2008-06-17, 19:04
Medlem
Jag fick nyligen ett mycket ondartat virus (virtumonde-variant). Jag gjorde en del försök att blir ren, men jag misslyckades och visste att jag av en speciell orsak ändå behöve omformatera datorn, så vore det lägligt att göra det nu.

Jag gjorde backup på allt nödvändigt och tänkte boota upp med en XP-skiva. Det går dock inte, så jag går in i BIOS-menyn, för att titta närmare på "bootordningen". Jag finner då att min CD/DVD-enhet står som "not present".

Vad är detta för jävla skitsnack, tänker jag och låter datorn starta upp normalt. Mycket riktigt, CD/DVD-enhet återfinns inte i "Den här datorn".
Jag tänker att CD/DVD-enheten måste vara trasig och byter ut den till en CD/DVD-enhet som jag vet fungerar, men det är fortfarande samma sak.

Vad kan det vara för fel som gör att min dator inte längre kan upptäcka min CD/DVD-enhet. Kan man återställa BIOS-inställningarna till ursprungsinställningarna, ifall det nu är viruset som ändrat de eller något?
Citera
2008-06-17, 19:57
Medlem
swebarbs avatar
Prova gå in i bios och det ska finnas nåt som heter load default values eller liknande som återställer bios.
Citera
2008-06-17, 20:21
Medlem
DennisOlofs avatar
Mansig, du kan även prova nollställa bios med bygeln på moderkortet.

BIOS ska kunna hitta din CD/DVD enhet, annars är det något med ström till enheten, kabeln som är knas (IDE eller SATA), eller något med bios.

Virus kan inte ha sönder enheten, däremot finns det vissa virus som kan sabotera flash minnen där oftast t.ex. bios eller firmware för enheter finns lagrade. Dessa är dock inte vanliga vad jag vet.
Citera
2008-06-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Prova gå in i bios och det ska finnas nåt som heter load default values eller liknande som återställer bios.
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Mansig, du kan även prova nollställa bios med bygeln på moderkortet.

BIOS ska kunna hitta din CD/DVD enhet, annars är det något med ström till enheten, kabeln som är knas (IDE eller SATA), eller något med bios.

Virus kan inte ha sönder enheten, däremot finns det vissa virus som kan sabotera flash minnen där oftast t.ex. bios eller firmware för enheter finns lagrade. Dessa är dock inte vanliga vad jag vet.

Jag har läst ytligt om att "flasha" bios, och att det innebär att man raderar bios och alla inställningar, för att sedan installera det på nytt.
Det är inget jag vill ge mig in på, bara återställa inställningarna till "fabriksinställningarna"

För i övrigt är inte felet elrelaterat, eftersom det går att såväl öppna som stänga CD/DVD-enheterna med knappen på deras front.
Felet kan inte vara in den platta datakabel som går till de, eftersom jag testat att byta den.

Men, "swebarb". Jag skall titta närmare på det du talat om och "DennisOlof"´s tips väntar jag med, eftersom det låter som det låter som att man "flashar" bios genom att göra så.

För i övrigt är jag inte ett dugg säker på att det skulle var virusrelaterat, det är mest en gissning.
Citera
2008-06-17, 21:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Mansig, bra då är det inte fel på strömen.

Har du kollat att enheten t.ex. är ställd på "master" och är ensam på kabeln, så du kan se om bios hittar den, så man vet att det funkar.

Prova också att plugga bort hårddisken och testa IDE1 och IDE2 utgången på moderkortet.

Att "nollställa" bios via jumper är inte samma sak som att "flasha bios", du kan inte sabotera datorn då. Kolla manualen hur man gör, då har du garanterat raderat alla inställnigar och bios återgår till default settings när man gör så.

Kan behövas ibland om bios eller datorn blivit knas.
Citera
2008-06-17, 21:50
Medlem
Citat:
Mansig, bra då är det inte fel på strömen.

