2008-06-18, 12:47
Medlem
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=427909
http://www.gt.se/nyheter/1.1202657/fyrabarnsfar-misstanks-vara-serievaldtaktsman
http://www.gt.se/nyheter/1.1202824/smygaren-valdtog-under-knivhot

Vad fick våldtäkterna att upphöra mellan 1999-2005 då han återigen slog till i samma område och med samma tillvägagångssätt som tidigare?

Eller flyttade han bara sin "verksamhet" någon annanstans utan att man har kopplat ihop det med "Smygaren"?

Var våldtäktsdomen i Norge bara en engångsföreteelse där eller kan det finnas fler fall i Norge som han kan kopplas till?

Hur kan en våldtäktsdömd man, ifrån rätt geografiska område, inte ha kollats mot DNA funnet på "Smygarens" brottsplatser tidigare?

Är jag helt ute och cyklar när mitt minne säger mig att signalementet på denna serievåldtäktsman talade om att han var mörkhyad då det begav sig?

Att spekulera i strafftider är ju alltid populärt så, kan man förvänta sig ett straff i klass med Hagamannens vid fällande dom eller kommer han komma lindrigare undan och få ett straff i samma nivå som Mp3-mannen och Asylmannen då våldet inte tycks ha varit utav samma grova art som Hagamannens?
Citera
2008-06-18, 13:15
Medlem
Mr Andersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Är jag helt ute och cyklar när mitt minne säger mig att signalementet på denna serievåldtäktsman talade om att han var mörkhyad då det begav sig?

Det kan nog stämma. I den länkade artikeln i GP stod det att tingsrätten hade hemligstämplat våldtäktsmannens namn. Det ger lite invandrarvibbar. Det var annat med hagamannen och Anders Eklund...
Citera
2008-06-18, 13:22
Medlem
Citat:
Vad fick våldtäkterna att upphöra mellan 1999-2005 då han återigen slog till i samma område och med samma tillvägagångssätt som tidigare?
Sådana brott i tidslinjen kan tyda på att personen i fråga satt i fängelse, antingen för en annan typ av brott eller i annat land. I detta fall skulle det då vara att han satt i fängelse för samma brott i Norge. Sen så fortsatte han när han kom ut ur kurran.

Om jag minns rätt så beskrevs smygaren som en svart man?!?!
Citera
2008-06-18, 13:23
Medlem
Konrad Haifas avatar
Konspirationsteorier....

Är väl uppenbart att detta är antingen berikning eller en psyksjuk typ. Kanske en kombination.
Citera
2008-06-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clipper
Sådana brott i tidslinjen kan tyda på att personen i fråga satt i fängelse, antingen för en annan typ av brott eller i annat land. I detta fall skulle det då vara att han satt i fängelse för samma brott i Norge. Sen så fortsatte han när han kom ut ur kurran.

Om jag minns rätt så beskrevs smygaren som en svart man?!?!

Ja det vore ju en enkel förklaring, dock så framgår det ju inte utav artiklarna att han skall ha suttit inne under hela den perioden, han dömdes för bl.a våldtäkt i Norge i oktober -03 till 3 års fängelse och släpptes ett år senare i oktober -04, några månader senare så slog han till igen i Göteborg.

Så vad gjorde han mellan -99 och oktober -03?
Citera
2008-06-18, 13:38
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ja det vore ju en enkel förklaring, dock så framgår det ju inte utav artiklarna att han skall ha suttit inne under hela den perioden, han dömdes för bl.a våldtäkt i Norge i oktober -03 till 3 års fängelse och släpptes ett år senare i oktober -04, några månader senare så slog han till igen i Göteborg.

Så vad gjorde han mellan -99 och oktober -03?
Citat:
1999 upphörde våldtäkterna plötsligt. Samma år hade 46-åringen dömts till rättspsykiatrisk vård för ett annat brott, skriver Göteborgs-Posten. När mannen kom ut igen fortsatte han i Norge.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2710763.ab
Skulle vara intressant veta vad han vart dömd för och hur länge..
Citera
2008-06-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Skulle vara intressant veta vad han vart dömd för och hur länge..

Det var som fan, aftonhoran satt inne med svaret

Ja det vore verkligen intressant att få veta det, även "detaljer" kring fallet i Norge.
Citera
2008-06-18, 13:43
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Det var som fan, aftonhoran satt inne med svaret

Ja det vore verkligen intressant att få veta det, även "detaljer" kring fallet i Norge.
Kollade precis på www.vg.no men det stog inte mer där än vad man kan läsa i svensk media, men vill minnas det handlar om en kulturberikare..
Citera
2008-06-18, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Kollade precis på www.vg.no men det stog inte mer där än vad man kan läsa i svensk media, men vill minnas det handlar om en kulturberikare..

Jag har också för mig det, han var ju maskerad för ansiktet men vid ett par tillfällen hade han t-shirt på sig och därav att man då kunde beskriva honom som mörkhyad, allt enligt mitt något luddiga minne måste jag tillägga.
Citera
2008-06-18, 14:01
Medlem
Kadeks avatar
Han är neger, iaf beskrev tidningarna honom som neger. Mannen har diskuterats på Flashback tidigare om jag inte minns fel.

Konstigt att de nordiska ländernas polismyndigheter inte sammarbetar mer.
Citera
2008-06-18, 14:47
Medlem
Tuesdays avatar
Preskriberat

Oavsett så har flera av våldtäkterna preskriberats, vad jag förstår. Åklagaren kan därför inte häkta mannen för dessa, dock för de senare samt de som rubriceras som grova. Vilka årtal begicks de grövre (med 15 års p-tid)? Men det skulle iallafall kunna innebära ett avslut för offren, även i de preskade fallen. De slipper leva med fortsatt ovisshet, brotten blir polisiärt uppklarade i efterhand.
Citera
2008-06-18, 15:02
Medlem
Mr.Zebs avatar
Tänk om världen ändå vore så rättvis att han kunde dömmas ca 5 år för varje våldtäkt han har begått... Även med friskrivning skulle han sitta en bra stund...

Detta borde väl vara ett solklart fall att outa snubben av media... så pass allvarlig är väl brottet... och då kanske tidsluckorna även kan förklaras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in