2008-06-17, 19:04
Medlem
Jag fick nyligen ett mycket ondartat virus (virtumonde-variant). Jag gjorde en del frsk att blir ren, men jag misslyckades och visste att jag av en speciell orsak nd behve omformatera datorn, s vore det lgligt att gra det nu.

Jag gjorde backup p allt ndvndigt och tnkte boota upp med en XP-skiva. Det gr dock inte, s jag gr in i BIOS-menyn, fr att titta nrmare p "bootordningen". Jag finner d att min CD/DVD-enhet str som "not present".

Vad r detta fr jvla skitsnack, tnker jag och lter datorn starta upp normalt. Mycket riktigt, CD/DVD-enhet terfinns inte i "Den hr datorn".
Jag tnker att CD/DVD-enheten mste vara trasig och byter ut den till en CD/DVD-enhet som jag vet fungerar, men det r fortfarande samma sak.

Vad kan det vara fr fel som gr att min dator inte lngre kan upptcka min CD/DVD-enhet. Kan man terstlla BIOS-instllningarna till ursprungsinstllningarna, ifall det nu r viruset som ndrat de eller ngot?
Citera
2008-06-17, 19:57
Medlem
swebarbs avatar
Prova g in i bios och det ska finnas nt som heter load default values eller liknande som terstller bios.
Citera
2008-06-17, 20:21
Medlem
DennisOlofs avatar
Mansig, du kan ven prova nollstlla bios med bygeln p moderkortet.

BIOS ska kunna hitta din CD/DVD enhet, annars r det ngot med strm till enheten, kabeln som r knas (IDE eller SATA), eller ngot med bios.

Virus kan inte ha snder enheten, dremot finns det vissa virus som kan sabotera flash minnen dr oftast t.ex. bios eller firmware fr enheter finns lagrade. Dessa r dock inte vanliga vad jag vet.
Citera
2008-06-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Prova g in i bios och det ska finnas nt som heter load default values eller liknande som terstller bios.
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Mansig, du kan ven prova nollstlla bios med bygeln p moderkortet.

BIOS ska kunna hitta din CD/DVD enhet, annars r det ngot med strm till enheten, kabeln som r knas (IDE eller SATA), eller ngot med bios.

Virus kan inte ha snder enheten, dremot finns det vissa virus som kan sabotera flash minnen dr oftast t.ex. bios eller firmware fr enheter finns lagrade. Dessa r dock inte vanliga vad jag vet.

Jag har lst ytligt om att "flasha" bios, och att det innebr att man raderar bios och alla instllningar, fr att sedan installera det p nytt.
Det r inget jag vill ge mig in p, bara terstlla instllningarna till "fabriksinstllningarna"

Fr i vrigt r inte felet elrelaterat, eftersom det gr att svl ppna som stnga CD/DVD-enheterna med knappen p deras front.
Felet kan inte vara in den platta datakabel som gr till de, eftersom jag testat att byta den.

Men, "swebarb". Jag skall titta nrmare p det du talat om och "DennisOlof"s tips vntar jag med, eftersom det lter som det lter som att man "flashar" bios genom att gra s.

Fr i vrigt r jag inte ett dugg sker p att det skulle var virusrelaterat, det r mest en gissning.
Citera
2008-06-17, 21:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Mansig, bra d r det inte fel p strmen.

Har du kollat att enheten t.ex. r stlld p "master" och r ensam p kabeln, s du kan se om bios hittar den, s man vet att det funkar.

Prova ocks att plugga bort hrddisken och testa IDE1 och IDE2 utgngen p moderkortet.

Att "nollstlla" bios via jumper r inte samma sak som att "flasha bios", du kan inte sabotera datorn d. Kolla manualen hur man gr, d har du garanterat raderat alla instllnigar och bios tergr till default settings nr man gr s.

Kan behvas ibland om bios eller datorn blivit knas.
Citera
2008-06-17, 21:50
Medlem
Citat:
Mansig, bra d r det inte fel p strmen.

