• 1
  • 2
2008-06-20, 14:20
Medlem
TiniZs avatar
Glad midsommar och förlåt för att jag stör mitt i sillen!

Jag har sökt runt lite här på forumet om lite menyer som kan serveras för två personer på en romantisk middag, men inte hittat några direkta maträtter jag är så jävla haj på.

Jag hade tänkt mig en trerätters, budgeten ligger på ca 1000:- (MAX, det torde räcka) och räkna med att jag inte har några ingredienser ö.h.t eftersom jag inte ska laga maten hemma.

Förrätt: Jag är lite sugen på pilgrimsmusslor serverat med något? Vad? Jag har heller ingen aning om affärerna här i trakten har FÄRSKA pilgrimsmusslor. Är det så farligt med frysta? Ge mig andra tips också!

Huvudrätt: Hm, helstekt oxfilé? Jag är inte så jävla haj på kött och tillagning, så
det skulle vara perfekt och steka en hel oxfilé så den får lite yta och sedan in med den i ugnen med en termometer där den sköter sig själv. Andra tips?

Efterrätt: Ja, ge mig tips här! Något speciellt vore kanon, likt pannacotta (förutom att det har vi ätit ett par gånger). Tips, tips, tips!

Räkna med att jag är lite över medel i köket i min ålder (student, 18-22, ca), så gör inte alltför svåra recept. Räkna också med att vissa ovanliga varor inte finns i den här byhålan, så inte alltför krångligt och speciella råvaror.

Vore kanon om ni kunde komma med 1-3 vintips som kan hålla sig inom budgeten också. Goda viner! Flickvännen är inte så van vid vin, så GOTT!

Tack så hemskt mycket och fråga bara om det är någonting!
Citera
2008-06-20, 19:07
Medlem
sommarlovs avatar
Om du inte är van att laga mat, varför inte ta med henne till en restaurang, men säg till henne att efterätten tar ni hemma hos dig, väl hemma har du verkligen god glass och vin, sedan kan ni äta på varandra, det var väl det du tänkte från början!?
Citera
2008-06-21, 01:27
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om du inte är van att laga mat, varför inte ta med henne till en restaurang, men säg till henne att efterätten tar ni hemma hos dig, väl hemma har du verkligen god glass och vin, sedan kan ni äta på varandra, det var väl det du tänkte från början!?

Jag är van och gillar att laga mat, men grejen är att jag inte har behärskat själva köttproceduren än, utan jag brukar underskatta stektiden, så att man antingen får en bra yta och ett "rått" innehåll eller att man får en bränd yta och ett bra innehåll. Förstår ni?

Restaurang är svårt och vi har diskuterat det. Det blir en timme buss till själva "storstaden" för oss, om vi vill äta på resturang och en timme hem. Ingen av oss vill göra den resan och därför vill jag göra någon god middag.

Fler tips!?

Tack!
Citera
2008-06-21, 03:18
Medlem
Tycker absolut du skall laga mat till henne själv, men vad gillar hon för mat? Krångla inte till det i onödan. Gör bara sådant du kan förbereda,eller som sköter sig själv, så du slipper tillbringa en massa tid i köket, utan kan ägna dig åt henne. Köp inget färdiglagat, utan fixa själv och berätta hur du gjort. Jag lovar dig, hon kommer att älska dig hur mycket som helst efteråt.
Citera
2008-06-21, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
1. räkna med att jag inte har några ingredienser ö.h.t eftersom jag inte ska laga maten hemma.

2. Förrätt: Jag är lite sugen på pilgrimsmusslor serverat med något? Vad?

3. Huvudrätt: Hm, helstekt oxfilé? Jag är inte så jävla haj på kött och tillagning,

4. Efterrätt: Ja, ge mig tips här! Något speciellt vore kanon, likt pannacotta (förutom att det har vi ätit ett par gånger).

5. Vore kanon om ni kunde komma med 1-3 vintips som kan hålla sig inom budgeten också. Goda viner! Flickvännen är inte så van vid vin, så GOTT!
1. Har du inte salt, peppar och de mest elementära ingredienserna?? I så fall kan det vara svårt att laga mat.

2. Halstra snabbt. De får inte köras för länge för då blir de sega. Salta och peppra samt servera på en fräsch och mild ruccolasallad med lite hyvlad parmesanost och strila lite tryffelolja (alt. fin balsamico) och olivolja över (om du gillar olivolja). Till det kan du servera hemmagjorda crostini.

3. Visst testa det. Här har du ett fint recept på en klassiker: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=630183

4. Efter dessa två ganska utmärkande måltider hade jag försökt att hålla det simpelt. Kör din panacotta eller en enkel cheesecake.

