Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Prova gå in i bios och det ska finnas nåt som heter load default values eller liknande som återställer bios.
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Mansig, du kan även prova nollställa bios med bygeln på moderkortet.
BIOS ska kunna hitta din CD/DVD enhet, annars är det något med ström till enheten, kabeln som är knas (IDE eller SATA), eller något med bios.
Virus kan inte ha sönder enheten, däremot finns det vissa virus som kan sabotera flash minnen där oftast t.ex. bios eller firmware för enheter finns lagrade. Dessa är dock inte vanliga vad jag vet.
Jag har läst ytligt om att "flasha" bios, och att det innebär att man raderar bios och alla inställningar, för att sedan installera det på nytt.
Det är inget jag vill ge mig in på, bara återställa inställningarna till "fabriksinställningarna"
För i övrigt är inte felet elrelaterat, eftersom det går att såväl öppna som stänga CD/DVD-enheterna med knappen på deras front.
Felet kan inte vara in den platta datakabel som går till de, eftersom jag testat att byta den.
Men, "swebarb". Jag skall titta närmare på det du talat om och "DennisOlof"´s tips väntar jag med, eftersom det låter som det låter som att man "flashar" bios genom att göra så.
För i övrigt är jag inte ett dugg säker på att det skulle var virusrelaterat, det är mest en gissning.