• 1
  • 2
2008-06-17, 18:25
Medlem
Dennos avatar
Hej!
Tänkte starta denna tråden om flintastekar. Många anser att flintastekar är lite white trash men själv tycker jag att en väl grillad flintastek nog så väl kan smaka bra på grillen. Det finns ju ett stort utbud och det varierar helt klart i kvalitet.
Vanligtvis brukar jag göra mina egna marinader till kött. Men ibland så orkar man inte, eller har dåligt med tid. Då fyller flintasteken sin givna plats.
Så vilka märken brukar ni köpa?

Kan börja med årets största besvikelse.
Scans chilimarinerade flintastek:
Var har dom gömt chilin i den marinaden? Jag fann då ingen chilismak eller hetta i denna marinerade flintastek. Helt kasst!

Årets positiva upplevelse:
Icas texmex kryddade flintastek:
Inte superstark men med en klar texmexsmak och väldigt bra kött för det låga priset måste jag säga. 29.90 Kilot hade dom när jag handlade.

Jag vet att även Skaraborgschark har riktigt fina flintastekar. Eller dom har varit det tidigare år i alla fall.
Citera
2008-06-17, 20:01
Medlem
jamenvaddårås avatar
Jag tycker också att flintastek är gott. Fattar inte varför folk klagar på flintastek. Kanon särskilt när man har ungdomar bland gästerna, alla verkar gilla det. Brukar köpa lite olika, mest Scans, med olika kryddningar. Alla är goda enligt mig.

Det som jag brukar kolla på är om det är extrapris, då kan det vara väldigt mycket svål, fett eller ben, jämfört med när det är ordinarie pris. Jag brukar alltså välja den bästa biten, oavsett märke och kryddningar.
Citera
2008-06-17, 20:04
Medlem
JolietJakes avatar
Nu vet jag inte var det är för märke men jag panikköpte en flintastek på Lidl till ett grillpartaj. Mitt omdöme om den är att den med råge satte mina tvivel på plats, den var faktiskt helt i klass med flintastekar köpta på Ica eller dylik affär. Lidls flintastek fyllde sin funktion och lite till enligt mig.
Citera
2008-06-17, 20:49
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Hej!
Tänkte starta denna tråden om flintastekar. Många anser att flintastekar är lite white trash men själv tycker jag att en väl grillad flintastek nog så väl kan smaka bra på grillen. Det finns ju ett stort utbud och det varierar helt klart i kvalitet.
Vanligtvis brukar jag göra mina egna marinader till kött. Men ibland så orkar man inte, eller har dåligt med tid. Då fyller flintasteken sin givna plats.
Så vilka märken brukar ni köpa?

Kan börja med årets största besvikelse.
Scans chilimarinerade flintastek:
Var har dom gömt chilin i den marinaden? Jag fann då ingen chilismak eller hetta i denna marinerade flintastek. Helt kasst!

Årets positiva upplevelse:
Icas texmex kryddade flintastek:
Inte superstark men med en klar texmexsmak och väldigt bra kött för det låga priset måste jag säga. 29.90 Kilot hade dom när jag handlade.

Jag vet att även Skaraborgschark har riktigt fina flintastekar. Eller dom har varit det tidigare år i alla fall.
Måste nog faktiskt hålla med dig här om att ICA Tex Mex är väldigt god... Brukar inte köpa flintastek direkt men när dom satte ut dom för 19.90 kilot så var det kört. Satsade och vann!
Citera
2008-06-17, 21:12
Medlem
Mortal Sins avatar
Ni som är mer bevandrade i området än mig hur funkar det att steka en Flintastek på låg värme i panna?
Kan jag skära den i bitar innan tillagning?

Priste tilltalar mig sedan det djuriska över en groteskt stor bit kött, jag är en person som utan problem kan smaska i mig en hel Flintastek själv.
Citera
2008-06-17, 22:33
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortal Sin
Ni som är mer bevandrade i området än mig hur funkar det att steka en Flintastek på låg värme i panna?

Priste tilltalar mig sedan det djuriska över en groteskt stor bit kött, jag är en person som utan problem kan smaska i mig en hel Flintastek själv.
Då jag som sagt kom över det för 19.90 kilot så blev det en dag efter att vi inte kollat vädret ordentligt innan inte bättre än att vi blev tvugna att "grilla" köttet inne! Resultatet blev helt ok! Vi använde en grillpanna (gjutjärn) penslad med rapsolja. Vi hettade upp pannan på HETT Stekte den hårt på båda sidor för att sedan sänka temperaturen. Vi upplevde det som att det tog avsevärt längre tid i pannan, men resultatet var nästan lika gott som på grillen. Vi använde oxå ett lock för att hindra allt fett från svålen att hamna på våra kroppar...
Det här funkade. MEN. Det BLIR godare att göra ALLT själv!
Citera
2008-06-17, 22:39
Medlem
Dennos avatar
Citat:

Har du tillgång till ugn så kan du med fördel köra flintasteken på en djup plåt liggande på aliminiumfolie. Blir också rätt nice. Dra på lite grill det sista om du vill ha lite bättre yta. Steka i panna är lite lurigt tycker jag själv. Men som du säger, man kan ju strimla den innan så går det ju bra.
Citera
2008-06-17, 23:00
Medlem
Mortal Sins avatar
Ska ge det ett försök. menade inte strimla i ordets rätta bemärkelse utan mer "portionsvänliga" bitar.
Citera
2008-06-17, 23:01
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ska ge det ett försök. menade inte strimla i ordets rätta bemärkelse utan mer "portionsvänliga" bitar.

Nej jag förstod att du skulle fixa lite större bitar. Man får passa då bara så inte köttet blir torrt. Det blir ingen glad av.
Citera
2008-06-18, 11:45
Medlem
Seamus Costellos avatar
Vad är det för fel på att köpa karré och grilla?
Flintastek är grillens motsvarighet till McDonalds Chicken nuggets. Vedervärdigt, farligt, äckligt. Ett billigt sätt att mätta begåvningshandikappade. Varför tar ni inte steget fullt ut och köper en GRILLHINK på stormarknaden? Alla möjliga djurdelar dränkta i läskig marinad. Bara att glufsa i er innan ni skadeskjuter nåt djur från pickupen.
Citera
2008-06-18, 12:59
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Flintastek är grillens motsvarighet till McDonalds Chicken nuggets. Vedervärdigt, farligt, äckligt. Ett billigt sätt att mätta begåvningshandikappade. Varför tar ni inte steget fullt ut och köper en GRILLHINK på stormarknaden? Alla möjliga djurdelar dränkta i läskig marinad. Bara att glufsa i er innan ni skadeskjuter nåt djur från pickupen.

Dagens inlägg!
Citera
2008-06-18, 14:20
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello

Flintastek är en skiva av skinkan på grisen.
Karré är halsen.
Det är två olika grejer alltså.

Ät en morot och lugna ner dej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in