Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
Känner igen det där. Men det är bolag man anlitar va? Jag menar mer som på kontrakt / löpande?
Vad är skillnaden?
Om det är en jourlivvakt du vill ha som ambulerar till vem som helst så kan jag nog påstå att det inte finns idag, inte på det sätt du önskar iaf. Dessutom kommer polis fortare om det är riktigt akut så det vore nog bäst.
Annars är det en kriminell släkting eller vän som skulle vara en bättre lösning

Och nej, du kan inte jämföra med vården...
Frågeställningen är ändå intressant även om ts och jag själv har svårt att formulera den. Som det ser ut nu och på den väg samhället är på väg samt snutens knappa resurser så blir gränsdragningen hårfin. Är du en restaurang som behöver beskydd mot kriminella org som erbjuder "beskydd" så spelar det nog ingen roll. Det krävs en person med hög respekt bland kriminella för att kunna genomföra en sån sak även om verksamheten är vit så blir den i allas ögon kriminell likförbannat. Polis och rättsväsendet i övrigt ter ju sig ganska handfallna.
Legosoldater är en annan lösning som inte skulle fungera i längden. De skulle behöva puffror för att mota olle i grind men det skulle räcka med EN incident som gick åt h-e för att det skulle rasa. Vi har inte samma vapenlagar som USA (och tur är väl det) där denna idé faktiskt redan finns.
Är du en privatperson som får problem med kriminella så kan man ju fråga sig hur personen hamnade där och kanske isf får skylla sig själv. De flesta inklusive många kriminella har svårt att spela efter de raka men ganska enkla spelregler som gäller i den undre världen.
Det enda "rätta" sättet som skulle krympa och bromsa sån här verksamhet är att inrätta en liknande amerikansk federal myndighet med högre resurser och befogenhet än polisen vilket man försöker sparka igång men som jag tror kommer få enorma barnsjukdomar. Vi har ett vittnesskyddprogram som suger i Sverige, vi har ett socialt nät som är på väg att kraftigt krackelera om det inte redan har rasat. Vi har en individualism och egocentriskt tänk som gynnar kriminella. Även ett ungdomsprogram som inte fungerar för fem öre...