2008-06-21, 15:49
Medlem
antagonistens avatar
Så här ligger det till:
Jag har två hårddiskar. Hårddisk ett är uppdelad i tre partitioner (som vi för enkelhetens skull kan kalla A:, B: och C: ).
Hårddisk två är uppdelad i två partitioner, D: och E:.

Jag har tre stycken OS installerade;
Windows XP Professional ( D: )
Windows XP Home ( A: )
Unbuntu ( C: )

För tillfället använder jag någon slags dual-boot funktion som gör att man kan välja vilket OS man vill starta, men jag vill radera alla OS utom ett, XP Pro.
Skulle jag kunna formatera A: och C: och använda XP Pro som vanligt, eller måste jag formatera alla partitioner och sedan installera om XP Pro?

Tack på förhand,
Antagonisten

PS. Ubuntu-partitionen använder något skumt filsystem (ext3?) som Windows inte känner igen.
Kommer Windows att hitta partitionen efter en formatering?
Citera
2008-06-21, 16:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hm, nu var det många år sedan jag körde med dual-boot.

Om du lägger D: partitionen som primärt under Bios så bör du kunna under diskhanteringen formaterar om A: samt C:

Det viktigaste är att man lägger filsystemdisken som primära i detta fall.
Vill du sedan har XP Pro på C: så man " tvinga " fram detta med te.x Partition Magic.

Nu vet jag dock inte hur du lade in Ubuntu, men ligger inte Ubuntu under lägg till / ta bort som en s.k exefil?

Men som sagt, det är många år sedan jag satt med detta.
Men hade jag varit i dina kläder så hade jag nog valt en normal formatering där man kan plocka bort eller utöka partitionen med hjälp av XP skivan.
Citera
2008-06-22, 05:35
Medlem
kklasens avatar
Detta beror på lite vart mbr ligger. Det vill säga Master boot record.
Detta brukar ligga på din startdisk, dvs den disk du normalt sätt bootar ifrån.

Om du startar från den disk som windows xp pro ligger på och du inte kan boota, så använder du xp skivan. Går in i recovery console och skriver fixmbr.
När du kommer in i windows xp så kan du formatera alla andra diskar (eller partioner), eller vad du nu vill göra med dem.

Ext3 känns inte igen av något operativsystem från Microsoft. Det finns dock program som man kan google sig fram till som gör att du kan läsa av ext3 partioner i windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in