Citat:
Ursprungligen postat av
Lotusgul
I podden som det relateras till sägs det att den mystiska kvinnan befann sig i butiken i nästan en timme. Är inte det en väldigt lång tid om man tänker att det var just en tygbutik? Nu är jag förvisso man och besöker sällan såna butiker, men vet man inte oftast i förväg vad man tänkt köpa när det gäller tyg och såna saker? Man söker upp det man vill ha, går till kassan, får det möjligtvis tillklippt, betalar och går ut? Springa runt där en timme... det verkar mystiskt och mindre klokt då man ju kan utgå från att ju längre man är där, desto mer exponerar man sig för eventuell övervakning samt andra kunder. Ska man råna är ett kort besök definitivt att föredra. Stannar du länge när du besöker en tygbutik? Varför gör du det?
Det här med stängningen av butiken finns det flera frågetecken kring, kan jag tycka. Inte kan väl Marie ha låst butiksdörren och haft en kund kvar i butiken, så gör man väl aldrig? Inte börjar man väl heller räkna kassan så länge kunderna är kvar i lokalen? Jag har ingen erfarenhet av butiksjobb men nog väntar man väl ut den sista kunden innan stängningsproceduren tar vid? Vad säger du som jobbar i liten butik?
Det är klart att rutinen kan bli ganska förändrad om sista kunden är någon man känner väl. Men det var ju flera andra kunder som besökte tygbutiken den sista timmen, och ingen av dem har väl påtalat att det skulle förekommit någon dialog eller funnits något påtagligt vänskapligt samband mellan Marie och denna okända kvinna? Hade de varit bekanta eller vänner hade väl de andra kunderna märkt av det?
Flera oklarheter i podden tycker jag.
Varför tog man t ex inte upp det du beskriver?
Vittnesuppgifterna verkar vaga. Ett eller två vittnen (kunder i butiken) fick polisen inte ens kontakt med, enligt podden.
Sen säger man i podden att mördaren burit kniv, men i en artikel om mordet står det att hon kan ha använt en av saxarna i butiken.
Man brukar alltid vara noga att stänga butiken innan kassan räknas. Kvinnan vägrade nog att gå.
Tror det var rånmord, förmodligen av en missbrukare även om man sökt genom dessa kretsar. Kan det vara någon som bor i ett annat land, t ex Östeuropa? Fanns det migranter i staden vid tiden för mordet?
Alternativt ett svartsjuke-mord, men Marie hade inga konstiga eller skumma relationer alls enligt vad jag läst. Hade hon ingen pojkvän, ingen man som var intresserad av henne? En hemlig älskare?