2008-06-18, 00:11
Medlem
MiniGangsters avatar
Tjena, har nu dragit hem Planet Earth serien, men när jag spelar upp filmen på datorn så hackar den och hänger sig hela tiden :/ Misstänker att den gör det för att det är en HD-film jag försöker spela upp för det funkar att spela upp andra filmer, har även samma problem med blu-ray filmer.

Behöver man nån särkild hårdvara eller program för att kunna spela upp dessa filmtyper på datorn?
Citera
2008-06-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniGangster
Tjena, har nu dragit hem Planet Earth serien, men när jag spelar upp filmen på datorn så hackar den och hänger sig hela tiden :/ Misstänker att den gör det för att det är en HD-film jag försöker spela upp för det funkar att spela upp andra filmer, har även samma problem med blu-ray filmer.

Behöver man nån särkild hårdvara eller program för att kunna spela upp dessa filmtyper på datorn?

Hur spelar du upp filmen?(med vilken mjukvara)
Är det en komprimerad x264-version eller är det en untouched bluray?
Vad har du för dator?

Lite svårt att säga vad det beror på utan dessa uppgifter...
Citera
2008-06-18, 00:20
Medlem
MiniGangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Påsen91
Hur spelar du upp filmen?(med vilken mjukvara)
Är det en komprimerad x264-version eller är det en untouched bluray?
Vad har du för dator?

Lite svårt att säga vad det beror på utan dessa uppgifter...

Aha okej, ursäktar!

Jag försökte spela upp den med VLC(verision 0.8.6), ingen aning om den var komprimerad eller inte, men kan posta nfo:en, om man nu får det:
RUNTIME.......: 88 min
SIZE..........: DVD5
VIDEO CODEC...: x264
FRAMERATE.....: 29.97
BITRATE.......: Variable ~ 6100 Kbps
RESOLUTION....: 1280X720
AUDIO.........: DTS 2.0
SUBTITLES.....: :fap:
SOURCE........: Blu-ray

Och nu vet jag inte vad du vill veta om min dator men jag har NIVIDA GeForce 7800 GTX, 2k ram och 3.19ghz. Hoppas detta hjälpte lite
Citera
2008-06-18, 00:25
Medlem
EliasAlucards avatar
VLC är jävligt buggig. Pröva Media Player Classic Home Cinema:

http://www.free-codecs.com/Media_Pla...c_download.htm

Den har libavcodec inbyggd och flyter mycket bättre än VLC. Din dator har goda specs för att klara av att spela filen i alla fall.
Citera
2008-06-18, 00:26
Medlem
Citat:
Aha okej, ursäktar!

Jag försökte spela upp den med VLC(verision 0.8.6), ingen aning om den var komprimerad eller inte, men kan posta nfo:en, om man nu får det:
RUNTIME.......: 88 min
SIZE..........: DVD5
VIDEO CODEC...: x264
FRAMERATE.....: 29.97
BITRATE.......: Variable ~ 6100 Kbps
RESOLUTION....: 1280X720
AUDIO.........: DTS 2.0
SUBTITLES.....: :fap:
SOURCE........: Blu-ray

Och nu vet jag inte vad du vill veta om min dator men jag har NIVIDA GeForce 7800 GTX, 2k ram och 3.19ghz. Hoppas detta hjälpte lite

Allright, de viktigaste när du spelar upp x264 filer är att du har en relativt schysst grafikkort och processor, helst en dubbelkärning.
Sedan är det en fördel att spela filerna med MPC/kmplayer med coreavc och haali media splitter. Jag har nämligen aldrig själv fått det att fungera med VLC vidare bra.

Prova detta och titta om du får bättre resultat..

Dessutom verkar ljudet konstigt, de planet earth avsnittet jag har laddat hem har alltid haft 5.1 ljud, men nu kanske inte du äger något surround-paket
Senast redigerad av Påsen91 2008-06-18 kl. 00:29.
Citera
2008-06-18, 00:42
Medlem
MiniGangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Påsen91
Allright, de viktigaste när du spelar upp x264 filer är att du har en relativt schysst grafikkort och processor, helst en dubbelkärning.
Sedan är det en fördel att spela filerna med MPC/kmplayer med coreavc och haali media splitter. Jag har nämligen aldrig själv fått det att fungera med VLC vidare bra.

Prova detta och titta om du får bättre resultat..

Dessutom verkar ljudet konstigt, de planet earth avsnittet jag har laddat hem har alltid haft 5.1 ljud, men nu kanske inte du äger något surround-paket

Okej, jag har tagit hem MPC nu men inte coreavc, då jag sökte efter det på google så såg det ut att kosta pengar, men såg på ett annat forum att det fanns ett program som funkade nästan like bra och var gratis, http://sourceforge.net/projects/ffdshow-tryout/ tog hem den och testade sedan spela upp filmen i MPC och det verkar funka kanon, ljudet är lite konstig som du påpekade dock men det kan jag leva med då jag mest är efter den fina kvaliteten och inte faktan

Tack för hjälpen båda! För hoppas att det forstsätter funka nu bara
Citera
2008-06-18, 06:44
Medlem
Unbalanceds avatar
CoreAVC kan du finna på diverse torrentsiter.
Själv använder jag CoreAVC + AC3filter tillsammans med MPC och det flter utmärkt.
Har rätt gammal dator, AMD 3700+ 1GB RAM och ett 8800GTS 640mb(är väll det enda bra med datorn) hehe.

Men filmerna flyter och ljuder är perfekt, det enda som kan vara lite krångligt är att spola i filmer.
Så du kan ju alltid prova AC3filter som då är en ljudcodec och se om ljuder blir bättre.
Citera
2008-06-18, 07:27
Medlem
S4bb3s avatar
Citat:
Okej, jag har tagit hem MPC nu men inte coreavc, då jag sökte efter det på google så såg det ut att kosta pengar... men såg på ett annat forum att det fanns ett program som funkade nästan like bra och var gratis, http://sourceforge.net/projects/ffdshow-tryout/

Skillnaden mellan de båda är att CoreAVC kräver mycket mindre av burken... så om du har en burk som ligger precis på gränsen till att kunna spela upp HD-upplöst film är nog CoreAVC att föredra.
Citera
2008-07-08, 02:23
Medlem
Spelar det någon roll vilken MPC man laddar hem? Om man tar den vanliga eller home cinema?
Citera
2008-07-08, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SistaHolken
Spelar det någon roll vilken MPC man laddar hem? Om man tar den vanliga eller home cinema?

Enligt några ska home cinema ha en föbättrad judder funktion så jag skulle välja den...

Annars kan jag rekommendera denna tråden till val av mediaspelare: https://www.flashback.org/showthrea...6#post11914406
Citera
2009-03-17, 21:42
Medlem
d0kt0rns avatar
jag undrar lite över filstorleken när man laddar hem? antar ju att det ska va så stor filstorlek som möjligt för att det ska va så bra som möjligt, vilken filstorlek ska det va för att det ska va ordentligt bra? jag vill ju helst ha så bra bild som möjligt. annat man bör tänka på än detta med vilken spelare man använder? samt några tips på bra sidor man kan hitta torrents, har letat efter några filmer men inte hittat på piratebay, iaf inte med svensk text.
Citera
2009-03-17, 23:09
Medlem
Psyko-12s avatar
Asså är det en enda fil eller är det en ISO?

Jag gjorde en liknande sak.. dock HD-DVD film i ISO format, men funkade bra.
Om du har deamon tools eller annan ISO monterare så ta ison och mounta och öppna cD/DVD i VLC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in