• 1
  • 2
2008-06-22, 03:59
Medlem
antonivanssons avatar
Ok jag skojar inte utan undrar om det finns någon typ av vaktbolag eller dylikt som agerar som alternativ till en alltför upptagen, överbelastad, underbetalt, underbemannad och underskattad poliskår..?

Jag menar om man vill ha hjälp snabbt och är beredd att betala för det, finns det några med denna affärsidé man kan ringa till? Och då menar jag INTE några ointelligenta uppumpade kriminella som vill rycka ut och spela tuffa, utan ett totalseriöst bolag som verkligen kan komma till undsättning på ett mycket snabbt, lagligt, ansvarsfullt och seriöst sätt, i väntan på att polisen är på plats och kan ta över?

Det här är ingen diskussion huruvida det är förjävligt att polisen är överbelastad, om vi har för mycket skit i världen eller att vi har för mycket eller för lite pengar eller nåt annat skit. Det är en enkel fråga. Finns ett sånt här bolag? (eller har nån lust att starta ett? )
Citera
2008-06-22, 05:04
Medlem
schabo-labos avatar
Typ som en livvakt men som kommer när du ringer.. ett vaktbolag kanske?
Citera
2008-06-22, 07:41
Medlem
Dörrvakter med förordnande är i stort sett krogarnas egna poliser.

De är nämligen förordnade av polisen.

Lite lustigt att de bestitter polisers arbete med en skrattretande löjlig utbildning.

Ett skämt mot polishögskolan.
Citera
2008-06-22, 08:42
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MML
Dörrvakter med förordnande är i stort sett krogarnas egna poliser.

De är nämligen förordnade av polisen.

Lite lustigt att de bestitter polisers arbete med en skrattretande löjlig utbildning.

Ett skämt mot polishögskolan.

Du kan inte jämföra ordningsvakter med poliser, det är två olika typer av arbete.

Ordningsvakter har för sin uppgift, en tillräcklig utbildning. Dock anser de flesta (även ordningsvakter) att den borde vara längre. Problemet är att den då skulle bli dyrare än den redan är, och att det skulle resultera i att färre skulle kunna gå utbildningen.

Polisarbete är så mycket mer än ordningshållning, och dessutom har poliser långt mer omfattande befogenheter och skyldigheter.

Ordningsvakter lyder för övrigt under polisen, det är alltså inte krogens "poliser" utan polisens resurs. En vanlig helgkväll i Göteborg arbetar säg 40 poliser i GBG, medans det bara på de täta krogkvarteren arbetar ca 250 ordningsvakter. Tänk vad polisen hade haft att göra om inte ordningsvakter fanns och stöttade.
Citera
2008-06-22, 09:14
Medlem
Nej

och tack och lov för det.... hur skulle det se ut.
Helt plöstsligt har de med god ekonomi förtur till hjälp.
Ordningsvakt/livvakt går ju inte att jämföra med polisens
befogenheter.

Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
Ok jag skojar inte utan undrar om det finns någon typ av vaktbolag eller dylikt som agerar som alternativ till en alltför upptagen, överbelastad, underbetalt, underbemannad och underskattad poliskår..?

Jag menar om man vill ha hjälp snabbt och är beredd att betala för det, finns det några med denna affärsidé man kan ringa till? Och då menar jag INTE några ointelligenta uppumpade kriminella som vill rycka ut och spela tuffa, utan ett totalseriöst bolag som verkligen kan komma till undsättning på ett mycket snabbt, lagligt, ansvarsfullt och seriöst sätt, i väntan på att polisen är på plats och kan ta över?

Det här är ingen diskussion huruvida det är förjävligt att polisen är överbelastad, om vi har för mycket skit i världen eller att vi har för mycket eller för lite pengar eller nåt annat skit. Det är en enkel fråga. Finns ett sånt här bolag? (eller har nån lust att starta ett? )
Citera
2008-06-22, 13:45
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
och tack och lov för det.... hur skulle det se ut.
Helt plöstsligt har de med god ekonomi förtur till hjälp.

Gud så töntigt att detta argument alltid ska dras. Ja det vore ju hemskt om några fick det lite bättre. Särskilt om de jobba extra mycket för att kunna få det bättre.
Nej vet du vad, bättre att alla har det lika dåligt va! Toppenbra lösning...
Citera
2008-06-22, 13:48
Medlem
Fettogubbens avatar
Citat:
Gud så töntigt att detta argument alltid ska dras. Ja det vore ju hemskt om några fick det lite bättre. Särskilt om de jobba extra mycket för att kunna få det bättre.
Nej vet du vad, bättre att alla har det lika dåligt va! Toppenbra lösning...

Delvis sant. Men bäst vore ju helt klart om politikerna tog tag i problemet så att folk slapp betala extra för sin egna säkerhet.
Citera
2008-06-22, 18:46
Medlem
Ptomas avatar
Det finns 3 sådana bolag i Sverige. Det är föredetta svenska militärer som i huvudsak hyr ut soldater till utlandet men de tar även säkerhetsuppdrag till förmögna personer. I första hand handlar det om att förstärka säkerheten runt hemmet och företaget, utbilda familjen i "säkerhetstänk" etc och de kan agera som livvakter här men framförallt utomlands när herr direktör ska göra affärer i länder som klassas lite farligare.

