• 1
  • 2
2008-06-17, 18:15
Medlem
armfelts avatar
Hej!

Detta blir mitt frsta inlgg p forumet.

Jag r nu inne p att brja lsa statsvetenskap eller motsvarande och det lutar mycket t Pol Kand i Lund. Utbildningen i sig verkar vettig eftersom man inte bara lser statsvetenskap utan ven exempelvis Nationalekonomi.

Jag pluggar grna i Lund eftersom det verkar vga tyngre i ett CV n till exempel Vxj eller annat mindre universitet. Uppsala knns inte aktuellt, jag pluggar helst i Skne.

Jag har tagit reda p ganska mycket om detta och brjar bli ganska sker men tar grna in erfarenheter frn alla mjliga hll. Drfr kommer nu ngra frgor angende Pol Kand/statsvetenskap i Lund:

Hur r lrare / frelsare? Jag har hrt rykten om att det skulle vara gamla vervintrade 68: or vilket inte lter s bra.

Vad r det fr niv p de som lser pol kand i Lund? r det duktiga och motiverade personer?

Hur ser verklighetsfrankringen ut p institutionen? Hur r kontakterna med myndigheter, organisationer, nringsliv och andra universitet? Kontakter i utlandet?

S, r det ngon hr som har lst statsvetenskap i Lund eller vet ngot om det s fr ni grna dela med er av era erfarenheter!

Hlsningar /Armfelt
Citera
2008-06-17, 18:51
Bannlyst
Pol. Kand. i Lund r vl trevligt men inte direkt en drrppnare i arbetslivet. Sikta istllet p en rejl Master varvat med arbetsfrlagd praktik. Praktiken fr man i mngt och mycket fixa sjlvmant p Pol. Mag. programmet som jag lste 2003-2008. Det jag ngrar mest r att jag aldrig brydde mig om praktiken.

Det frhrskande synsttet r vl Nyinstitutionalism efter Lennart Lundquist. Inget jtteutbrett korrelationsletande och ratioal choicande men nd inget flummigt. Det r vad jag hinner med just nu. Ngot mer speciellt du vill veta?
Citera
2008-06-17, 20:32
Medlem
armfelts avatar
Tack fr svaret!

Som jag frstr det tar man kandidatexamen p grundniv och mastersexamen p avancerad niv. S man lser vl frst pol.kand under tre r fr att sen g vidare och ta en master efter ytterligare tv r.

Du menar allts att man inte kommer s lngt ur jobbsynpunkt med enbart kandidatexamen, men hur mycket kar mastersexamen chanserna? Som jag fattar det r kandidatexamen ganska "basic" och med en master kan man nischa in sig lite mer och bli mer konkurrenskraftig. Men, fan, fem r r ganska lng tid och mycket pengar, r det vrt det? Allts, r en mastersexamen inom statsvetenskap en "drrpnnare i arbetslivet"?

Angende synsttet s kan jag sga att jag inte har s bra koll p vad "Nyinstitutionalism" innebr men slnge det inte r en massa flum s r jag njd.

Knner du dig njd med Pol. Mag.? Vad var bra/dligt i utbildningen? Hur ser framtiden ut fr dig tror du?
Citera
2008-06-19, 09:51
Bannlyst
Jag r njd med Pol. Mag. men givetvis kunde arbetsutsikterna se bttre ut. Det finns vldigt mnga med samma utbildning som mig = svrare att f jobb n t.ex. jurister och ingenjrer. Men enligt de flesta prognoser s kommer utsikterna bli bttre de nrmsta ren.

Tycker du 5 r r fr mycket s ska du nog inte lsa kandidatprogrammet p bara 3 r heller.

Generellt s r det en hg niv och forskningen p plats i Lund r i allra hgsta grad i takt med tidens tempo. Frelsarna r allt frn folk fdda p 40-talet till sena 70-talister.
Citera
2008-06-19, 09:53
Medlem
devtonixs avatar
Ls upp till kandidatniv och sk jobb. Fr du inget intressant jobb, ls vidare p avancerad niv.
Citera
2010-09-12, 01:41
Medlem
Two-Twos avatar
Politices Lund - Frgor

Hej,

Planen r att jag skall brja lsa Politices i Lund nu till vren, men har en
del betnkligheter. Uppsala ska ju vara the shit - om jag frsttt saken rtt.

Senaste vren lg intagningspongen p 0,2 - HP
Det knns ju en aning lgt, r utbildningen full av mnniskor som inte har ngot
bttre fr sig eller whats the deal? Jag ser mig sjlv som spass realistisk
att 0,2 p HP gr att det brjar ringa varningsklockor... r det s att denna
utbildning r vrdels och fylld av "jag vill frndra vrlden men har fr dliga
betyg fr att bli jurist" mnniskor?

