• 1
  • 2
2008-06-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokkaa
uhm.. sitter du på en linux dist och can inte logga in som root........?

Ubuntu är så ja, men "sudo" är alternativet.
Citera
2008-06-23, 16:02
Medlem
jokkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Ubuntu är så ja, men "sudo" är alternativet.

öh...?
Citera
2008-06-23, 17:27
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
öh...?

Ubuntu har som standard inget root-lösenord, då det är en ful ovana att vara inloggad som root. Istället nyttjar man sudo när man vill göra något som kräver behörighet.
Citera
2008-07-05, 13:14
Medlem
jokkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
Ubuntu har som standard inget root-lösenord, då det är en ful ovana att vara inloggad som root. Istället nyttjar man sudo när man vill göra något som kräver behörighet.

jo sant, men det lösenordet du skriver in vid använding av sudo, är ditt root lösenord. Så i princip när man använder sudo så skriver man in sig på root previlegier
Citera
2008-07-05, 13:27
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
jo sant, men det lösenordet du skriver in vid använding av sudo, är ditt root lösenord. Så i princip när man använder sudo så skriver man in sig på root previlegier
Nej, när man använder sudo skriver man sin användares lösenord. Loggar man in som root skriver man root-lösenordet.
Citera
2008-07-06, 22:33
Medlem
jokkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Nej, när man använder sudo skriver man sin användares lösenord. Loggar man in som root skriver man root-lösenordet.
gör man det... hade för mig det va root lösenord. har iofs samma för root och min användare så ^^
Citera
2008-07-08, 05:12
Medlem
PhantomBlots avatar
Givetvis så kan man bli root i Ubuntu, bara man ger root ett lösenord (för det görs ju inte under installationen). sudo -s och passwd root, sedan går det bra att använda su i stället för sudo om man nu vill det. Men det har ju ingen betydelse för förmågan att packa upp en fil och köra igång simpserver.

Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Olyckligtvis för mig, men till lättnad för alla andra Ubuntuister som vill kryptera konversationstrafiken, så snubblade jag först nu över en guide om hur man ska göra med just Simpserver på Ubuntu och MSN, enjoy: http://www.lukaug.org/index.php/Kryptera_MSN-trafik

Det brukar finnas lösningar på de flesta problem som man kan stöta på med aMSN på projektets egen webbplats, där utvecklarna ofta är med och svarar på frågor (liksom en hel del insatta användare). Denna fråga tas t.ex. upp här. Nu hade du ju löst det bra ändå, men det kan vara bra att veta om du stöter på andra problem.

För övrigt så tycker jag att det är litet synd att utveckligen av simpserver verkar stå still. De två versioner som finns att ladda hem (en beta och en nyare version som är i alphastadiet) har varit oförändrade i ett par år nu, men fungerar gör de trots allt båda två.
Senast redigerad av PhantomBlot 2008-07-08 kl. 05:35.
Citera
2008-07-08, 09:43
Medlem
SLOBs avatar
Div trams och ot raderade

/mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto