Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Walker
Hm, lite av ett sidospår givet trådens ämne, men vad grundar du uppfattningen att ett tillgrepp i ett omklädningsrum aldrig kan betraktas som ett snatteri på?
Kan för övrigt nämna att jag stött på Batti i min yrkesutövning. Likt de flesta nämndemän gjorde han inget större väsen av sig, annat än att då och då kläcka ur sig åsikter som var fullständigt inkompatibla med gällande rätt.
Tja, ett snatteri ska ju vara en "mildare" form av stöld, vilket ett tillgrepp i ett omklädningsrum inte är, enligt mig.
Visa mig ett rättsfall som motbevisar motsatsen.
BrB
8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott
1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
Kolla även
http://www.brottsrummet.se/Bazment/14.aspx
"Snatteri och stöld samma sak
Snatteri är samma sak som stöld, men det kallas snatteri om det man stulit har ett mindre värde. Var gränsen går för snatteri varierar men det brukar handla om värden upp till 800 kronor. Försök till snatteri är inte straffbart i Sverige.
Värdegränsen på 800 kronor gäller dock inte om man till exempel plockar av delar från en bil eller från en cykel. Det räknas som stöld. Det är också stöld om man tar saker från en person som inte kan skydda sig eller om man tar saker ur någon annans väska. Då spelar det ingen roll om det är saker som har ett mindre värde.
Snatteri och stöld samma sak
Snatteri är samma sak som stöld, men det kallas snatteri om det man stulit har ett mindre värde. Var gränsen går för snatteri varierar men det brukar handla om värden upp till 800 kronor. Försök till snatteri är inte straffbart i Sverige.
Värdegränsen på 800 kronor gäller dock inte om man till exempel plockar av delar från en bil eller från en cykel. Det räknas som stöld. Det är också stöld om man tar saker från en person som inte kan skydda sig eller om man tar saker ur någon annans väska. Då spelar det ingen roll om det är saker som har ett mindre värde."