2008-06-19, 17:51
Medlem
Tjo.
Fick den stora äran idag att städa soprummen. Och vad ligger i ett av soprumen, jo två st spyor.

Så hur stor chans har jag att blivit smittad?
Efter jag hade tagit bort spyan så gick jag till städskrubben och använde rengöringsmedel med sånt där sprit i. Nackdelen med den var att den gick ut
-04. Har den verkan ändå? Sen gjorde jag även rent moppstativet och hinkarna som jag hade smutsigamoppar i. Och mina HÄNDER (under naglarna, nagelbanden o.s.v)med den där gamla rengöringsmedelspriten.

Jag är halvt nojjig att jag har blivit smittad. HATAR magsjuka. Men hur stor är risken? Och om jag har blivit smittad när kommer detta ske?

Det som talar emot att jag har fått någon smitta är.
Spyorna kanske har legat där ett tag och inte har så mkt smitta i sig.
Kanske någon bulletjej som har gått o försökt träffa soptunnorna.

Det som talar för att jag har blivit smittad är.
Att det var jag som tog upp spyorna.
Att jag moppade med blött och då avdunstar ju vattnet när de torkar och tar upp alla illa partiklar och helvetet börjar lukta ännu mera

Mvh
Och tack på förhand.
Citera
2008-06-19, 18:24
Medlem
BrainDisorders avatar
Risken finns alltid med magsjuka, men så länge du tvättar och spritar dig och rengör det du använder och har på dig så borde du klara dig.

Jag jobbade en 4 dagar utav 5 på äldreboende när magsjukan härjade som värst.
Torkade spyor, torkade diarré med inget mer än ett par plasthandskar och ett sånt där värdelöst skyddsförekläde. Åt även utav maten vi fick serverad etc.
Jag klarade mig galant, det gjorde inte så många andra.
Ren tur säkerligen, men ändå.

Du märker nog ganska snabbt om du har fått magsjuka.
Dessutom måste inte spyor automatiskt betyda magsjuka, eller är det något som florerar?
Citera
2008-06-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Dessutom måste inte spyor automatiskt betyda magsjuka, eller är det något som florerar?

Jag antar att du menar om det går magsjuka med det fina ordet "florerar". Så nej inte vad jag vet. Det är ju ett bostadsområde som är rätt stort.

Hmm mina nära säger att det ev kan vara matrester som runnit ut från någon påse. Det brukar tydligen lukta spya om det. För i den första som jag hittade så låg det lite "ris" eller nåt i mitten typ som "kaffetallrik" sen nåt gult runt om som hade runnit.

Och detta var i morse runt 08:30. Så om jag blev smittad så borde jag ju få skiten inatt eller tidigt imorgon.

Men tack för ditt snabba svar som lugnade mig lite

Mvh
Citera
2008-06-22, 02:36
Medlem
Eliza CTs avatar
Man bör ju alltid använda skyddskläder och handskar. Rätt utfört så är risken inte så stor. Se till att handspriten kommer att vara ny.
Har arbetat på infektionsklinik och där gällde skyddskläder, munskydd och handskar - bland svårt smittade. Blev aldrig något problem.
Hoppas du känner dej bra nu - men var beredd på att detta kan hända och skydda dej.
Mvh
Citera
2008-06-22, 09:04
Medlem
Kan ju berätta för alla som har legat sömnlösa och undrat om jag har blivit sjuk eller ej. Att jag INTE blev som smittad tur är. Och i sånna här fall tackar jag det högre makter som jag inte tror på i vanliga fall

Mvh
Citera
2008-06-22, 12:11
Medlem
pungsorks avatar
Chansen finns också att man tillhör dom 20% av befolkningen som pga en genetisk mutation, är immuna mot det vanligaste magsjukeviruset

Citat:
Ursprungligen postat av rasus
Kan ju berätta för alla som har legat sömnlösa och undrat om jag har blivit sjuk eller ej. Att jag INTE blev som smittad tur är. Och i sånna här fall tackar jag det högre makter som jag inte tror på i vanliga fall

Mvh
Citera
2008-06-22, 14:44
Medlem
Kan man få magsjuka fastän de bara är en fyllespya från en frisk person?
Citera
2008-06-22, 18:19
Medlem
Fru Vs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunten
Kan man få magsjuka fastän de bara är en fyllespya från en frisk person?

nej, såvida inte den individen kräktes pga magsjuka pga virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in