Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-21, 20:39
  #1
Medlem
Gromnas avatar
Jag arbetar inom handel, och enligt uppgifter jag fått säger facket att varje kontraktsanställd inte får ha mer än 200 timmars mertid utöver sin kontrakterade tid per år. Alltså, om man har kontrakt på 20 timmar i veckan, får du inte jobba i snitt mer än 3,8 timmar utöver denna tid, då du kommer att överskrida 200 timmar när året är slut. Vilket skulle vara maximalt ~77 minuter extra per dag, vid en femdagarsvecka.

Jag ser detta som totalt ologiskt, uppgifterna jag fått måste väl vara inkorrekta? Det vore mer logiskt om det var maximalt 200h per år utifrån 38,5h (40h) per vecka. Vilket ger de med färre timmar, exempelvis 20h/vecka, chansen att enligt lag få jobba 20h på kontrakt, sedan 18,5h i mertid, och sedan utöver det, 200h extra per år. I och med att dessa regler/lagar inte gäller för timanställda, vore det lustigt om man limiterar timmarna för de med kontrakt.

Vad är det som gäller? Jag är i behov av ett svar ganska snabbt, då jag i morgon ligger på 199,5h i mertid utöver mitt kontrakt för 2008.
Citera
2008-06-21, 21:20
  #2
Medlem
Barbafettos avatar
Mertid är väl på ett sätt övertid för en deltidsanställd iofs?

Jag läste här: http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/mertid.aspx

så tolkar jag det som att du utöver mertiden kan jobba övertid?

En fråga som jag, och kanske Du borde ställa dig är varför du är anställd på deltid om det är så in i helvete mkt att göra?

Slår du i 200-timmarstaket efter halva året måste ju något vara fel?

Mertid har väl sämre ersättning än övertid med?
Citera
2008-06-21, 21:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Mertid är väl på ett sätt övertid för en deltidsanställd iofs?

Jag läste här: http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/mertid.aspx

så tolkar jag det som att du utöver mertiden kan jobba övertid?

En fråga som jag, och kanske Du borde ställa dig är varför du är anställd på deltid om det är så in i helvete mkt att göra?

Slår du i 200-timmarstaket efter halva året måste ju något vara fel?

Mertid har väl sämre ersättning än övertid med?

Vad händer när man har kommit upp i 200h? Får man inte jobba mer mertid då? Blir det övertid istället och därmed högre ersättning?
Citera
2008-06-21, 21:41
  #4
Avstängd
http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/mertid.aspx
Citera
2008-06-21, 21:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piekna
http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/mertid.aspx

Det står ju inte vad som händer när man kommit upp i de 200 timmarna per kalenderår.
Citera
2008-06-21, 21:46
  #6
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Mertid är väl på ett sätt övertid för en deltidsanställd iofs?

Jag läste här: http://www.av.se/fragorochsvar/arbetstider/mertid.aspx

så tolkar jag det som att du utöver mertiden kan jobba övertid?

En fråga som jag, och kanske Du borde ställa dig är varför du är anställd på deltid om det är så in i helvete mkt att göra?

Slår du i 200-timmarstaket efter halva året måste ju något vara fel?

Mertid har väl sämre ersättning än övertid med?

Hm, som jag tolkar det är det som jag tycker verkade mer logiskt. Som anställd på 20h/v får man jobba upp sig till 38,5h (40h), och sedan maximalt 12h extra per vecka. Alltså tillåts en arbetsvecka att vara max 52 timmar lång, eller 10,4h per dag, räknat i en femdagarsvecka. Om jag inte läst texten från Arbetsmiljöverket tokigt gäller detta och jag är inte i närheten av 200h.

Svar på dina övriga frågor, är på deltid, dock mer än 20h, på grund av att företaget har valt att minimera personalkostnaden, fungerar halvbra med de höga krav som ställs på oss.

Mertiden har sämre ersättning, dock går man på övertid efter 38,5h per vecka. Vilket betyder, då det gäller handels, att om jag jobbat 38,5h och har en dag kvar att arbeta den veckan, får jag en ersättning på 100% på dessa timmar. T.ex. sista dagen är på 8h, så får jag betalt för 16h.

Eftersom jag inte har heltid på kontrakt, betalas bara mertid ut, jag antar att detta är enligt handels regler.

Citat:
Ursprungligen postat av wAx
Vad händer när man har kommit upp i 200h? Får man inte jobba mer mertid då? Blir det övertid istället och därmed högre ersättning?

Nej, vad som händer är att du enbart får fortsätta jobba de timmar som står på ditt kontrakt. För varje timme du överskrider mertiden på 200h, får företaget som anställt dig betala skadestånd/vite, vet inte om summan varierar, men det jag hört snackar vi rätt stora summor. Det skulle motsvara många miljoner i mitt fall, om jag fortsätter jobba den mertiden jag gjort hitils i år.
Citera
2008-06-21, 21:49
  #7
Medlem
wildhorsess avatar
Reglerna om övertids och mertidsuttag föreskrivs i arbetstidslagen och är inte särskilt komplicerade. Övertid och mertid utöver 200 tim/år och juridisk person är inte tillåtet utan avtal med facket eller dispens från arbetsmiljöverket.

Arbetstidslag (1982:673)

8 § När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).

