• 1
  • 2
2008-06-18, 21:00
Medlem
bär_min_gitarrs avatar
Hej!

Kollat runt lite i trådar och Line 6 TonePort nämns emellanåt. Tänkte att jag lika gärna kunde starta en tråd om den.
Länk till produkten:
http://www.thomann.de/se/line6_toneport_gx.htm

Jag ska snart införskaffa mig en elgitarr och har då givetvis funderat över förstärkare också. Frågan är då, går det att ersätta en förstärkare med en sådan jag länkar till ovan?

Min stereo är det inga fel på och det går att kräma på rätt bra om jag skulle vilja.
Duger det med den billiga modellen? Annars tror jag inte att det är något alternativ och får nog satsa på en vanlig förstärkare.
Citera
2008-06-18, 21:32
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bär_min_gitarr
Hej!

Kollat runt lite i trådar och Line 6 TonePort nämns emellanåt. Tänkte att jag lika gärna kunde starta en tråd om den.
Länk till produkten:

Jag ska snart införskaffa mig en elgitarr och har då givetvis funderat över förstärkare också. Frågan är då, går det att ersätta en förstärkare med en sådan jag länkar till ovan?

Min stereo är det inga fel på och det går att kräma på rätt bra om jag skulle vilja.
Duger det med den billiga modellen? Annars tror jag inte att det är något alternativ och får nog satsa på en vanlig förstärkare.

Bra alternativ, ja.

Jag skulle skaffa UX1:an ifall du vill spela in sång och så i framtiden.

Men annars funkar den billigaste bra.
Citera
2008-06-18, 21:35
Bannlyst
Så bra är den inte... Pod xt och den andra Line6 dosan är bättre alternativ.

Jag använder zoom g2.1u, den är bra vid vanligt spelande men inte överdriver bra vid inspelning. Kanske beror på ljudkort dock...
Citera
2008-06-18, 21:35
Medlem
Froodriks avatar
Den är allt bra, men tänk på att du måste ha den inkopplad i en dator..
Citera
2008-06-18, 21:39
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tycker den där funkar utmärkt och personligen anser jag att den låter mycket bättre än t ex Guitar Rig som egentligen är en helt mjukvarubaserad alternativ produkt. Om man tittar på nästa "steg" i förstärkarmodellering (om vi håller oss inom Line6:s produkter) så är det en POD. Den listar väl runt 3000 spänn tror jag (POD XT, inte senaste modellen X3 alltså). Den mest uppenbara skillnaden mellan TonePort och POD är ju att du kan slita med dig POD:en vart som helst och även ha den som effektprocessor till en vanlig stärkare. Med TonePort är du ganska låst vid att ha gitarren vid datorn.

Om du inte hade tänkt att springa ut och lira live under den närmsta tiden så tycker jag att TonePort är ett jävligt bra val. Men om du planerar att repa med något band eller lira live så är det bättre att du tar en titt på POD, alternativt den billigare konkurrenten V-Amp.
Citera
2008-06-18, 21:42
Bannlyst
En tips är att gå in på www.youtube.com å söka på produkten å kolla hur d låter för olika personer.

Nospheratu har du kollat Gustavo Guerras videos me Guitar rig ? Om inte, gör det så ändrar du nog uppfattning om programmet.

Och vill du lira live/repa så är Zoom G2 eller G2.1u ett bättre alternativ än V-Amp och enligt mig till och med POD...
Citera
2008-06-18, 21:57
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bär_min_gitarr
Hej!

Länk till produkten:

Ska du ha den hemma för att öva och lira rent allmänt ?

Jag skulle absolut inte ersätta min stärkare med en TonePort, jag får inte alls samma feeling när jag lirar genom datorn och ut i stereon som när jag lirar med stärkarn. Det känns jävligt tunnt och jag får inte alls samma svar som med min lilla combo.

Ska du spela in så är den dock absolut att föredra framför att micka upp stärkare !

Min åsikt
Citera
2008-06-18, 21:59
Medlem
bär_min_gitarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Bra alternativ, ja.

Jag skulle skaffa UX1:an ifall du vill spela in sång och så i framtiden.

Men annars funkar den billigaste bra.
Ja, såg det nu att UX1:an har mic-ingång också.

Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Om du inte hade tänkt att springa ut och lira live under den närmsta tiden så tycker jag att TonePort är ett jävligt bra val. Men om du planerar att repa med något band eller lira live så är det bättre att du tar en titt på POD, alternativt den billigare konkurrenten V-Amp.
Jag spelar hemma just nu, antingen själv eller med en kompis. Så inom den närmsta framtiden är det inga problem att ha den kopplad till datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Randyrhoads22
En tips är att gå in på www.youtube.com å söka på produkten å kolla hur d låter för olika personer.
Lyssnade lite nu. Går att få väldigt varierande ljud måste jag säga, och det låter helt ok i mina öron.
Citera
2008-06-18, 22:09
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randyrhoads22
Nospheratu har du kollat Gustavo Guerras videos me Guitar rig ? Om inte, gör det så ändrar du nog uppfattning om programmet.
Nja, jag vet inte riktigt. Jag kollade och killen är ju duktig på att lira, och det känns som att du tycker att Guitar Rig är jättebäst bara därför. Dino kör POD på hela plattan Obsolete, det är lika knasigt att påstå att POD äger Marshall bara för det. Grejen är att på det kassa ljudet som ligger på en video så går det inte att bilda sig en uppfattning om hur bra själva förstärkarmodelleringen är. Jag tror t om det är svårt att uppfatta på en youtubevideo om ett gitarrljud är äkta rörförstärkt, lajnat genom en pod eller genom Guitar Rig. Man måste ju liksom sitta med grejerna själv för att avgöra vad som låter bäst.

Jag har provat Guitar Rig, det är en bra produkt men personligen tycker jag inte riktigt den kan mäta sig med en POD.
Citera
2008-06-18, 22:13
Bannlyst
Citat:
Nja, jag vet inte riktigt. Jag kollade och killen är ju duktig på att lira, och det känns som att du tycker att Guitar Rig är jättebäst bara därför. Dino kör POD på hela plattan Obsolete, det är lika knasigt att påstå att POD äger Marshall bara för det. Grejen är att på det kassa ljudet som ligger på en video så går det inte att bilda sig en uppfattning om hur bra själva förstärkarmodelleringen är. Jag tror t om det är svårt att uppfatta på en youtubevideo om ett gitarrljud är äkta rörförstärkt, lajnat genom en pod eller genom Guitar Rig. Man måste ju liksom sitta med grejerna själv för att avgöra vad som låter bäst.

Jag har provat Guitar Rig, det är en bra produkt men personligen tycker jag inte riktigt den kan mäta sig med en POD.

Smaken är som baken... Jag lirade en gitarrtävling uppe i sthlm där man enbart fick använda Guitar Rig, det är nog mest därför jag gillar det. Har bara testat POD ett antal gånger på nån musikbörsen här å där. POD:en är ju bra för att du har mer använding av den utanför studion, men nog fan måste du erkänna att ljudet blir bättre me Guitar Rig än me en POD när man spelar in i datan ?
Citera
2008-06-18, 22:22
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ska du ha den hemma för att öva och lira rent allmänt ?

Jag skulle absolut inte ersätta min stärkare med en TonePort, jag får inte alls samma feeling när jag lirar genom datorn och ut i stereon som när jag lirar med stärkarn. Det känns jävligt tunnt och jag får inte alls samma svar som med min lilla combo.

Ska du spela in så är den dock absolut att föredra framför att micka upp stärkare !

Min åsikt
Meh! Han ska ju inte ersätta någon stärkare heller, just nu har han ju ingenting. Jo en gitarr förresten. Klart grabben ska ha en TonePort.

Hehe, nej, jag skulle heller inte byta min stärkare mot en TonePort. Men lite grann så är det ju nästan som att köpa bil när man köper förstärkare. Stärkare är ju inte gratis så man lär ju veta ungefär vilken ljudbild man vill ha innan man köper något. Det jag tycker är bra med POD:en och TonePort är ju att en nybörjare kan ju prova en himla massa simulerade förstärkare innan de byter upp sig till the real shit. Jag är t ex rätt säker på att killar som Keith Richards vet ganska exakt vad han vill ha innan han kliver in på Musikbörsen och shoppar, men det tar ju ett tag innan man är där liksom.
Citera
2008-06-18, 22:26
Medlem
bär_min_gitarrs avatar
Citat:
Meh! Han ska ju inte ersätta någon stärkare heller, just nu har han ju ingenting. Jo en gitarr förresten. Klart grabben ska ha en TonePort.

Hehe, nej, jag skulle heller inte byta min stärkare mot en TonePort. Men lite grann så är det ju nästan som att köpa bil när man köper förstärkare. Stärkare är ju inte gratis så man lär ju veta ungefär vilken ljudbild man vill ha innan man köper något. Det jag tycker är bra med POD:en och TonePort är ju att en nybörjare kan ju prova en himla massa simulerade förstärkare innan de byter upp sig till the real shit. Jag är t ex rätt säker på att killar som Keith Richards vet ganska exakt vad han vill ha innan han kliver in på Musikbörsen och shoppar, men det tar ju ett tag innan man är där liksom.
Det har du faktiskt rätt i!

Går det att variera ljudet lika mycket vilken gitarr jag än köper (har ingen ännu), eller har alla gitarrer ett lite eget ljud?

Just nu lutar det faktiskt åt en Toneport GX, eller en UX1.

Btw, grabben?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in