Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-20, 02:53
  #1
Medlem
tjenare, ny instalerad med vista och lite nya saker, tex nytt grafikkort och efter jag dragit in allt det nya dyker jag in på everest för att kolla lite på datorn. det första är att jag har stoppat in 4 gig ram i burken, men den visar bara 3.25gig.. varför? och hur ändrar jag det?
det andra är detta http://data.fuskbugg.se/skalman01/konstigt.jpg
snälla kolla och se om ni kan förstå varför den gör såhär..
den går upp ibland mot 3000 men drar ner sig lika fort igen, varför? och hur fixar jag?
snabba svar hjälp mig ffs =) tackar!
Citera
2008-06-20, 02:55
  #2
Medlem
datajesuss avatar
du ska köra vista 64bit för att få ut hela minnes storleken till att börja med..
sen processor speeden kanske växlar för att spara ström helt enkelt. det är vanligt på processorer som sitter i bärbara bland annat. kanske letat sej in till desktopmarknaden men jag har ingen koll på den biten tyvärr!
Citera
2008-06-20, 03:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
du ska köra vista 64bit för att få ut hela minnes storleken till att börja med..
sen processor speeden kanske växlar för att spara ström helt enkelt. det är vanligt på processorer som sitter i bärbara bland annat. kanske letat sej in till desktopmarknaden men jag har ingen koll på den biten tyvärr!


okej jag kör faktiskt 64bits vista just nu...
jo den hoppar upp och ner hela tiden, aldrig stilla...
Men jag märkte nu oxå att om jag kolalr in i datorn så händer det att processor fläkten stannar lite då och då, vad kan det vara för fel? för lite kräm i datorn kanske?
Citera
2008-06-20, 12:42
  #4
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0lle-
okej jag kör faktiskt 64bits vista just nu...
jo den hoppar upp och ner hela tiden, aldrig stilla...
Men jag märkte nu oxå att om jag kolalr in i datorn så händer det att processor fläkten stannar lite då och då, vad kan det vara för fel? för lite kräm i datorn kanske?

Om processorn minskar i hastighet blir det mindre värme, dvs fläkten kan minska sitt varvtal. Men den bör inte stanna.

En fläkt drar inte speciellt mycket ström, så det lär inte bero på att nätagget är för klent.
Citera
2008-06-20, 13:33
  #5
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0lle-
okej jag kör faktiskt 64bits vista just nu...
jo den hoppar upp och ner hela tiden, aldrig stilla...
Men jag märkte nu oxå att om jag kolalr in i datorn så händer det att processor fläkten stannar lite då och då, vad kan det vara för fel? för lite kräm i datorn kanske?


Kan vara moderkortet som bara stödjer 32-bits adressering av minnet. Kolla om det finns några biosupdates du kan drämma på.

Kan ju vara så att kylningen är effektiv och inte behöver köras för fullt hela tiden också. Men det troliga är att indikationen är riktig och din processor bara kör en tredjedel av klockfrekvensen den borde.

Det där med klockfrekvens ska väl sköta sig självt på moderna datorer, speciellt på en Athlon som i den meningen inte ens borde ha någon FSB eftersom minnescontrollern sitter integrerad i processorn om jag minns det hela rätt.
Men kolla om du kan gå in i bios och öka multipliern. Den borde vara 15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback