• 1
  • 2
2008-06-18, 00:13
Medlem
jokers avatar
gör en shysst curry... Jag brukar göra med endera kokosmjölks eller grädde och youghurt bas. valfri bas, kryddor (currypulver och eller egen kryddblandning) , lök, vitlök, grönsaker, kikärtor, eventuellt valfritt dött djur. Koka och ät.
Citera
2008-06-18, 09:35
Medlem
AnnaAnderssons avatar
kikärtor, potatis och valfria grösaker blir en utmärkt sallad. Blanda äppelcidervinäger, olivolja, salt och peppar och ringla över. Hur gott som helst!
Citera
2008-06-18, 09:42
Medlem
mongrels avatar
Ett tips: när man gör falafel blir resultatet mycket bättre om man inte använder kokta kikärtor eller burkvarianten, då det ger en smulig och trist falafel. Blötlägg istället torra kikärtor, typ 12+ timmar, och mixa dem sedan, tillsammans med valfria kryddor (kolla nåt recept). Man får då vid fritering ett mycket krispigare och godare resultat.
Citera
2008-06-18, 11:46
Medlem
cosmic_dancers avatar
http://blogg.aftonbladet.se/22991/pe...8820/#comments
detta har jag ännu inte testat, men ska helt klart göra det. Någon gång i nästa vecka kanske eller på söndag.

mongrel - Man blöt lägger dem bara en längre tid alltså och struntar i att koka? Jag ska göra falafel på torsdag och tackar för tipset. Jag struntar dock i att fritera och steker bara, kanske har dem i ugnen också efter stekning för att få bra konsistens och yta
Citera
2008-06-18, 19:12
Medlem
Jag brukar göra en gryta eller vad jag ska kalla det. Lite valfritt vad som är i, tar jag efter behag nu för tiden men här är originalreceptet:

Citat:
Skölj och strimla 1 liten purjolök. Skala och grovriv 2 morötter. Fräs purjolök och morötter i 2 tsk olja på svag värme några min. Blanda ner 2 dl tomatkross, 2 msk chilisås. Koka på svag värme ca 5 min. Tillsätt 400g kokta bönor, gärna röda kidneybönor. Låt allt bli varmt. Smaksätt med ½ tsk salt, ½ tsk oregano och 1 krm svartpeppar el chilipulver.

Som du ser är det kidneybönor där, men jag brukar ta kikärtor och det blir bara ännu bättre anser jag. Men omväxling förnöjer!
Citera
2024-01-13, 02:10
Medlem
Kikärtor har mycket protein så det är en vegetarisk ärta. Kikärtor är väldigt goda, det har jag alltid tyckt. Alla har inte samma smak men jag gillar verkligen verkligen kikärtor, de är jättegoda.
Citera
2024-01-13, 09:41
Medlem
3Godisars avatar
Jag blandar det med ris, för att få riset lite "roligare". (jätteroligt.. lul)
Citera
2024-01-13, 22:33
Bannlyst
Falafel.

Kikärtspadet kan man använda som substitut för äggvita. Veganer brukar göra maränger med det.
Senast redigerad av Roxic 2024-01-13 kl. 22:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in