• 1
  • 2
2008-06-19, 22:26
Medlem
UnderwearMans avatar
Hejsan därute. Funderar på att efter sommaren byta ut mitt Pearl Target som står i våran replokal då jag känner att jag vill byta upp mig.

Det jag hade tänkt mig var ett set i prisklassen runt tama superstar/pearl export eller ett Roland td9. En lite bättre dubbelpedal då min nuvarande från lazer inte håller för mina krav.

Så nu vill jag att ni skall lista för och nackdelar med aukustiskt vs digitalt. Tanken är att vi så småningom ska kunna göra lite hobbyinspelningar vilket kanske är värt att ha i åtanke.
Citera
2008-06-19, 22:39
Medlem
JockeMedEnKnivs avatar
jag har ett digitalt trumset, och det blir väl lite opersonligt och så kanske, men jag tycker iallafall att det blir riktigt bra ljud, så länge man har bra vst. Jag har ett Yamaha DTXplorer och använder EZdrummer. jag kanske skulle kunna göra en provinspelning på det om du vill.
Citera
2008-06-20, 13:38
Medlem
My©s avatar
Det finns massor med fördelar med ett digitalt trumset...

Ljudvolymen. Man kan ha det hemma och spela utan att störa skiten ur andra. Live-mässigt är det också en enorm fördel. Du slipper bli "inglasad" i en bur och volymen ställs efter lokalens storlek/krav. Tystat och mer realistisk spelkänsla blir det om du köper ett set med nätskinn runt om. Gummi-padsen låter lite högre och är lite stummare att spela på.

Du kan genom att koppla in setet till en dator via midi lägga dina trumspår direkt in i ditt DAW för djupare editering. Det finns ju massor av schyssta trumpluggar att använda. Kanon för övning också!

Mångfald. Köper du ett lite mer avancerat set så finns det stora editeringsmöjligheter i modulen. Du är alltså inte låst vid preset-ljuden utan kan själv bygga ditt trumset. Det gäller bara att läsa manualen och verkligen sätta sig in i hur det funkar. Eftersom du i princip inte köper 1 trumset är det också toppen för olika musikstilar och genrer....

Nackdelen är väl att du troligtvis kommer att få lägga om din spelstil lite. inget dramatiskt men ett digitalt set är ett annat instrument.

Tror inte att du kommer att ångra dig om du satsar på ett TD-9KX (nätskinn runtom)!
Citera
2008-06-20, 18:30
Medlem
Naikons avatar
Jag skulle kört på ett akustiskt. Men jag antar att det är mer ens personliga smak om vad man tycker om det. In my opinion så tycker jag det är väldigt tråkigt och "enformigt" att spela på ett digitalt, inte samma känsla så att säga.
Visst, digtala trumset låter ju mycket bättre och man slipper stämma den, men nej, det är ändå inte något för mig. Jag håller mig till ett akustiskt. Men det är ju helt en smaksak, så det är ju upp till dig!
Citera
2008-06-21, 11:36
Medlem
Forever Winters avatar
Visst kan ett elektroniskt trumset ersätta ett akustiskt, men då talar vi om set i de högre prisklasserna. Jag har aldrig spelat på ett set under 10.000 kr som varit nära att kunna ersätta ett "riktigt", vare sig i responstid eller anslagskänslighet.

På ett akustiskt set lär du dig att spela med olika stilar som får trummorna att låta olika beroende på hur du spelar dem. Det får du inte på ett elektroniskt.
Du slipper stämma dem och det finns ett oändligt utbud av ljud, det är fördelarna.

Live ser det enbart förkastligt ut. Punkt!!!

