• 1
  • 2
2008-06-18, 19:42
Medlem
My name is Earls avatar
Jag har en hund p 7 r som har ftt artros, det har succesivt blivit smre genom det senasta ret, och han fr Rimadyl (smrtstillande) och glukosamin som kosttillskott.
Den senasta mnaden tycker jag han har blivit mycket smre, gr lngsamt p promenaderna, och ibland vill han inte med, han haltar ibland och det kan ocks emellant se ut som ena frambenet "scker ihop".

Det trkiga r att frskringen inte vill tcka nn som helst behandling som har med det att gra, d det r en blandrashund och inte har varit frskrad hos dom sedan fyra mnaders lder.

Jag r vl medveten om att jag p ett tidspunkt blir tvungen att avliva honom; men hur lngt ska man lta det g, och hur vet man?

Finns det nn hr som har erfarenheter att dela med sig av?
Citera
2008-06-18, 21:56
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Jag har en hund p 7 r som har ftt artros, det har succesivt blivit smre genom det senasta ret, och han fr Rimadyl (smrtstillande) och glukosamin som kosttillskott.
Den senasta mnaden tycker jag han har blivit mycket smre, gr lngsamt p promenaderna, och ibland vill han inte med, han haltar ibland och det kan ocks emellant se ut som ena frambenet "scker ihop".

Det trkiga r att frskringen inte vill tcka nn som helst behandling som har med det att gra, d det r en blandrashund och inte har varit frskrad hos dom sedan fyra mnaders lder.

Jag r vl medveten om att jag p ett tidspunkt blir tvungen att avliva honom; men hur lngt ska man lta det g, och hur vet man?

Finns det nn hr som har erfarenheter att dela med sig av?

Det r bara du som kan avgra.
Nr din vn har smrtor och inte har ngon gldje kvar i livet s r det dags. Med en ldre hund har man ingen nytta av frskring heller d troligen alldeles fr mnga leder r angripna.
Ledsen - men den dr dagen kommer fr alla oss djurgare som bryr sej om vra familjmedlemmar. Din veterinr har nog ocks en sikt om nr det r dags att ta adj.
Mvh
Citera
2008-06-18, 22:07
Medlem
Ronilles avatar
Ja, hade en tik som blev 14 r. Men det sista halvret blev hon drastiskt smre och hon kunde inte g eller stta sig ordentligt. Det vara bara att ta det tunga men rtta beslutet och lta henne somna in. Otroligt jobbigt men det r det mest humana man kan gra.

Detta lter lite flummigt men jag sg till mig sjlv. Har levt med reumatism i tio r och veterinren sa att det var som det gnger tre. D var beslutet enkelt fr mig fr p ngot stt s kunde jag frst vilken smrta det var.
Citera
2008-06-18, 22:25
Medlem
Arasalls avatar
Precis samma gick jag genom fr nstan tv r sen med min rottistik. Hon hade fel p hften, och orkade g mindre och mindre. Det var ju liksom inget att gra t. Beslutet var ganska enkelt att fatta - det grundade sig helt enkelt p att den dag hon inte hade minsta nje av att leva, d var det ver.

Hon blev 9 r. Jag ser henne framfr mig n idag, det sista andetaget hon tog, p veterinrens golv. Det var som om hon tog farvl av livet med lttnad. "Det var bra, matte. Det var dags att g nu ..."

Och nu blar jag igen
Citera
2008-06-18, 22:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Precis samma gick jag genom fr nstan tv r sen med min rottistik. Hon hade fel p hften, och orkade g mindre och mindre. Det var ju liksom inget att gra t. Beslutet var ganska enkelt att fatta - det grundade sig helt enkelt p att den dag hon inte hade minsta nje av att leva, d var det ver.

Hon blev 9 r. Jag ser henne framfr mig n idag, det sista andetaget hon tog, p veterinrens golv. Det var som om hon tog farvl av livet med lttnad. "Det var bra, matte. Det var dags att g nu ..."

