala om för mig om det ens är någon idé att söka, eller kanske t om vart jag kan hitta, ett moderkort som uppfyller dessa krav så vore jag evigt tacksam:

Inte ett måste, men väldigt bra om det fanns 2 IDE-kontakter på moderkortet också.

För de som undrar varför jag inte vill köra med kontrollerkort är det ju så att de är allt annat än billiga i dagens läge, har redan 2 st SATA4000-kort och dom kostar runt 500 kr styck. Minnen har jag redan investerat i - och då är det DDR som gäller för min del, men tyvärr verkar alla nya kort stödja DDR2 istället.

Tack på förhand //Bly

EDIT: Glömde tillägga att det inte är så noga med integrerad grafik eller grafikplatser då jag kommer köra med nåt gammalt skit bara för att få igång den.

EDIT2: Gigabit nätverkskort önskas, i annat fall har jag lösa nätverkskort men då ökar vi på PCIplatserna till 5.

Jag har snokat lite, och jag tror inte såna kort existerar. Möjligtvis skulle det kunna finnas nån gammal serverplanka, men då snackar vi ändå ECC-minne så då rasar det iallafall. Finns kortet, så är det ett gammalt kort. Inga moderna chipset (ok, inga jag sett) har mer än en IDE-kanal och ska det sen stödja DDR och ändå ha 8 SATA-anslutningar... Minne är ju ändå grisbilligt så det känns dumt att du låter det begränsa dig.Sen har jag inte sett kort med mer än 6 SATA +2 eSATA, men det finns säkert. Hoppas nån annan sitter inne med mer hjälp.

/Hast
Citera
2008-06-23, 20:17
Medlem
Doktor_Blys avatar
Tack för svaret. Verkar dock som jag måste slita fingrarna ur arslet och ge mig in på att köpa nya minnen? Har hittat ett moderkort med 8 sataplatser som tyvärr inte har mer än 2 PCI platser. Även en med hela 10 sataplatser, men samma sak där - PCI-platserna är begränsade.

Om detta skulle gå käpprätt åt skogen, finns det ingen någorlunda billig lösning med kontrollerkort? Jag betalar ogärna flera tusentals kronor, och jag har bara 2 PCI-platser lediga på mitt nuvarande kort (EPoX EP-8K9AI). Använder just nu 2 st SATA4000-kort som har 4 sata-platser vardera.

Ang. RAID är det helt oviktigt vad korten stöder då jag inte kommer använda detta.

//Bly
Citera
2008-06-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly

Tack på förhand //Bly

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310629
2 SATA + 2 PATA (en IDE-kanal) (dvs totalt 2+2 hårddiskar) 695:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=310630
4 SATA 950:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345781
Moderkort 2 PATA (en IDE-kanal) 8 SATA 990:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342738
4Gb minne 779:-

totalt ca 3400:- 4 PATA 16 SATA.
Stryker du SATA-kortet hanar du på ca 2500:- och 4 PATA 10 SATA

/Hast
Citera
2008-06-24, 03:40
Medlem
Doktor_Blys avatar
tackar! ska beställa moderkort samt minnen, det övriga har jag inte behov av ännu, återigen tackar //Bly
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in