Om jag skulle skaffa mig elektroniska trummor skulle jag använda riktiga cymbaler fortfarande.
Citera
2008-06-22, 02:17
Medlem
Enligt min åsikt är digitala trumset kasst! Det är verkligen inte alls samma känsla. Visst är det mer praktiskt, men det låter inte lika bra, och på något sätt är det inte lika kul att spela. Grundtanken när man håller på med musik är ju att det ska låta mycket (har själv en 100watts förstärkare i garaget)
Citera
2008-06-22, 03:13
Medlem
Tycker inte du ska köpa digitalt faktigst, finns mycket fördelar men de små nackdelarna gör det surt, en sak till exempel, du kommer tycka det är jävligt tråkigt efter ett tag, tro mig, jag tröttnade av att bara lira hos en polare, det INGEN känsla i det.. Orkar inte göra längre utlägg nu men det saknar känsla helt!!
Citera
2008-06-22, 22:52
Medlem
FuryWithins avatar
Tycker du helt klart ska prova Roland td-12 innan du funderar på ett vanligt. Har grym känsla och onödigt mycket extra funktioner som man kan spendera timmvis på.

Ett exempel på ljudet: http://www.youtube.com/watch?v=2CtgO...eature=related
Citera
2008-06-27, 11:23
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuryWithin
Tycker du helt klart ska prova Roland td-12 innan du funderar på ett vanligt. Har grym känsla och onödigt mycket extra funktioner som man kan spendera timmvis på.

Ett exempel på ljudet: http://www.youtube.com/watch?v=2CtgO...eature=related

har faktist spelat på både td-12 och td-20 (som det i länken) och det är faktist helt fantastiskt vad bra det fungerar. Dock är 28 respektive 50 tusen några tusenlappar över min tänkta budget. Har bestämt mig för aukustiskt nu dels för att jag redan har en fungerande cymbal setup som jag kan ta med mig Och dels för att jag inte har råd med td.9an med nätpads och gummipadsen funkar inte riktigt för mig.

Var inne och provspelade ett tama superstar och ett peal export-set härrom dagen, och är helförälskad i Superstar setet. Skall dock kolla på mapex och premiers varianter i samma Prisklass innan något spikas.
Är det något mer jag bör kolla in?
Citera
2008-06-27, 12:30
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
har faktist spelat på både td-12 och td-20 (som det i länken) och det är faktist helt fantastiskt vad bra det fungerar. Dock är 28 respektive 50 tusen några tusenlappar över min tänkta budget. Har bestämt mig för aukustiskt nu dels för att jag redan har en fungerande cymbal setup som jag kan ta med mig Och dels för att jag inte har råd med td.9an med nätpads och gummipadsen funkar inte riktigt för mig.

Var inne och provspelade ett tama superstar och ett peal export-set härrom dagen, och är helförälskad i Superstar setet. Skall dock kolla på mapex och premiers varianter i samma Prisklass innan något spikas.

Superstar är bra grejer för dom pengarna, köp inte några j-a hyperdrive bara.
Citera
2008-06-28, 19:32
Medlem
Audacias avatar
Jag beställde ett Roland TD9K, med en extra cymbal (Roland CY8) och dubbelpedal av modell DW 7002PT. Var inne på musikbörsen i Stockholm i förra veckan och blev mäkta imponerad över hur bra ljud det var!
Det kommer nog passa perfekt för mig, som bor i villa med ungar och hela paketet. Dock är man ju van vid ett akustiskt sen cirka 15 år tillbaka, så vi får väl se hur det känns!

Är det någon som kan tipsa om en bra och någorlunda billig förstärkare/högtalare så man kan dra på utan lurar när man är ensam hemma?
Citera
2008-06-29, 21:43
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan

Du ska definitivt titta på ett PdP-set. Du får mest kvalitet för pengarna.
För er som inte vet så är PdP i stort sett DW-trummor i annat namn. De tillverkas inte i DW's fabrik utan i Mexico, men av tekniker anställda på DW. Jag tror DW skickade ned 15 av sina tekniker till Mexico för att säkerställa kvaliteten. Det är samma material och all hardware är DW. De har till och med samma grader på fasningen. Dessutom finns det riktigt snygga set.
Ett PdP-set för 15.000 kr motsvarar lätt ett set för 40.000 kr i ett "finare" märke.

Jag sitter på ett Pearl Custom Z nu men kommer att byta till ett PdP snart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in