2008-06-21, 20:35
  #61
Medlem
Mr. Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axet
Åklagare Hammarstrand är ett riktigt stolpskott. Han är dessutom moderat politiker (som de flesta stolpskott i detta land).
Häromsistens höll han ju på att slarva bort åtalet mot Madeleine mördarna i sandviken.

Knappast. Han drev en tes i tingsrätten som rätten inte köpte, dvs inte ansåg vara bevisad bortom rimligt tvivel. I hovrätten hade han dock anpassat åtalet, ffa gärningsbeskrivningen, bättre till sin bevisning och såväl Tim som Peter åkte dit så det sjöng om det.

Om vänstern hade fått bestämma fullt ut över rättsordningen hade gärningsmännen aldrig ens åtalats utan placerats på vilohem och fått saft och bullar.
Citera
2008-06-21, 22:01
  #62
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Walker
Dessutom är hans gärningsbeskrivningar ofta rena romanerna, vilket kan få till följd att han fäller juridiska krokben för sig själv.

Vilket vi såg inte minst när han, Hammarstrand, sabbade Sandegårdmålet i TR.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Walker
I hovrätten hade han dock anpassat åtalet, ffa gärningsbeskrivningen, bättre till sin bevisning och såväl Tim som Peter åkte dit så det sjöng om det.

..och den tredje gick helt fri från straff. Jo, tjena.
__________________
Senast redigerad av Tuesday 2008-06-21 kl. 22:03.
Citera
2008-06-21, 23:17
  #63
Medlem
Mr. Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vilket vi såg inte minst när han, Hammarstrand, sabbade Sandegårdmålet i TR.



..och den tredje gick helt fri från straff. Jo, tjena.

Mm, visst var det så. Men det var knappast Hammar'ns fel. Om det var någons "fel" så var det i sådana fall hovrättens, som ansåg att hon (den tredje) hade befunnit sig i nöd och därför inte hade möjlighet att handla på annat sätt.

Har du läst domen, eller uttalar du dig i blindo?
__________________
Senast redigerad av Mr. Walker 2008-06-21 kl. 23:21.
Citera
2008-06-21, 23:59
  #64
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Walker
Vilket kvalificerat trams från broder Batti. Har haft en del att göra med den gode "Hammar'n" och han är en rättskaffens och sympatisk person, om än med ett uppmärksamhetsbehov i klass med Linda Rosings och en omvittnad förmåga att överdramatisera saker och ting. Dessutom är hans gärningsbeskrivningar ofta rena romanerna, vilket kan få till följd att han fäller juridiska krokben för sig själv.


Jaha, och hur yttrar sig denne Hammarstrands sympatiska personlighet som jurist - för vi talar väl om en jurist här? - om gärningsbeskrivningarna är "rena romanerna"?

På mig verkar han vara en djävla hängkuk, varken mer eller mindre.

Får gå till hovrätten för att han inte klarar av de enklaste formuleringar, sedan bara ta hem två tredjedelar av målet!

Du uttalar dig i alla fall inte i blindo, utan med öppna ögon. Ändå kammar du praktiskt taget noll!

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-22, 00:13
  #65
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Walker
Mm, visst var det så. Men det var knappast Hammar'ns fel. Om det var någons "fel" så var det i sådana fall hovrättens, som ansåg att hon (den tredje) hade befunnit sig i nöd och därför inte hade möjlighet att handla på annat sätt.

Har du läst domen, eller uttalar du dig i blindo?

För att inte denna tråd ska spåra ur, kan vi fortsätta ta Sandegårdmålet här:
(Som du kan läsa i den tråden har jag läst domen)

https://www.flashback.org/showthread.php?t=465456
Citera
2008-06-22, 01:49
  #66
Medlem
Mr. Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jaha, och hur yttrar sig denne Hammarstrands sympatiska personlighet som jurist - för vi talar väl om en jurist här? - om gärningsbeskrivningarna är "rena romanerna"?

Eh, va? Vad har hans gärningsbeskrivningar med hans personlighet att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
På mig verkar han vara en djävla hängkuk, varken mer eller mindre.

Får gå till hovrätten för att han inte klarar av de enklaste formuleringar, sedan bara ta hem två tredjedelar av målet!


Som jag uppfattade hans gärningsbeskrivning i TR, så försökte han genom den få såväl TE som PW fällda för mord eftersom han påstådde att MS blev dränkt av TE och PW med gemensamma krafter. Den tesen köpte som sagt inte TR, främst på grund av att rättsläkaren uttalade att yxhugget från TE:s sida var direkt dödande och att det inte var sannolikt att MS drunknat. Detta tog Hammarstrand naturligtvis fasta på och ändrade gärningsbeskrivningen inför hovrättsförhandlingarna. Hur hade du gjort, du som tycker det är så enkelt?

