2008-06-19, 00:42
Medlem
Vi är ju vana vid färgerna gult, grönt, rött eller blått tillexempel, och vi är vana vid geometriska formen som cirkel, kub, trekant eller kvadrat.

Men tror ni att det kan finnas färger eller former som ingen sätt, eller kan man föreställa sig en färg/form som inte finns?
Citera
2008-06-19, 00:44
Medlem
Nagaxs avatar
Jag tror det är helt omöjligt att tänka sig exempelvis en ny färg. Det finns liksom inte registrerat om man inte en gång sett det.
Citera
2008-06-19, 01:08
Medlem
csts avatar
Hur skulle en sådan färg eller form se ut? Jag känner att jag inte kan tänka utanför fyrkanten riktigt.
Citera
2008-06-19, 14:11
Medlem
West-ens avatar
Den här frågan har ställts så många gånger så jag vet inte vad, och varje gång så blir jag förundrad över det underliga resonemanget.
Nåja, här har du en tråd där det just diskuterades vilt: https://www.flashback.org/showthread.php?t=548469
Jag har ett långt inlägg (#33) där jag försökte förklara grundläggande.
Form tycker jag är rätt uppenbart, hur då ny?
Det vore isåfall om vi använde mer än 3 rumsdimensioner, då dessa former är lite svåra att föreställa sig och identifiera.
Citera
2008-06-20, 21:08
Bannlyst
Umami, smaken vi västerläningar inte ofta känner till. Så ja, det lär finnas andra färger.
Citera
2008-06-22, 02:00
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawalux
Umami, smaken vi västerläningar inte ofta känner till. Så ja, det lär finnas andra färger.

Smaker och färg är ju gaaanska långt ifrån varandra dock..
Citera
2008-06-23, 15:21
Medlem
Nejtack sittners avatar
Färger är omöjligt att se/finna nya, då det finns ett givet färgspektrum, dock former...

Nå, först har du 3 rumsdimensioner i detta rum kan du uppfatta allt du kan uppfatta i dagsläget. Läger vi till den 4e dimensionen så kan du se saker i ditt rum röra sig. Det enda sättet att se saker som inte hänger ihopp med det du vanligen ser är väl antagligen att förstå de andra dimensionerna och skapa objekt i våran 3D uppfattade värld, vilket kanske skulle bli problematiskt. Precis som West-en skrev.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fifth_dimension

Vill du uppleva färger och geometriska former på ett sätt du aldrig gjort så kan du alltid testa någon stark psykedelika?
Citera
2008-06-23, 22:07
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Hur skulle en sådan färg eller form se ut? Jag känner att jag inte kan tänka utanför fyrkanten riktigt.

en neonsvart enhörning kanske.
Citera
2008-06-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Smaker och färg är ju gaaanska långt ifrån varandra dock..
Mjae. Finns nog allt ett begränsat antal smaker, som vi känner till.

Smaker vi inte har smakat, lukter vi inte har luktat, färger vi inte har sett, känslor vi inte har känt, ljud vi inte har hört... Same shit.
Citera
2008-06-25, 02:57
Medlem
Remixxxs avatar
Vilken upplevelse det hade varit att se en färg man inte sett!
Citera
2008-06-25, 03:50
Medlem
West-ens avatar
Det intressanta vore om det på något sätt är möjligt att stimulera hjärnan till att tolka ett visst synstimuli som en ny färg.
För att svara på den frågan bör vi först lista ut hur vi egentligen upplever färg. Upplever vi den likadant?
Finns det ett visst antal sätt att uppleva det på (färger) som hjärnan tilldelar olika frekvenser?
Eller utvecklas sätten (färgerna) allt eftersom vi utvecklas som barn?
Är det fråga om det senare så bör det ju på något sätt, via psykoterapeutiska sessioner (säg hypnos) eller psykedeliska droger (säg LSD), just vara möjligt att programmera om hjärnans grundfunktioner, att lägga till ytterligare en upplevelse.
Man kan spåna vidare på det här och undra vad som skulle hända om synnerven helt plötsligt breddas med information, om vi lägger till ett bredare spektrum.