10 § Med mertid förstås sådan arbetstid som vid deltidsanställning överstiger arbetstagarens ordinarie arbetstid och jourtid enligt anställningsavtalet. Bestämmelserna om beräkning av övertid i 7 § andra stycket skall tillämpas även vid beräkning av mertid.
När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får mertid tas ut med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän mertid). Mertid får också tas ut med tillämpning av de villkor för nödfallsövertid som anges i 9 §.
Citera
2008-06-21, 21:54
  #8
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Reglerna om övertids och mertidsuttag föreskrivs i arbetstidslagen och är inte särskilt komplicerade. Övertid och mertid utöver 200 tim/år och juridisk person är inte tillåtet utan avtal med facket eller dispens från arbetsmiljöverket.

Arbetstidslag (1982:673)

8 § När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får övertid tas ut med högst 48 timmar under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän övertid).

10 § Med mertid förstås sådan arbetstid som vid deltidsanställning överstiger arbetstagarens ordinarie arbetstid och jourtid enligt anställningsavtalet. Bestämmelserna om beräkning av övertid i 7 § andra stycket skall tillämpas även vid beräkning av mertid.
När det finns särskilt behov av ökad arbetstid, får mertid tas ut med högst 200 timmar under ett kalenderår (allmän mertid). Mertid får också tas ut med tillämpning av de villkor för nödfallsövertid som anges i 9 §.

Jag läste det efter mitt senaste inlägg i tråden. Det betyder alltså, för mig som deltidsanställd, att jag har 200h utöver mina kontraktstimmar per år, eller? Jag räknade fel förut med ett par timmar, och har överskridit 200h sedan 1 januari, och ligger på 206,5h i mertid totalt utöver mina kontrakterade timmar. Det sög för min del, kommer drabbas rätt fint ekonomiskt på grund av detta. Enligt min mening, en värdelös lag.
Citera
2008-06-21, 21:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Hm, som jag tolkar det är det som jag tycker verkade mer logiskt. Som anställd på 20h/v får man jobba upp sig till 38,5h (40h), och sedan maximalt 12h extra per vecka. Alltså tillåts en arbetsvecka att vara max 52 timmar lång, eller 10,4h per dag, räknat i en femdagarsvecka. Om jag inte läst texten från Arbetsmiljöverket tokigt gäller detta och jag är inte i närheten av 200h.

Svar på dina övriga frågor, är på deltid, dock mer än 20h, på grund av att företaget har valt att minimera personalkostnaden, fungerar halvbra med de höga krav som ställs på oss.

Mertiden har sämre ersättning, dock går man på övertid efter 38,5h per vecka. Vilket betyder, då det gäller handels, att om jag jobbat 38,5h och har en dag kvar att arbeta den veckan, får jag en ersättning på 100% på dessa timmar. T.ex. sista dagen är på 8h, så får jag betalt för 16h.

Eftersom jag inte har heltid på kontrakt, betalas bara mertid ut, jag antar att detta är enligt handels regler.



Nej, vad som händer är att du enbart får fortsätta jobba de timmar som står på ditt kontrakt. För varje timme du överskrider mertiden på 200h, får företaget som anställt dig betala skadestånd/vite, vet inte om summan varierar, men det jag hört snackar vi rätt stora summor. Det skulle motsvara många miljoner i mitt fall, om jag fortsätter jobba den mertiden jag gjort hitils i år.

Jag ligger på ca 200h mertid efter kalenderårets fem första månader, jag vill självklart fortsätta jobba extratider så vad innebär det för mig att jag har kommit upp i 200h-gränsen?
Tjänar jag något på att påpeka för arbetsgivaren att man bara får jobba 200h mertid? Har jag rätt till nytt kontrakt med fler timmar?
Det gäller handels och jag är med i facket.
Citera
2008-06-21, 21:58
  #10
Medlem
goE-s avatar
Jag kan inte riktigt se varför du behöver svar på detta per omgående. Som jag förstår det vill du jobba och företaget har behov av dig. Varför inte bara köra på, det är ju deras ansvar att se till att lösa situationen, du kommer ju garanterat få betalt för den tid du arbetat.

OT: RYSSLAND MÅLAR!!!
Citera
2008-06-21, 21:59
  #11
Medlem
Balthazaer-s avatar
Trevligt, äckelstaten och äckelfacken ser till att folk som _vill_ jobba inte _får_ jobba...
Citera
2008-06-21, 22:03
  #12
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Jag kan inte riktigt se varför du behöver svar på detta per omgående. Som jag förstår det vill du jobba och företaget har behov av dig. Varför inte bara köra på, det är ju deras ansvar att se till att lösa situationen, du kommer ju garanterat få betalt för den tid du arbetat.

OT: RYSSLAND MÅLAR!!!

Ja, jag kommer få betalt för de timmar jag arbetat. Och de är i behov av min arbetskraft. Men, eftersom företaget inte vill sitta i skiten och betala vite för varje timme jag jobbar extra från och med nu, kommer min arbetstid regleras till mina kontrakterade timmar, och inte en sekund till. Att jag vill ha svar beror på just det, jag vill veta hur mycket pengar per månad jag går miste om på grund av denna idiotiska lag, och det blir ett par tusenlappar i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av wAx
Jag ligger på ca 200h mertid efter kalenderårets fem första månader, jag vill självklart fortsätta jobba extratider så vad innebär det för mig att jag har kommit upp i 200h-gränsen?
Tjänar jag något på att påpeka för arbetsgivaren att man bara får jobba 200h mertid? Har jag rätt till nytt kontrakt med fler timmar?
Det gäller handels och jag är med i facket.

Nej, du tjänar inte en spänn på att påpeka det. Om din arbetsgivare inte har koll, som min, är det bara att hålla käft och fortsätta. Nytt kontrakt har du inte rätt till, men det kan vara fördelaktigt för företaget att ge dig mer timmar per vecka, beroende på hur stort vitet/skadeståndet är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback