Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Prova g in i bios och det ska finnas nt som heter load default values eller liknande som terstller bios.
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Mansig, du kan ven prova nollstlla bios med bygeln p moderkortet.
BIOS ska kunna hitta din CD/DVD enhet, annars r det ngot med strm till enheten, kabeln som r knas (IDE eller SATA), eller ngot med bios.
Virus kan inte ha snder enheten, dremot finns det vissa virus som kan sabotera flash minnen dr oftast t.ex. bios eller firmware fr enheter finns lagrade. Dessa r dock inte vanliga vad jag vet.
Jag har lst ytligt om att "flasha" bios, och att det innebr att man raderar bios och alla instllningar, fr att sedan installera det p nytt.
Det r inget jag vill ge mig in p, bara terstlla instllningarna till "fabriksinstllningarna"
Fr i vrigt r inte felet elrelaterat, eftersom det gr att svl ppna som stnga CD/DVD-enheterna med knappen p deras front.
Felet kan inte vara in den platta datakabel som gr till de, eftersom jag testat att byta den.
Men, "swebarb". Jag skall titta nrmare p det du talat om och "DennisOlof"s tips vntar jag med, eftersom det lter som det lter som att man "flashar" bios genom att gra s.
Fr i vrigt r jag inte ett dugg sker p att det skulle var virusrelaterat, det r mest en gissning.