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Du uttalar dig i alla fall inte i blindo, utan med öppna ögon. Ändå kammar du praktiskt taget noll!

Jaså? Varför då och på vilket sätt?
Citera
2008-06-22, 02:13
  #67
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Walker
Eh, va? Vad har hans gärningsbeskrivningar med hans personlighet att göra? Det är väl han personligen, som ligger bakom gärningsbeskrivningarna i de fall han driver till åtal? Eller är det hans något mindre sympatiska mamma, kanske?



Som jag uppfattade hans gärningsbeskrivning i TR, så försökte han genom den få såväl TE som PW fällda för mord eftersom han påstådde att MS blev dränkt av TE och PW med gemensamma krafter. Den tesen köpte som sagt inte TR, främst på grund av att rättsläkaren uttalade att yxhugget från TE:s sida var direkt dödande och att det inte var sannolikt att MS drunknat. Detta tog Hammarstrand naturligtvis fasta på och ändrade gärningsbeskrivningen inför hovrättsförhandlingarna. Hur hade du gjort, du som tycker det är så enkelt? Eftersom jag inte tycker att det är enkelt så skulle jag inte ägna mig åt "romanskrivande" (ditt ordval), utan formulera mig med åtskilliga reservationer. Romanskrivande har inget att göra i ett trippelmord, inte i verkligheten.



Jaså? Varför då och på vilket sätt?
Därför att du säger dig ha en klar bild av mannen ifråga, uttrycker din sympati och meddelar oss att hans gärningsbeskrivningar är fantasifoster.

Sven-Gustaf Staake
Citera
2008-06-22, 03:19
  #68
Medlem
Dr.Katis avatar
Så jävla skönt att logga in på FB och få sina s.k. fördomar bekräftade, gång på gång på gång...
Men att de lyckas nästla sig in i politiken utan att någon reagerar är fan skrämmande. Ut med packet.
Citera
2008-06-22, 08:14
  #69
Bannlyst
Har startat en egen tråd i skvaller om åklagare, där vi kan diskutera kända åklagare.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=695926
__________________
Senast redigerad av Ca va 2008-06-22 kl. 08:25.
Citera
2008-06-22, 13:07
  #70
Medlem
Tuesdays avatar
Hammarstrand bemöter Battals beskyllningar

Citat:
Sandviken En starkt patriarkal släkt som använder sig av hedersrelaterat våld från Kurdistan. De struntar helt i svensk rättsordning. Vice chefsåklagare Mikael Hammarstrand skräder inte med orden när han beskriver Battal Battis närmaste familj.

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.41452


Citat:
Släkten Battal känner sig förföljda av Hammarstrand

http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.41433

Släkten Batti är det väl ändå?

De talar med varandra via media. Även i förhörsrummet får man hoppas. Kommer BB att häktas idag? MH vågar nog inte uttala sig så ifall BB istället släpps, utan låter säker på att han har tillräckligt.
Citera
2008-06-22, 17:03
  #71
Medlem
Tuesdays avatar
Häktad på sannolika skäl

Vad är detta egentligen? Åklagaren gick ut öppet i media och jämförde familjen med MC-gäng. Gefle Dagblad publicerar namn och foto på häktningsstadiet.

Citat:
Häktningsförhandlingen i Gävle tingsrätt klockan halv tre omgärdades av stora säkerhetsåtgärder. Ett tiotal poliser, både civilklädda och uniformerade, fanns på plats. Alla åhörare fick gå igenom en säkerhetskontroll för att komma in förhandlingssalen. Det bedömdes att det finns en hotbild. Men utöver medieuppbådet dök inte en enda åhörare upp. Ingen ur den stora släkten Batti fanns på plats.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.41653


Citat:
Under förhandlingen var det säkerhetspådrag med flera uniformerade poliser samt metalldetektor trots att åhörarna endast bestod av lokala medier.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.41646
Citera
2008-06-22, 17:38
  #72
Bannlyst
Ungefär som när åklagare Alhelm gick ut och jämförde pirater med mcgäng.

http://www.expressen.se/1.381929

"Överåklagare Sven-Erik Alhem säger till Expressen att fildelningsbrottslingar tillsammans med djurrättsaktivister och kriminella mc-gäng avviker från andra typer av brottslingar. - De har egna normsystem. Därför anser de sig ha moraliskt rätt att gå till angrepp mot alla som de uppfattar som motståndare. Det kan vara allt från otrevlig ton till straffbara hotelser."

Det verkar vara inne hos åklagare att jämföra grupper med mcgäng. Då vet man att folk blir rädda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in