Har du kollat att enheten t.ex. r stlld p "master" och r ensam p kabeln, s du kan se om bios hittar den, s man vet att det funkar.
Det finns tre olika lgern fr mastern p CD/DVD-enheten. Jag har testat bde master och slave, tror inte jag testat det tredje dock. Skall gra det.
[quote]
Prova ocks att plugga bort hrddisken och testa IDE1 och IDE2 utgngen p moderkortet.
Vad menar du, skall jag avslgsna hrddiskarna fr att ansluta CD/DVD-enheten dr istllet och se vad som hnder?
Citat:
Att "nollstlla" bios via jumper r inte samma sak som att "flasha bios", du kan inte sabotera datorn d. Kolla manualen hur man gr, d har du garanterat raderat alla instllnigar och bios tergr till default settings nr man gr s.

Kan behvas ibland om bios eller datorn blivit knas.
Okej, det lter ju bra. Nu saknar jag tyvr bruksanvisning fr datorn, men om du kan ge mig det engelska uttrycket fr att "nollstlla bios via jumper", s skall jag ska mig sjlv fram till hur jag skall gra.
Tack fr er hjlp s lnge, det uppsattas!
Citera
2008-06-17, 22:12
Medlem
[quote=Mansig]Det finns tre olika lgern fr mastern p CD/DVD-enheten. Jag har testat bde master och slave, tror inte jag testat det tredje dock. Skall gra det.
Citat:
Vad menar du, skall jag avslgsna hrddiskarna fr att ansluta CD/DVD-enheten dr istllet och se vad som hnder?

Okej, det lter ju bra. Nu saknar jag tyvr bruksanvisning fr datorn, men om du kan ge mig det engelska uttrycket fr att "nollstlla bios via jumper", s skall jag ska mig sjlv fram till hur jag skall gra.
Tack fr er hjlp s lnge, det uppsattas!

Ett stt att reseta BIOS utan byglar och fanstyg r att pilla ur batteriet, hlla inne p-knappen fr att tmma alla kondingar p krm och vnta ngra minuter. Testa att boota. Har BIOS resetat sigs stng av och knla dit batteriet igen. Om inte, gr om proceduren och vnta lite lngre.

/Hast
Citera
2008-06-17, 22:50
Medlem
[quote=Hast1215]
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Det finns tre olika lgern fr mastern p CD/DVD-enheten. Jag har testat bde master och slave, tror inte jag testat det tredje dock. Skall gra det.

Ett stt att reseta BIOS utan byglar och fanstyg r att pilla ur batteriet, hlla inne p-knappen fr att tmma alla kondingar p krm och vnta ngra minuter. Testa att boota. Har BIOS resetat sigs stng av och knla dit batteriet igen. Om inte, gr om proceduren och vnta lite lngre.

/Hast
Jag trodde att det dr var metoden fr att flasha BIOS, men det r det allts inte?
Citera
2008-06-18, 11:41
Medlem
DennisOlofs avatar
Mansig, fr att flasha bios mste du kra datorn och ett program. Att bygla (fr att nollstlla) eller ta bort batteriet.

D nollstller man bios till de ursprungliga instllningarna, kan behvas som bios blivit knas, det r iofs ovanligt men det skadar ju inte att frska eftersom bios inte kan upptcka lsaren.

Och ja, jag menade att du skulle plugga bort alla kablarn, ven hrddiskarna och endast kra med CD/DVD enheten. Inte fr att boota datorn utan fr att se om det gjorde ngon skillnad. Det viktiga r ju att f bios att upptcka enheten. Sedan kan man brja plugga tillbaka saker osv.
Citera
2008-06-18, 17:09
Medlem
Citat:
Mansig, fr att flasha bios mste du kra datorn och ett program. Att bygla (fr att nollstlla) eller ta bort batteriet.

D nollstller man bios till de ursprungliga instllningarna, kan behvas som bios blivit knas, det r iofs ovanligt men det skadar ju inte att frska eftersom bios inte kan upptcka lsaren.

Och ja, jag menade att du skulle plugga bort alla kablarn, ven hrddiskarna och endast kra med CD/DVD enheten. Inte fr att boota datorn utan fr att se om det gjorde ngon skillnad. Det viktiga r ju att f bios att upptcka enheten. Sedan kan man brja plugga tillbaka saker osv.
Jag letade runt en stund i BIOS och upptckte funktionen fr terstllning till datorns fabrikinstllningar. Sedan var det bara att stlla in boot-ordningen.

S var det klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in