Dessutom undrar jag vad medelldern r p utbildningen? Hos de som brjar ettan?
Och vad missar jag om jag brjar p vren istllet fr hsten? Vi pratar bara om ett halvr
och jag kan mycket vl glida runt i Vrlden ett tag till...

Tacksam fr svar!

ps: Om jag lter frdomsfull s beror det bara p att Internet inte frmedlar kroppssprk/ton osv -
jag r bara lite osker, det r allt.
Citera
2010-09-13, 07:19
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Two-Two
Hej,

Och vad missar jag om jag brjar p vren istllet fr hsten? Vi pratar bara om ett halvr

Tacksam fr svar!

ps: Om jag lter frdomsfull s beror det bara p att Internet inte frmedlar kroppssprk/ton osv -

S som jag uppfattat det (efter att ha pratat med studerande p pol kand. bde i Uppsala och Lund) r att den strsta skillnaden ligger i att pol kand. i Uppsala r mycket ldre och har genom ren knytit mnga viktiga kontakter. Och i just denna utbildning r kontakter vldigt viktiga och d tnker jag frmst p praktikplatser och dylikt.

Med det sagt s har jag ocks hrt att Lunds pol kand. ska vara bttre n vad intagningspongen sger.
Citera
2010-09-13, 07:49
Medlem
Du fr grna frklara fr mig varfr utbildningens kvalitet skulle pverkas av lgsta intagningspong. Jag gissar att du tillhr dessa mnniskor som "jag vill frndra vrlden men har fr dliga
betyg fr att bli jurist".
Citera
2010-11-27, 13:26
Medlem
Bjorklous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Two-Two
Hej,

Tacksam fr svar!

Uppsala r the shit nr det kommer till statsvetenskapliga mnena. Det som talar fr Lund r att ekonomihgskolan r hgre klassad n vid Uppsala. Kvaliteten r i vrigt bra, helt klart andrahands alternativet till Uppsala. I Lund arbetar mnga framstende forskare och professorer inom statsvetenskap och freningslivet kopplat mot utbildningen r bra.

Utbildningen hller ett relativt bra tempo och mnga monkeys hoppar av frsta terminen vilket lmnar plats fr motiverat folk att ska programmets senare delar om man har redan lst statsvetenskaplig grundkurs.

Pol.kand blir vad du gr det till, "alla vill till UD" rder. Utbildningen r inte fr individer som bara gnar sig t plugget, dessa str ofta utan arbete efter utbildning och uttrycker sitt missnje genom att smutskasta utbildningen p Flashback. Freningsliv och meriterande extrajobb r oerhrt viktigt fr att kunna gra en konkurrenskraftig efter utbildningen.

Medelldern r varierande.. snarlikt ekonomi.kand prog.

Du har nog kollat fel fr du kan inte ska till Pol.kandprogrammet VT. Bara HT, HP ligger d p 0,7.

Framtiden ser oklar ut beroende p vilken inriktning du vljer. Vill du sitta skert vljer du inriktning Frvaltning och lser kommunallag och frvaltningslag som bimnen. Stora pensionsavgngar inom snar framtid. Omrdet r inte lika grtt som det verkar, effekterna av intrdet -95 har visat sig tydligare p senare r med en stark internationalisering p bde kommunal och regional niv, mnga av dessa myndigheter har egen representation i Bryssel.

Rkna med att ska minst 100 jobb innan du fr svar p ngon vettig annons kopplad mot din utbildning.

Lycka till!
Citera
2010-11-27, 13:31
Medlem
SodRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorklou
Du har nog kollat fel fr du kan inte ska till Pol.kandprogrammet VT. Bara HT, HP ligger d p 0,7.

Intagningarna till Pol. Kand i Uppsala HT10 (VHS klla http://vhs.se/Statistik1/Tidigare-te...gna-urval-2/):

BI: 21.02
BII:21.2
HP: 1.5

Krvs med andra ord rtt hga betyg/HP, bra mycket hgre n 0,7/0,2 iaf.
Citera
2010-11-27, 13:47
Medlem
Bjorklous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodR
Intagningarna till Pol. Kand i Uppsala HT10 (VHS klla http://vhs.se/Statistik1/Tidigare-te...gna-urval-2/):

BI: 21.02
BII:21.2
HP: 1.5

Krvs med andra ord rtt hga betyg/HP, bra mycket hgre n 0,7/0,2 iaf.

I Uppsala ja, men vi diskuterar utbildningen i Lund.

Intagning LU HT 2010: http://www.lu.se/upload/LUPDF/Antagn...ra_urvalet.pdf

BI: 17,32
BII: 17,62
HP: 0,7
Citera
2010-11-27, 16:20
Medlem
Betyg till intag har ingenting att gra med utbildningen. Det visar snarare hur mnga extra platser man skapade i Lund och drmed snkte intaget. Utbildningen r fortfarande samma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in