2008-06-18, 21:24
Medlem
Kattgrevens avatar
Hejsan, jag har nu köpt en ny dator _utan_ OS för jag tänkte att det vore billigast o tanka ett OS olagligt.

Datorn:
Intel core 2 duo 3.0ghz
4gig ram
9800GTX

Vet inte om jag ska köra XP eller Vista, har hört att Vista inte är så stabilt o blir jobbigt att uppdatera osv. Sen samtidigt vill jag ha dx10 och hela mina ramminnen och inte bara 3.2. Men sen finns det ju XP 64bits, men är det bra?

Har letat runt efter torrents men vet inte vilken som gäller. Om någon kunde vara snäll och berätta vilket operativsystem som passar mig bäst, eller helt enkelt länka någon torrent! Är inte så bra på datorer så därför jag ber om hjälp.

Tack på förhand.
Citera
2008-06-18, 21:26
Medlem
[NMK]s avatar
Varför inte skaffa båda? Sen hoppa mellan dem beroende på vad du gör eller känner för.
Citera
2008-06-18, 21:29
Medlem
Kattgrevens avatar
Njä, tycker det blir krångligt med dualboot.
Citera
2008-06-18, 21:32
Medlem
supermassives avatar
Vista kan sega ner en del, jag har Vista själv. Installerade Bioshock till datorn, men det funkade inte på min dator fastän den är riktigt bra och ska kunna klara av det spelet. Kanske inte berodde på just att det var Vista jag har, men vettefan vad det annars kunde ha varit.
Citera
2008-06-18, 22:04
Medlem
Dust0rs avatar
Kör på Vista 32bit.

Dels för att du får upptäcka själv att Vista inte alls är "krångligt att uppdatera" eller "okompatibelt med allt". Det har fungerat klockrent för mej i över ett år utan nån krash. Jag vet inte var du fått ostabilt ifrån?

hade vissa problem med att installera det dock på ett raidsystem med SATA diskar, men det löste sej lätt med rätt drivrutiner på en floppy(...hallå 2007/2008!?)

Sen om du vill köra 64bit så även här rekommenderar jag Vista.

Har XP64 mer drivers än Vista64 ute?
Jag tror inte det.

Vista 64 är det är det jag kör nu, och har gjort i snart 2 månader.
Men här är det fortfarande drivrutiner som saknas till viss hårdvara. T.ex ett TV-kort jag har finns det inte drivisar till (än)? (Hauppauge PVR-350)
Men det gäller ju inte Vista 64 specifikt, utan all 64bit OS.

Drivrutiner till "normal" hårdvara finns det givetvis. GFX/Mobo etc.

Problem även här vid installation dock.
Fick bluescreen om och om igen när jag endast hade sata-diskar/DVD's i.
Vet inte ännu vad eller varför det skedde, men det löste sej när jag kopplat ur 2 av 3 sata-diskar och bytt ut sata-dvd'n mot en vanlig IDE.
Jag kör ej raid i detta systemet nu pga de bluescreens. :<

Om du vill prova Vista, så börja med 32bit.
Citera
2008-06-19, 12:45
Medlem
Kattgrevens avatar
Tack för tipset Dust0r, men jag har bestämt mig för 64bit.

Så gubbar, skulle någon kunna länka i PM till en bra torrent?
Senast redigerad av Kattgreven 2008-06-19 kl. 12:48.
Citera
2008-06-19, 12:46
Medlem
[NMK]s avatar
0.08. Viss spridning av upphovsrättskyddat material är förbjudet

Det är inte tillåtet att efterfråga eller publicera direktlänkar som ger tillgång till upphovsrättskyddade filer och material som exempelvis musik, filmer och datorprogram utan upphovsmannens tillstånd. Inte heller är det tillåtet att använda forumet som redskap för sådan spridning. Däremot är det tillåtet att länka till webbplatser och program som möjliggör detta, samt även diskutera ämnet som sådant.

Skulle ta bort länken om jag var du.
Citera
2008-06-19, 13:43
Medlem
datajesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Kör på Vista 32bit.

Dels för att du får upptäcka själv att Vista inte alls är "krångligt att uppdatera" eller "okompatibelt med allt". Det har fungerat klockrent för mej i över ett år utan nån krash. Jag vet inte var du fått ostabilt ifrån?

...

Problem även här vid installation dock.
Fick bluescreen om och om igen när jag endast hade sata-diskar/DVD's i.
Vet inte ännu vad eller varför det skedde, men det löste sej när jag kopplat ur 2 av 3 sata-diskar och bytt ut sata-dvd'n mot en vanlig IDE.
Jag kör ej raid i detta systemet nu pga de bluescreens. :<

först har du aldrig haft en krash, sen har du det.. hm..

ts: kör vista64bit, annars blir du bara less. klart xp fungerar kalas, men med dom grejjerna du köpt så blir det inte riktigt lika roligt utan vista tyvärr..
Citera
2008-06-19, 15:23
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
först har du aldrig haft en krash, sen har du det.. hm..

Med Vista 32 har jag aldrig haft problem.
Problemet du quotade hade med 64 att göra.
Citera
2008-06-19, 15:24
Medlem
datajesuss avatar
ah sorry! mitt fel, heh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in