Har du kollat att enheten t.ex. är ställd på "master" och är ensam på kabeln, så du kan se om bios hittar den, så man vet att det funkar.
Det finns tre olika lägern för mastern på CD/DVD-enheten. Jag har testat både master och slave, tror inte jag testat det tredje dock. Skall göra det.
[quote]
Prova också att plugga bort hårddisken och testa IDE1 och IDE2 utgången på moderkortet.
Vad menar du, skall jag avslägsna hårddiskarna för att ansluta CD/DVD-enheten där istället och se vad som händer?
Citat:
Att "nollställa" bios via jumper är inte samma sak som att "flasha bios", du kan inte sabotera datorn då. Kolla manualen hur man gör, då har du garanterat raderat alla inställnigar och bios återgår till default settings när man gör så.

Kan behövas ibland om bios eller datorn blivit knas.
Okej, det låter ju bra. Nu saknar jag tyvär bruksanvisning för datorn, men om du kan ge mig det engelska uttrycket för att "nollställa bios via jumper", så skall jag söka mig själv fram till hur jag skall göra.
Tack för er hjälp så länge, det uppsattas!
Citera
2008-06-17, 22:12
Medlem
[quote=Mansig]Det finns tre olika lägern för mastern på CD/DVD-enheten. Jag har testat både master och slave, tror inte jag testat det tredje dock. Skall göra det.
Citat:
Vad menar du, skall jag avslägsna hårddiskarna för att ansluta CD/DVD-enheten där istället och se vad som händer?

Okej, det låter ju bra. Nu saknar jag tyvär bruksanvisning för datorn, men om du kan ge mig det engelska uttrycket för att "nollställa bios via jumper", så skall jag söka mig själv fram till hur jag skall göra.
Tack för er hjälp så länge, det uppsattas!

Ett sätt att reseta BIOS utan byglar och fanstyg är att pilla ur batteriet, hålla inne på-knappen för att tömma alla kondingar på kräm och vänta några minuter. Testa att boota. Har BIOS resetat sigså stäng av och knöla dit batteriet igen. Om inte, gör om proceduren och vänta lite längre.

/Hast
Citera
2008-06-17, 22:50
Medlem
[quote=Hast1215]
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det finns tre olika lägern för mastern på CD/DVD-enheten. Jag har testat både master och slave, tror inte jag testat det tredje dock. Skall göra det.

Ett sätt att reseta BIOS utan byglar och fanstyg är att pilla ur batteriet, hålla inne på-knappen för att tömma alla kondingar på kräm och vänta några minuter. Testa att boota. Har BIOS resetat sigså stäng av och knöla dit batteriet igen. Om inte, gör om proceduren och vänta lite längre.

/Hast
Jag trodde att det där var metoden för att flasha BIOS, men det är det alltså inte?
Citera
2008-06-18, 11:41
Medlem
DennisOlofs avatar
Mansig, för att flasha bios måste du köra datorn och ett program. Att bygla (för att nollställa) eller ta bort batteriet.

Då nollställer man bios till de ursprungliga inställningarna, kan behövas som bios blivit knas, det är iofs ovanligt men det skadar ju inte att försöka eftersom bios inte kan upptäcka läsaren.

Och ja, jag menade att du skulle plugga bort alla kablarn, även hårddiskarna och endast köra med CD/DVD enheten. Inte för att boota datorn utan för att se om det gjorde någon skillnad. Det viktiga är ju att få bios att upptäcka enheten. Sedan kan man börja plugga tillbaka saker osv.
Citera
2008-06-18, 17:09
Medlem
Citat:
Mansig, för att flasha bios måste du köra datorn och ett program. Att bygla (för att nollställa) eller ta bort batteriet.

Då nollställer man bios till de ursprungliga inställningarna, kan behövas som bios blivit knas, det är iofs ovanligt men det skadar ju inte att försöka eftersom bios inte kan upptäcka läsaren.

Och ja, jag menade att du skulle plugga bort alla kablarn, även hårddiskarna och endast köra med CD/DVD enheten. Inte för att boota datorn utan för att se om det gjorde någon skillnad. Det viktiga är ju att få bios att upptäcka enheten. Sedan kan man börja plugga tillbaka saker osv.
Jag letade runt en stund i BIOS och upptäckte funktionen för återställning till datorns fabrikinställningar. Sedan var det bara att ställa in boot-ordningen.

Så var det klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in