2008-06-18, 21:24
Medlem
Kattgrevens avatar
Hejsan, jag har nu kpt en ny dator _utan_ OS fr jag tnkte att det vore billigast o tanka ett OS olagligt.

Datorn:
Intel core 2 duo 3.0ghz
4gig ram
9800GTX

Vet inte om jag ska kra XP eller Vista, har hrt att Vista inte r s stabilt o blir jobbigt att uppdatera osv. Sen samtidigt vill jag ha dx10 och hela mina ramminnen och inte bara 3.2. Men sen finns det ju XP 64bits, men r det bra?

Har letat runt efter torrents men vet inte vilken som gller. Om ngon kunde vara snll och bertta vilket operativsystem som passar mig bst, eller helt enkelt lnka ngon torrent! r inte s bra p datorer s drfr jag ber om hjlp.

Tack p frhand.
Citera
2008-06-18, 21:26
Medlem
[NMK]s avatar
Varfr inte skaffa bda? Sen hoppa mellan dem beroende p vad du gr eller knner fr.
Citera
2008-06-18, 21:29
Medlem
Kattgrevens avatar
Nj, tycker det blir krngligt med dualboot.
Citera
2008-06-18, 21:32
Medlem
supermassives avatar
Vista kan sega ner en del, jag har Vista sjlv. Installerade Bioshock till datorn, men det funkade inte p min dator fastn den r riktigt bra och ska kunna klara av det spelet. Kanske inte berodde p just att det var Vista jag har, men vettefan vad det annars kunde ha varit.
Citera
2008-06-18, 22:04
Medlem
Dust0rs avatar
Kr p Vista 32bit.

Dels fr att du fr upptcka sjlv att Vista inte alls r "krngligt att uppdatera" eller "okompatibelt med allt". Det har fungerat klockrent fr mej i ver ett r utan nn krash. Jag vet inte var du ftt ostabilt ifrn?

hade vissa problem med att installera det dock p ett raidsystem med SATA diskar, men det lste sej ltt med rtt drivrutiner p en floppy(...hall 2007/2008!?)

Sen om du vill kra 64bit s ven hr rekommenderar jag Vista.

Har XP64 mer drivers n Vista64 ute?
Jag tror inte det.

Vista 64 r det r det jag kr nu, och har gjort i snart 2 mnader.
Men hr r det fortfarande drivrutiner som saknas till viss hrdvara. T.ex ett TV-kort jag har finns det inte drivisar till (n)? (Hauppauge PVR-350)
Men det gller ju inte Vista 64 specifikt, utan all 64bit OS.

Drivrutiner till "normal" hrdvara finns det givetvis. GFX/Mobo etc.

Problem ven hr vid installation dock.
Fick bluescreen om och om igen nr jag endast hade sata-diskar/DVD's i.
Vet inte nnu vad eller varfr det skedde, men det lste sej nr jag kopplat ur 2 av 3 sata-diskar och bytt ut sata-dvd'n mot en vanlig IDE.
Jag kr ej raid i detta systemet nu pga de bluescreens. :<

Om du vill prova Vista, s brja med 32bit.
Citera
2008-06-19, 12:45
Medlem
Kattgrevens avatar
Tack fr tipset Dust0r, men jag har bestmt mig fr 64bit.

S gubbar, skulle ngon kunna lnka i PM till en bra torrent?
Senast redigerad av Kattgreven 2008-06-19 kl. 12:48.
Citera
2008-06-19, 12:46
Medlem
[NMK]s avatar
0.08. Viss spridning av upphovsrttskyddat material r frbjudet

Det r inte tilltet att efterfrga eller publicera direktlnkar som ger tillgng till upphovsrttskyddade filer och material som exempelvis musik, filmer och datorprogram utan upphovsmannens tillstnd. Inte heller r det tilltet att anvnda forumet som redskap fr sdan spridning. Dremot r det tilltet att lnka till webbplatser och program som mjliggr detta, samt ven diskutera mnet som sdant.

Skulle ta bort lnken om jag var du.
Citera
2008-06-19, 13:43
Medlem
datajesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Kr p Vista 32bit.

Dels fr att du fr upptcka sjlv att Vista inte alls r "krngligt att uppdatera" eller "okompatibelt med allt". Det har fungerat klockrent fr mej i ver ett r utan nn krash. Jag vet inte var du ftt ostabilt ifrn?

...

Problem ven hr vid installation dock.
Fick bluescreen om och om igen nr jag endast hade sata-diskar/DVD's i.
Vet inte nnu vad eller varfr det skedde, men det lste sej nr jag kopplat ur 2 av 3 sata-diskar och bytt ut sata-dvd'n mot en vanlig IDE.
Jag kr ej raid i detta systemet nu pga de bluescreens. :<

frst har du aldrig haft en krash, sen har du det.. hm..

ts: kr vista64bit, annars blir du bara less. klart xp fungerar kalas, men med dom grejjerna du kpt s blir det inte riktigt lika roligt utan vista tyvrr..
Citera
2008-06-19, 15:23
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
frst har du aldrig haft en krash, sen har du det.. hm..

Med Vista 32 har jag aldrig haft problem.
Problemet du quotade hade med 64 att gra.
Citera
2008-06-19, 15:24
Medlem
datajesuss avatar
ah sorry! mitt fel, heh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in