Dock så agerar de inte och har heller inte för avsikt att agera som poliser med uppsökande verksamhet. Sägs det iaf . Däremot är det rimligt att de kan kallas in vid kidnappning mm. De är seriösa!
Citera
2008-06-22, 20:37
Medlem
antagonistens avatar
Blackwater skulle ju kunna vara ett alternativ om du har gott om pengar.
Citera
2008-06-22, 21:35
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Det finns 3 sådana bolag i Sverige. Det är föredetta svenska militärer som i huvudsak hyr ut soldater till utlandet men de tar även säkerhetsuppdrag till förmögna personer. I första hand handlar det om att förstärka säkerheten runt hemmet och företaget, utbilda familjen i "säkerhetstänk" etc och de kan agera som livvakter här men framförallt utomlands när herr direktör ska göra affärer i länder som klassas lite farligare.

Dock så agerar de inte och har heller inte för avsikt att agera som poliser med uppsökande verksamhet. Sägs det iaf . Däremot är det rimligt att de kan kallas in vid kidnappning mm. De är seriösa!

Känner igen det där. Men det är bolag man anlitar va? Jag menar mer som på kontrakt / löpande?

Jag tänkte mer ett ställe som vem som helst kan ringa.
Och hörni som tycker det är överklassgrej (vad nu det skulle göra något iofs)
Hur många gånger i livet behöver man ringa efter hjälp? Förhoppningsvis max en. I så fall kan väl vem som helst ringa ett sånt provat bolag också. Jag menar gäller det livet är det väl värt att betala för utryckningen. Man kan ju ringa polisen först, eller om man kan, och dessa som ett sista alternativ. Om det nu finns några såna alltså. Jag tycker det hade varit en bra grej faktiskt. Som ett till komplement.
Man kanske också kan jämföra lite med vården? Privat vård sägs ju - av vissa, till viss del och i begränsad omfattning, kunna trigga upp kvaliteten på landstinget. Jag vet inte men omöjligt torde det inte va att även polisens arbete på ett eller annat sätt kunde gagnas av detta i längden.

Oavsett är jag mest intresserad av nuet för egen del, om det krisar för vem som helst bör de kunna ringa nån som kommer snabbt till hjälp. Oavsett vad det kostar, det ska helt enkelt bara komma nån, snabbt som fan, och som kan sina grejer. Det borde va en rättigthet för alla att ha nån sån att kunna ringa eller hur?
Citera
2008-06-22, 22:21
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Känner igen det där. Men det är bolag man anlitar va? Jag menar mer som på kontrakt / löpande?

Vad är skillnaden?

Om det är en jourlivvakt du vill ha som ambulerar till vem som helst så kan jag nog påstå att det inte finns idag, inte på det sätt du önskar iaf. Dessutom kommer polis fortare om det är riktigt akut så det vore nog bäst.

Annars är det en kriminell släkting eller vän som skulle vara en bättre lösning Och nej, du kan inte jämföra med vården...

Frågeställningen är ändå intressant även om ts och jag själv har svårt att formulera den. Som det ser ut nu och på den väg samhället är på väg samt snutens knappa resurser så blir gränsdragningen hårfin. Är du en restaurang som behöver beskydd mot kriminella org som erbjuder "beskydd" så spelar det nog ingen roll. Det krävs en person med hög respekt bland kriminella för att kunna genomföra en sån sak även om verksamheten är vit så blir den i allas ögon kriminell likförbannat. Polis och rättsväsendet i övrigt ter ju sig ganska handfallna.

Legosoldater är en annan lösning som inte skulle fungera i längden. De skulle behöva puffror för att mota olle i grind men det skulle räcka med EN incident som gick åt h-e för att det skulle rasa. Vi har inte samma vapenlagar som USA (och tur är väl det) där denna idé faktiskt redan finns.

Är du en privatperson som får problem med kriminella så kan man ju fråga sig hur personen hamnade där och kanske isf får skylla sig själv. De flesta inklusive många kriminella har svårt att spela efter de raka men ganska enkla spelregler som gäller i den undre världen.

Det enda "rätta" sättet som skulle krympa och bromsa sån här verksamhet är att inrätta en liknande amerikansk federal myndighet med högre resurser och befogenhet än polisen vilket man försöker sparka igång men som jag tror kommer få enorma barnsjukdomar. Vi har ett vittnesskyddprogram som suger i Sverige, vi har ett socialt nät som är på väg att kraftigt krackelera om det inte redan har rasat. Vi har en individualism och egocentriskt tänk som gynnar kriminella. Även ett ungdomsprogram som inte fungerar för fem öre...
Senast redigerad av Ptoma 2008-06-22 kl. 22:57.
Citera
2008-06-23, 01:52
Medlem
Tuesdays avatar
Det finns privatdetektiver du kan anlita. Sedan beror det naturligtvis på vilka sorts tjänster du är ute efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in