Och nu blar jag igen

Jo jag vet. Det r ett mycket svrt tillflle men vi har ansvar fr att dom inte plgas. Fr min del r det snart 9 r sen "sist" men vet att vr nuvarande vn inte lever i evigheter. Det r en sak vi tyvrr fr leva med - men gldjen vi haft alla ren mste sen bli dom goda minnena.
Mvh
Citera
2008-06-18, 23:09
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall

Och nu blar jag igen

Det finns de som anser att kramar inte hr hemma p FB, men jag vet hur det r s: *kram p dig*
Citera
2008-06-19, 01:22
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Det finns de som anser att kramar inte hr hemma p FB, men jag vet hur det r s: *kram p dig*

Nej, kanske ska man spara kramar till viktiga tillfllen.
Men jag vill ocks skicka en nu!
Skickar en VARM KRAM ocks!
Citera
2008-06-19, 08:31
Medlem
My name is Earls avatar
Tack fr svar.
Jag ska till veterinren p Tisdag s fr vi se vad han sger, hunden har ocks ftt nt skit p en baktass han slickar p, det ser ut som skavsr, vi fr ta en dag i snder nu.
Jag har sjlv artros och vet ju hur det knns, och jag vill ju inte att han plgas, jag kanske r verbeskyddande och bldig; men det fr jag ju leva med.
Just nu knns det inte s bra.
Citera
2008-06-19, 09:47
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Tack fr svar.
Jag ska till veterinren p Tisdag s fr vi se vad han sger, hunden har ocks ftt nt skit p en baktass han slickar p, det ser ut som skavsr, vi fr ta en dag i snder nu.
Jag har sjlv artros och vet ju hur det knns, och jag vill ju inte att han plgas, jag kanske r verbeskyddande och bldig; men det fr jag ju leva med.
Just nu knns det inte s bra.

Nej, du r inte verbeskyddande och bldig utan tnker vettigt och sunt i denna svra stund. Fr svrt r precis vad det r. Har man aldrig haft ett djur r det oerhrt svrt att frestlla sig vilken vnda det r och vilket otroligt svrt beslut man tvingas ta. Det r ju trots allt en i familjen...

G till veterinren och prata med dem ofta r ju de rttfram och sger vad de tycker i sdana hr fall.
Citera
2008-06-24, 16:48
Medlem
My name is Earls avatar
Mirakel!

Han hade blivit smre och smre dom senasta veckorna, och i dag skulle vi till veterinren (jag var instlld p avlivning); men dsprang han runt, glatt som innan han blev dlig, s nt veterinrbesk blev det inte.

Jag kom att tnka p att jag hadde sett en knl p hans ena baktass (inte dr han gr) p typ smalbenet, den har nstan frsvunnit ocks, samband?
Citera
2008-06-24, 19:09
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Han hade blivit smre och smre dom senasta veckorna, och i dag skulle vi till veterinren (jag var instlld p avlivning); men dsprang han runt, glatt som innan han blev dlig, s nt veterinrbesk blev det inte.

Jag kom att tnka p att jag hadde sett en knl p hans ena baktass (inte dr han gr) p typ smalbenet, den har nstan frsvunnit ocks, samband?

Kan bara sga jag r glad fr denna dag - men du fr vara observant s du mrker nr det r dags. Man vill ju inte grna se detta framfr sej s det gller att inte bli blind fr ett djur som har ont. (skriver av egen erfarenhet)
Hoppas ni fr en bra tid tillsammans kanske ven av denna sommar! Men inga lngpromenader!
Mvh
Citera
2008-06-24, 19:27
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Men inga lngpromenader!
Mvh

Allt r ju relativt, jag har sjlv dligt kn och hft, s vi gr lite flera gngar om dagen, s det blir ju samma strcka.
Det r en dobberman och han krver ju mycket aktivitet, och jag bor p landet med en stor tomt som han ser som sitt kall och hlla fri frn intrktare.

Jag var ju egentligen beredd p att han skulle tvingas avlivas; men jag hade ju hoppat p att han sku f fylla 10, fast det fr jag nog glmma.

Men i dag betr han sig som en valp.

Jag passade p att kpa en Trisslott i dag; men DR hadde jag ingen tur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in