• 1
  • 2
2008-06-21, 14:39
Medlem
Androass avatar
Jag har en sovalkov (bor i en liten lght) där jag har en säng på 120x200 (ev. 140x200). Jag planerar nu att fixa någon typ av förvaring under sängen, och sedan helt sonika placera sängen utan stomme ovanpå "förvaringen" (japanese style typ). Jag tänker mig en förvaring på runt 1 m högt under sängen för att få upp sängen lite grann och samtidigt få mycket förvaring. Tips på hur man kan genomföra detta?

Det som finns på IKEA och andra möbelaffärer är små lådor med en höjd på kanske 2 dm som man rullar in under sängen, men detta är inte vad jag eftersöker.
Citera
2008-06-21, 15:11
Medlem
buffalos avatar
Ta reda på några skåp med den höjden du söker, och ställ dem sedan så att öppningen vetter utåt, så kommer du åt innehållet när sängen står på, och sängen kommer upp en bit.

Är du rädd att skiten ska glida isär på nåt sätt och att du ska ramla i backen så skruvar du ihop det med några reglar.
Citera
2008-06-21, 16:09
Medlem
Androass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Ta reda på några skåp med den höjden du söker, och ställ dem sedan så att öppningen vetter utåt, så kommer du åt innehållet när sängen står på, och sängen kommer upp en bit.

Är du rädd att skiten ska glida isär på nåt sätt och att du ska ramla i backen så skruvar du ihop det med några reglar.
Det var precis så jag tänkt! Problemet är bara att de flesta inte är 120 cm (eller 140) djupa, och vad gör man då med resterande utrymmet? Palla upp med några backar eller någe kanske? Sedan, hur vet man om skåpen håller för mig, sängen och ev. besök?
Citera
2008-06-21, 16:46
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Det var precis så jag tänkt! Problemet är bara att de flesta inte är 120 cm (eller 140) djupa, och vad gör man då med resterande utrymmet? Palla upp med några backar eller någe kanske? Sedan, hur vet man om skåpen håller för mig, sängen och ev. besök?

Att hitta så djupa skåp blir nog svårt.
Du får nog räkna med att inte kunna nyttja hela ytan under sängen, om du inte snickrar ihop nåt eget såklart.

Angående vikten så tror jag inte att det borde vara några problem, men för säkerhets skull kan du skruva in några bärande reglar i skåpen.
Det resterande utrymmet tycker jag du ska skruva fast några ben i bara. Bordsben från IKEA som du kan ändra längd på t.ex.

Tänk på att inte lägga tyngd på ribborna i sängen, vill du belasta hela sängens yta så måste du regla upp först.
Senast redigerad av buffalo 2008-06-21 kl. 16:49.
Citera
2008-06-21, 22:45
Medlem
2MissMes avatar
Vill du ha nåt som sängen ligger direkt på skulle nog jag leta efter gamla begagnade kontorsbokhyllor som man tar bort baksida och ev också några hyllplan på och lägger ner på sidan. De brukar vara rejält byggda. Lagerhyllor i metall kan också funka. Annars går det ju bygga eller köpa några höga ben och ställa sängen på, och sen bara sätta skåpluckor på framsidan så kan du utnyttja hela utrymmet under sängen som du vill men döljer det på ett snyggt sätt.
Citera
2008-06-22, 00:14
Medlem
Gör som jag gjorde..
Jag flyttade nyligen in i en liten lägenhet på 33kvm (läs studentlägenhet utan förråd) med väldigt lite förvaringsutrymmen och hade lite panik över vart alla saker skulle få plats. Jag ville då ha förvaring under min 140cm breda säng. Jag letade upp 3 gamla ikea skåp (60cm breda, 40cm djupa och 2 byråar (60cm breda, 20cm djupa).

Sedan ställde jag upp skåpen bredvid varandra och byråarna vid ena änden. Därefter gjorde jag ordning en stadig ram (rektangel av 2"*4" reglar 140*200cm) och kapade till 2 stadiga ben samt stag (kanske onödiga men ibland kan en stadig säng vara bra =)

Jag fäste ramen ovanpå skåpen och ena byrån samt monterade dit benen.

På den andra byrån monterade jag hjul med låsning för att enkelt kunna dra den in och ut under sängen (förvaring bakom byrån under sängen).

Obs! Jag höjde skåpen och den ena byrån för att den andra byrån skulle ha lite frispel (2mm typ efter att hjulen var monterade).

Är riktigt nöjd med byggnation, visst kan det kännas lite ovant med sängen 120cm upp i luften men med dem förvaringsmöjligheterna är det helt klart värt det. Mest nöjd med byrån på hjul för att utnyttja döutrymmet under sängen som annars lätt blir.. (1,44m^3 rymmer massor om man packar väl (1m brett, 1,8m långt 0,8m högt ungefär)
Citera
2008-06-22, 15:39
Medlem
Androass avatar
Tack för alla tips, hittade denna och det var ju supanajs!

http://www2.sight.se/data/CBild/3HHA...yScaleDown.jpg
http://www2.sight.se/data/CBild/3HHA...yScaleDown.jpg

Tummen mitt i handen undrar jag hur man kan fixa något liknande. Det ser ut som typ köksluckor som de har spikat upp på någon ram eller liknande. Ge mig tips på hur man kan göra så där.
Citera
2008-06-22, 15:42
Medlem
buffalos avatar
Skulle tro att de byggt en ram av vanliga reglar som sängen ligger på, och sedan täckt den med nån träskiva, antagligen plywood eller MDF, lämnat det öppet för luckorna och skruvat fast dem som vanliga köksluckor.
Citera
2008-06-22, 18:16
Medlem
nazipoliss avatar
skulle nog bli svårt att bruka sängen om man har en partner som gillar att rulla runt i den...

finns ju annars liknande våningsängar, med stooor förvaring undertill. det hade jag nog satsat på faktiskt...
Citera
2008-06-22, 19:52
Medlem
Androass avatar
En bra tråd om ämnet: http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=189019

Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
skulle nog bli svårt att bruka sängen om man har en partner som gillar att rulla runt i den...
Vad menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
finns ju annars liknande våningsängar, med stooor förvaring undertill. det hade jag nog satsat på faktiskt...
Loftsäng har jag funderat på lite men ingenting som tilltalar mig, blir nog väldigt varmt där uppe på somrarna och inte så kul om man har tillfälligt besök om vi säger så.
Citera
2008-06-22, 19:57
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
En bra tråd om ämnet: http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=189019

Vad menar du?

Loftsäng har jag funderat på lite men ingenting som tilltalar mig, blir nog väldigt varmt där uppe på somrarna och inte så kul om man har tillfälligt besök om vi säger så.
Det var loftsäng jag syftade på, men kom bara inte på namnet just då!
dem finns i flera varianter och höjder, trivs man inte med höjden så är det bara att såga bort några centimeter...
nog stabilare än några byrålådor undertill?
Citera
2008-06-22, 20:07
Medlem
fixiefyllas avatar
sängen jag har hos päronen står på 6st Faktum Överskåpsstomme för kyl/ frys från IKEA. Då de är 60cm djupa blir det perfekt för en 120cm säng. Det blir dock inte så billigt, men enkelt är det och massor med förvaring blir det också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in