5. Tyvärr är inte vin min starka sida. Hoppas att någon kompetent FB:are hjälper till här. Det enda jag kan säga att du nog bör ha två olika flaskor. En med torrt vitt till musslorna och en med italienskt rött till huvudrätten. Och kanske en sötare variant till desserten.

~Paul~
Citera
2008-06-21, 11:12
Medlem
Cosmic Kids avatar
Ang. pilgrimsmusslorna så brukar det vara rätt svårt att hitta färska och f a sjukt dyrt så kör du på frysta, jag tycker de brukar vara helt ok. Ett receptförslag kommer här som jag postade i en annan tråd:

"Recept från Gordon Ramsay, han gjorde den här i någon typ av tv-show som jag laddade ner på nätet: Pilgrimsmusslor med tomat och olivsalsa.

Halvera körsbärstomater och kärna ur kalamataoliver. Släng i en kastrull, salt och peppar. Låt puttra på låg värme, i med grovhackad färsk basilika och koriander, en skvätt citron. Stek pilgrimsmusslorna på hög värme som dePaul beskrev (tre-fyra per huvud) i olja, raps t ex. Servera, gärna med en god cava. Riktigt fräsh och välsmakande förrätt."

Föreslår en André Clouet till denna förrätt.
Citera
2008-06-21, 12:25
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Har du inte salt, peppar och de mest elementära ingredienserna?? I så fall kan det vara svårt att laga mat.

2. Halstra snabbt. De får inte köras för länge för då blir de sega. Salta och peppra samt servera på en fräsch och mild ruccolasallad med lite hyvlad parmesanost och strila lite tryffelolja (alt. fin balsamico) och olivolja över (om du gillar olivolja). Till det kan du servera hemmagjorda crostini.

3. Visst testa det. Här har du ett fint recept på en klassiker: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=630183

4. Efter dessa två ganska utmärkande måltider hade jag försökt att hålla det simpelt. Kör din panacotta eller en enkel cheesecake.

5. Tyvärr är inte vin min starka sida. Hoppas att någon kompetent FB:are hjälper till här. Det enda jag kan säga att du nog bör ha två olika flaskor. En med torrt vitt till musslorna och en med italienskt rött till huvudrätten. Och kanske en sötare variant till desserten.

~Paul~

1. Jo, självklart. Det kanske jag glömde och säga, men de har ju de mest elementära sakerna och lite till.

2. Det lät riktigt smaskens! Har du provat skillnaden mellan frysta och färska?

3. För att vara lite anti allt här nu, så tyckte jag faktiskt inte att det där lät så gott i mina ögon.

4. Ok!

5. Japp, det har jag räknat med.

En fråga till bara; är 1000:- för lite?
Citera
2008-06-21, 12:49
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Det finns hur många recept som helst på helstekt oxfilé. Hur vill ni ha köttet, välstekt eller blodigt? En kul sida med inspirerande recept är denna: http://www.partydags.se/

Som efterrätt sulle jag själv vilja ha något lätt, typ pairfait eller sorbet. Fast pannacotta är aldrig fel heller.

Givetvis serverar du en skål med jordgubbar samt en skål med smält choklad efter maten också. Lägg till ett glas bubblande och lyckan är gjord!
Senast redigerad av AnnaAndersson 2008-06-21 kl. 12:53. Anledning: efterrätt
Citera
2008-06-21, 13:12
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
Det finns hur många recept som helst på helstekt oxfilé. Hur vill ni ha köttet, välstekt eller blodigt? En kul sida med inspirerande recept är denna: http://www.partydags.se/

Som efterrätt sulle jag själv vilja ha något lätt, typ pairfait eller sorbet. Fast pannacotta är aldrig fel heller.

Givetvis serverar du en skål med jordgubbar samt en skål med smält choklad efter maten också. Lägg till ett glas bubblande och lyckan är gjord!

Oh, tack för länken och ett ännu större tack för att du fick mig till att bli övertygad om jordgubbar och choklad!
Citera
2008-06-21, 13:27
Medlem
osis+s avatar
Ett tips stek köttet en gång på var sida bara, om du vänder köttbiten hela tiden blir köttet bara segt.
Citera
2008-06-21, 13:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ

1. För att vara lite anti allt här nu, så tyckte jag faktiskt inte att det där lät så gott i mina ögon.

2. En fråga till bara; är 1000:- för lite?
Nej, det tycker jag inte. Det går att fixa god mat och dryck för de pengarna. Resten är bara snobberi.

~Paul~
Citera
2008-06-21, 13:40
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, det tycker jag inte. Det går att fixa god mat och dryck för de pengarna. Resten är bara snobberi.

~Paul~

Ok, hur mycket kan maten gå på om man ponerar att köpa oxfilé och pilgrimsmusslor med tillbehör för två personer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in