Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-21, 14:32
  #1
Medlem
Sökte, hittade inget (även om jag antar att det har diskuterats förr), och skapar därför en ny tråd.

Simplite är ett måste till Live Messenger när man använder Windows XP/Vista, och det är ju inga problem då det bara är att ladda ner Simplite, installera och köra det. Som rubriken antyder är jag främst intresserad av att veta hur jag ska göra för att kryptera motsvarande datatrafik när jag använder Ubuntu 8.04.

Hur gör ni?
Citera
2008-06-21, 14:34
  #2
Medlem
frdns avatar
I Ubuntus inbyggda snabbmeddelande-klient, pidgin, finns ett plugin som man kan ladda ner. Gå in på inställningar i pidgin och plugins så kanske du hittar det efter en stund.
Citera
2008-06-21, 14:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdn
I Ubuntus inbyggda snabbmeddelande-klient, pidgin, finns ett plugin som man kan ladda ner. Gå in på inställningar i pidgin och plugins så kanske du hittar det efter en stund.

Jag kan i efterhand lägga till ett litet krav. Mina kontakter använder Live Messenger med Simplite på Windows XP/Vista, och jag vill kunna prata krypterat med dem. Kräver inte det att jag har Simplite installerat också? Eller Simpserver som det verkar heta till Unix.
Citera
2008-06-22, 01:55
  #4
Medlem
Okej, så nu har jag gjort ett försök att installera Simpserver på min Ubuntu 8.04 där jag kör aMSN. Problemet är att jag inte kan packa upp filerna i usr/local då jag inte har behörighet dit. Hur loggar jag in som root?

På Windows var det bara att packa upp exefilen och köra. Det är just sådant här som gör att Ubuntu inte är ett seriöst alternativ till Windows...
Citera
2008-06-22, 08:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Okej, så nu har jag gjort ett försök att installera Simpserver på min Ubuntu 8.04 där jag kör aMSN. Problemet är att jag inte kan packa upp filerna i usr/local då jag inte har behörighet dit. Hur loggar jag in som root?

På Windows var det bara att packa upp exefilen och köra. Det är just sådant här som gör att Ubuntu inte är ett seriöst alternativ till Windows...

Det är bara du som inte förstår att Linux inte är windows. Du kan alltid få root behörighet genom att skriva "sudo" innan kommandot i terminalen. Men eftersom det inte framgår i vilken form du laddat ner programmet så är det inte möjligt att säga vad du skall göra. Om du laddat ner det som:

Källkod så måste du kompilera det
Pakethanterare rpm, färdigkompilerat, konvertera till .deb
.deb paket, debians färdigkompilerade format, bara att installera

Men plockar man ner program på detta sätt måste man verkligen se till att man också har alla andra ev program och bibliotek som programmet kräver.

http://www.ubuntu-se.org/wiki/Guider/Program
Citera
2008-06-22, 13:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Det är bara du som inte förstår att Linux inte är windows.

Börjar inte kommentaren bli lite väl förutsägbar nu så fort någon riktar lite kritik mot Ubuntu? Jag har använt Ubuntu i drygt två år, så det har jag redan förstått. Att man använder Ubuntu innebär inte per automatik att man är ett enda dugg intresserad av att lära sig skriva kod. Man vill ha någonting som fungerar bättre än Windows XP/Vista och som alla i familjen eller på företaget kan använda. Som företagare är det givetvis en fördel att Ubuntu är gratis och att man inte behöver köpa licenser.

Vi har ett lysande exempel i den här tråden. Att kryptera sin MSN-trafik med Simplite eller motsvarande är ett måste i dessa FRA-tider, såväl som privatperson som företagare, vilket görs enkelt på burkar med Windows XP/Vista. Om jag som använt operativsystemet i två år inte vet hur jag ska göra lär Agda, 80, inte göra det heller. Eller sekreteraren Karin, 53. Det är därför Ubuntu inte är ett alternativ till Windows idag.

Nu tvingades jag dessvärre efter Googlande lära mig använda såväl "sudo mv -abcd" och "tar zxvf simpserver-2.1.5c-linux-x86.tgz"-kommandona. Jättelätt om man vet vad man ska Googla efter, inte lika enkelt om man är massivt ointresserad av kod. Jag skulle hellre tillbringat den tiden en lördagkväll med annat.