Låt oss säga att vi odlar fram ögon, genetiskt designade människoögon, som besitter i fjärde tapp, och därmed har förmågan att plocka upp tetrakromatiskt färgseende.
Man spekulerar om dessa redan finns hos en liten del av befolkningen (läs kvinnor) där den skall ligga någonstans inom det redan synliga spektrumet, nära en annan tapp, och därmed bredda noggrannheten. Detta eftersom vissa kvinnor anses ha extrem nyanskännedom, där de kan skilja mellan färger som gemene man skulle se som identiska.
Nåja tillbaka till det genetiska ögat, om vi skulle göra så att den här fjärde tappen arbetar inom IR-området exempelvis, det vill säga en bit över (eller under beroende på hur man ser det) röd tapp i frekvensbandet.
Detta måste innebära en bredare signal överförs via synnerven, och därmed kommer hjärnan få in mer information än normalt.
Det är här jag undrar vad som skulle hända, skulle hjärnan ignorera denna fjärde kanal (filtrera bort i thalamus som skräp), eller skulle den plocka upp den?

Om det senare är fallet, kommer hjärnan att bredda de nuvarande färgnyanserna för att se riktigt mörk och dov röd som IR, och förlora lite röda nyansskillnader.
Eller, kommer hjärnan (här är topicfrågan) att tilldela denna IR-strålning en helt egen färg? Hur kommer denna att upplevas?
Kommer patienten att ha en mycket mäktig upplevelse som Remixxx säger?
Kommer personen ifråga att kunna se fjärrkontrollens diod, och upptäcka vissa varma älgar i barrskogen?
Frågorna är många och svaren okända, därmed är det här klassificerat som filosofi.

Men om vi antar hela det här scenariot måste vi åtminstone kunna komma överens om att färgseende är subjektivt och inviduellt, det handlar om den egna personens upplevsle.
Färger är därmed inte absoluta, och andra kan uppleva dem på helt annorlunda sätt.

Därmed är mitt sätt det korrekta. Eller?
Min röda är den absoluta, kan det vara så att någon annan ser röd som grön?
Kan detta vara förklaringen till varför vi har olika favoritfärger?

Spekulerandet är ett faktum!
Citera
2008-06-25, 11:56
Medlem
Det handlar om kognition mer än perception.
Det är ett studerat ämne inom kognitiv antropologi.
En stam i sydamerika har bara "färgerna" svart och vitt i sitt språk.
Dom skiljer alltså inte på blått och indigo. Men dom är inte färgblinda.
Japaner skiljer inte på ljuden R och L.
Svenskar skiljer inte mellan hundra olika sorters snö som inuiterna kan göra.
Sibirierna hör distinkta övertoner i vindens sus och bäckens brus.
Det har att göra med kultur.
Det man inte behöver uppfatta, det uppfattar man inte.
Det har att göra med överlevnadsinstinkter.
Uppfattar man allt så kan man inte fungera.
Människor måste kategorisera och sortera ut vissa saker.
Annars skulle vi inte kunna kalla något för "rött",
eftersom det är en annorlunda färg varje gång vi tittar.
Man talar om "rödhet" inom fenomenologi.
(Hur vet man att det jag kallar rött är samma rött som du säger dig se?)
Var går gränsen mellan rött och orange, eller rött och lila?
Det är en subjektiv upplevelsebaserad kunskap,
som delas kulturellt av flera människor samtidigt.
"Shared praxis" kallas det, flera människor säger att Ferrari-bilar är röda som äpplen,
då blir dom det också.
Jag säger att väggen jag målat röd är röd som en blodapelsin, då blir den det.
Det är relationellt hela tiden, och bara jämförbart för dom som vet vad man jämför med.
Det man ser påverkas av ens kultur.
Både om "rött" finns överhuvudtaget, och vad "rödhet" är,
är sociala konstruktioner.

Det gäller alla sinnesintryck, visuell, audiell, känsel, doft, smak, till och med känslor och motivationer.

Kognitiv antropologi, Fenomenologi,
men också Buddhism säger samma sak.
Första versen i Dhammapada handlar om att "sinnet kommer före erfarenheten".
Det man erfar påverkas av sinnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in