Olyckligtvis för mig, men till lättnad för alla andra Ubuntuister som vill kryptera konversationstrafiken, så snubblade jag först nu över en guide om hur man ska göra med just Simpserver på Ubuntu och MSN, enjoy: http://www.lukaug.org/index.php/Kryptera_MSN-trafik

Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Men eftersom det inte framgår i vilken form du laddat ner programmet så är det inte möjligt att säga vad du skall göra.

Det fanns bara ett format, .tgz. Vad jag förstått är det många som använder aMSN på Ubuntu, och jag hade därför hoppats att det fanns gott om Flashbackare som hade installerat Simpserver på sin burk och kunde berätta hur man gjorde här, ack vad fel jag hade...
Citera
2008-06-22, 14:07
  #7
Medlem
Tvivlar rätt hårt på att du använt linux i 2 år om du inte ens vet om sudo kommandot eller hur man kompilerar ett program. Spelar ingen roll hur intresserad du är av att koda, det här är inte att skriva kod och det är även så elementärt det bara kan bli.

Och hur svårt är det att googla? Sökte på 'simpserver ubuntu' så fick jag en komplett guide på deras forum.
Citera
2008-06-22, 15:36
  #8
Medlem
Byt chatprotocol till IRC och kör med SSL.

Lättare än allt annat.
Citera
2008-06-22, 17:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiki
Automatix är ju skit?

Ja, då är det säkert en glädjande nyhet för dig att Automatix inte finns till Ubuntu 8.04. Det är synd, då det var en utmärkt hjälp för nybörjare som ville lämna Windows (precis som jag gjorde då för två år sedan), som ville använda [K, X]ubuntu utan att behöva lära sig en enda rad kod. Jag kan utan omsvep erkänna att jag fortfarande efter två år befinner mig i ett absolut nybörjarstadium när det gäller Ubuntu. Jag har inte gjort annat än att ha jobbat lite med Gimp, Open Office, använt Firefox och aMSN, samt lyssnat på lite musik och radio med Amarok, samt kollat på lite filmer och TV-serier med VLC. Varför skulle jag veta vad sudo är?

Citat:
Ursprungligen postat av -198
Byt chatprotocol till IRC och kör med SSL.

Lättare än allt annat.

Det kräver väl att jag kan övertala alla mina kontakter att börja använda IRC även dem? Känns inte så enkelt. MSN/Live Messenger är den IM-klient som i princip alla använder idag för att prata med varandra över internet, och de som inte använder Microsofts program använder ändå protokollet (Pidgin, Trillian etc.). Man får anpassa sig efter det, istället för att försöka anpassa alla andra efter något de ändå inte kommer gå med på.
__________________
Senast redigerad av Fennicum 2008-06-22 kl. 17:24.
Citera
2008-06-22, 23:18
  #10
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Vi har ett lysande exempel i den här tråden. Att kryptera sin MSN-trafik med Simplite eller motsvarande är ett måste i dessa FRA-tider, såväl som privatperson som företagare, vilket görs enkelt på burkar med Windows XP/Vista. Om jag som använt operativsystemet i två år inte vet hur jag ska göra lär Agda, 80, inte göra det heller. Eller sekreteraren Karin, 53. Det är därför Ubuntu inte är ett alternativ till Windows idag.
Vilket utomordentligt dåligt exempel, kryptering finns inbyggt i både kopete och pidgin och säkert flera andra MSN klienter. Men har du windows och kör MSN live, då får du minsann googla dig fram till simplite.
Citera
2008-06-22, 23:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det kräver väl att jag kan övertala alla mina kontakter att börja använda IRC även dem? Känns inte så enkelt. MSN/Live Messenger är den IM-klient som i princip alla använder idag för att prata med varandra över internet, och de som inte använder Microsofts program använder ändå protokollet (Pidgin, Trillian etc.). Man får anpassa sig efter det, istället för att försöka anpassa alla andra efter något de ändå inte kommer gå med på.

Byt kompisar.

Du måste ändå övertala dem att använda sig av en alternativ klient för att kunna kryptera MSN trafiken.

Så varför inte byta till ett vettigt protokoll?
Citera
2008-06-23, 14:06
  #12
Medlem
jokkaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Okej, så nu har jag gjort ett försök att installera Simpserver på min Ubuntu 8.04 där jag kör aMSN. Problemet är att jag inte kan packa upp filerna i usr/local då jag inte har behörighet dit. Hur loggar jag in som root?

På Windows var det bara att packa upp exefilen och köra. Det är just sådant här som gör att Ubuntu inte är ett seriöst alternativ till Windows...

uhm.. sitter du på en linux dist och can inte logga in som root........?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback